// //

Fat and Happy?

– Hej Erica Samuelsson, marknadschef på St1 och segrare i "Sveriges bästa marknadschef" kategori Drivmedel, hur känns det?

– Hej, det känns underbart!

– Det är ingen jury som tagit ut dig till vinnare utan ren fakta, berätta!

– Ja, detta är en fantastisk vinst eftersom det handlar om kunders kännedom och preferens av St1, i förhållande till våra konkurrenter, och därutöver i förhållande till våra gjorda medieinvesteringar. Det handlar alltså om att få så många kunder som möjligt att gilla oss till så lång mediepeng som möjligt, och det har vi lyckats bäst med i vår bransch.

– Behövs den här typen av tävlingar?

– Tävlingar har ju den fördelen att det sporrar att anstränga sig än mer. Tävlingsmänniskor vill ju vinna. St1 är ett ungt och modernt företag på en gammal och traditionell marknad och vi älskar att utmana gamla sanningar och göra saker och ting på nya sätt för kundens bästa. Detta triggar oss än mer för att vinna än fler kunder.

– Vad och när läste du på IHM?

– Jag läste Marknadsekonomutbildning på IHM med start -92 och examen i januari - 94.

– Har du haft nytta av din tid på IHM?

– Ja, det är klart jag har. Alla kunskaper och erfarenheter man kan tillskanska sig är bra. Därutöver alla kontakter man knyter som man har med sig på resan.

– Bensinbranschen känns fördomsfullt lite manlig, hur hamnade du där?

– Det var lite på ett bananskal då jag började jobba på ekonomiavdelningen med redovisning på Svenska Shell. Jag sökte mig därefter in på marknadsavdelningen och inom ett stort och internationellt företag finns det stora möjligheter och utmaningar. Det var starten på min marknadskarriär och jag pluggade parallellt på IHM och kunde utnyttja jobb och utbildning på ett utomordentligt sätt. Branschen har utvecklats i takt med övriga samhället och är idag balanserad. Idag är det många tjejer som äger en bil, kör den och tankar den själv.

– Som vanlig konsument undrar jag vad som skiljer er från alla de andra?

– St1 är ett ungt bolag, ca fyra år gammalt i Sverige i nuvarande skepnad, och det är en av våra styrkor. Vi vill utmana gamla  sanningar och göra saker och ting på nya och annorlunda sätt. Dvs utmana branschen. Vi tänker inte bli "fat and happy" utan hela tiden kämpa på kunden sida för att säkerställa låga priser och jobba för att kunna ställa om våra bransch till Sveriges och Europas mål att bli fossiloberoende 2030 och fossilfria 2050.

– Till sist en dum fråga som jag alltid undrat över, hur uttalas St1, Stone, Sankt ett, Stett, eller vad?

– St1 uttalas "Ess Te Ett” och det finns en story från starten i Finland där namnet på stationskedjan var Station 1, men när man blev mer kända gick över till St1.

– Till sist, har du några råd till blivande marknadschefer?

– Hmm, kortfattat: förstå affären, förstå kunden, förstå konkurrensen, lägg tid på analys och genomför aktiviteter för att uppnå företagsets mål.

– Då tackar jag glatt för detta och hoppas ni fortsätter utmana!

– Tack själv, kul att ni hörde av er.

27 november 2013
Till toppen av sidan Till topp