Blogginlägg

Följ med på en resa av insikter om hjärnan som kan komma att förändra dina tankar, känslor och även handlande på både arbetsplatsen och privat. Hur anpassar sig vår 40.000-åriga hjärna till en digital arbetsplats? Vad innebär det i praktiken? Vad hjälper oss att tänka fokuserat i en strid ström av information? Hur tar vi vara på de möjligheter som digitaliseringen ger, utan att tappa de analoga värdena?   IHM bjuder in till en halvdag med Anna Tebelius Bodin, pedagog, författare och föreläsare, som har gett över 500 föreläsningar runt om i Sverige och utomlands. Hon har en master i kognition från Lunds universitet och en master i Mind Brain Education från Harvard University.  Anna fokuserar på psykologin bakom hur vi lär och motiveras att tänka. Föreläsningen kommer att även att ge vägledning för hur vi bemöter varandra, presenterar information, väcker engagemang och hanterar stress.  Med vetenskapen som grund formar hon konkreta strategier för hur vi kan ta oss an de nya utm...

Hur hanterar hjärnan den nya digitala tillvaron? Vilka faktorer påverkar förmågan att tänka, möjligheten att minnas och viljan att förändras? Jag samtalar med Anna Tebelius Bodin, en fantastiskt kunnig och inspirerande person, som brinner för hjärnans möjligheter och begränsningar. Hon ger föreläsningar och utbildningsdagar om hjärnan som berör och förändrar tanken. Fokus ligger på konkreta idéer som ger insikt och förändrar både arbetssätt och vardagsliv. Hon har många visioner. En av dem är att människor som arbetar med andra människor får en allmän kunskap om vilka biologiska varelser vi är och hur det påverkar oss. I mars kommer hon till IHM och håller workshops om hjärnan i en digital tillvaro. Med bättre förståelse för hur hjärnan fungerar kan vi bli bättre på att dela kunskap i vardagen, lära av och lära nytt. SEMINARIUM: Den analoga hjärnan i en digital tillvaro Malmö 13/3 - läs merStockholm 15/3 - läs merGöteborg 20/3 - läs mer - Anna, du är pedagog och författare och förel...

De är charmiga. De är giriga. De trakasserar och mobbar. De ljuger dig rakt upp i ansiktet. De skapar kaos och dålig stämning var de än arbetar. De kallas psykopater.  Psykopater är elefanten i rummet som de ansvariga inte vill se eller höra. Det resulterar årligen i psykosocialt lidande och ekonomiskt svinn i miljardklassen på svenska arbetsplatser. Psykopater är kort sagt en dold arbetsmiljöbov.  På det här seminariet får du lära dig hur du upptäcker den dolda arbetsmiljöboven. Var gömmer hen sig? Vilka varningssignaler ska du se upp med? Hur kan du skydda dig, din personal och din arbetsplats?  Ur innehållet Vilka branscher och arbeten lockar psykopater? Hur tänker psykopater? Hur arbetar psykopater? Hur påverkar psykopater arbetsmiljön? Hur skyddar du dig mot psykopater? Christina Davisson är språkvetare och har undervisat i bl a retorik på Stockholms universitet. Hennes specialintresse är hur retorik kan användas för att ljuga och dölja fakta. Hon är författare till boken ”Har...

Att vara marknadsförare har aldrig varit så utmanande som idag. Det har heller aldrig funnits så oändligt många möjligheter att lyckas. Men framgång för morgondagens marknadsföring kräver nytänk och en hel del mod. Den tid då vi kunde förlita oss på en byrå för att skapa en kampanj som vi tryckte ut med hjälp av en stor mediebudget är sedan länge förbi. Då, när medielandskapet präglades av ett fåtal kanaler och när konsumenten hade få valmöjligheter, kunde vi känna att vi styrde över den bild vårt varumärke förmedlade. Idag är vårt medielandskap fragmenterat och digitaliseringen ger globalisering, ett högt tempo, konkurrens från oväntat håll och krav på transparens.  Dagens konsument styr vad hon väljer att lyssna på och när, och det finns ingen möjlighet att, såsom tidigare, tvinga på ett budskap på någon som inte vill ta emot det. Idag bygger allt på att förtjäna uppmärksamhet genom relationer, nätverk och dialog.  Förändringen som kommer med digitaliseringen påverkar inte bara m...

Digital Marknadsföring är nu standard och förändrat sättet vi både gör reklam men även hur vi ser på den. Inom mitt bolag Viva Media så försöker vi alltid blicka mot ett nytt år för att förstå hur vi bästa kan hjälpa våra kunder mot digital framgång. Mycket händer och det händer riktigt snabbt. Vill i följande artikel ge några råd och tankar kring det som det viktigaste att hålla koll på inför 2018. Så Här kommer några reflektioner.    Om 2016 var året för digitalisering var 2017 året för artificiell intelligens och 2018 års stora hajp kommer definitivt att vara Blockchain. Jag förklarar det hela kring Blockchain i en tidigare post som ni kan läsa här och en av punkterna får även bli första trenden.      1. Blockchain inom marknadsföring   Vad kan då blockchain innebära för marknadsföring? Blockchain har kapaciteten att revolutionera digital marknadsföring – en marknad som idag är värd över 175 miljarder dollar. Men frågan är var pengarna går? Där det idag är omöjligt att veta anta...

Hej Alla,   Ett tag sedan sist, för det får jag be om ursäkt. Om jag tar vid där vi avslutade sist så har det hänt mycket för oss alla. Vi har alla nu varit ute ett tag på våra praktikplatser, ska jag vara helt ärlig så har jag inte så bra koll på var alla är, men har hört på omvägar att alla verkar trivas.    Jag har hamnat på ett start-up-bolag, per definition. Det är ett företag som har funnits i cirka två år där man först nu har börjat utveckla något som skall marknadsföras och säljas. Där kommer jag in, uppgiften man har under andra praktikperioden från IHM är att göra en säljplan, för mig passar det alldeles förträffligt då mitt företag inte har någon säljplan i nuläget.    Hur tänker man när man ska välja praktikplats, ska man välja ett stort företag eller ett litet? - Ja, det är frågor jag ställde mig själv för mindre än ett år sedan. Slutligen landade jag på att; jag vill in på ett företag där jag kan lära mig så mycket som möjligt, det behöver inte vara den coolaste produk...

En av RO-Gruppens styrkor är att man har bibehållit en entreprenörsanda och ett starkt driv att varje dag anta nya utmaningar och omsätta sina kunders idéer och behov i verkligheten. En annan är att de har bedrivit ett mycket målmedvetet arbete, bland mycket annat en satsning på kompetensutveckling för sina ledare. Nu kommer VD Andreas Jaldevik till IHM och berättar om hur de tänkte, och gjorde.      I slutet av mars fick de utmärkelsen ”Sveriges bästa arbetsplatser 2017”. Några veckor senare utsågs de till Årets byggföretag och nyligen även årets företagare i Borås.    Framgång kommer sällan gratis. Inom RO-gruppen har man bedrivit ett fokuserat personal- och kulturarbete som gett resultat. Den 20 februari kommer VD Andreas Jaldevik till IHM Göteborg och berättar om tillväxtresan, utmaningarna och hur man byggt en värderingsstyrd företagskultur. Men också hur det är att vara uppstickaren som i sitt DNA byggt in utmaningar som en del av verksamheten.    Läs mer om seminariet och an...

När Amazon anländer till Sverige väcks många frågor hos e-handlare. Innan man frågar sig om man bör konkurrera eller samarbeta, kan det vara bra att fråga sig om det ens är möjligt att konkurrera mot en jätte som Amazon? Det är onekligen David mot Goliat – och hur kan e-handlare vinna den matchen? Amazon säljer i princip varenda produkt en konsument kan leta efter, och deras framgångshistoria och tillväxt är exceptionell. Grundaren Jeff Boz har uttalat målet att kunden ska kunna köpa precis allting via plattformen. Faktum är, att i dagsläget säljer Amazon via sin onlinehandel mer än de tolv vassaste konkurrenterna – tillsammans! Vilket utbud du än har som e-handlare erbjuder Amazon troligtvis samma saker, men med en större variation av storlekar, färger och egenskaper, plus att de har ett större utbud än de flesta.  Läs också Vad innebär Amazons etablering? Det kan kännas minst sagt hopplöst för en e-handlare med mindre muskler. Det är lätt att börja fundera på hur det ens är möjl...

För att förstå blockchain kan vi spola tillbaka till 90-talet, där media i mångt och mycket är fjärde statsmakten. Media besitter vid den här tiden en enorm makt att fälla människor, men även en centraliserad statsmakt. Att få synas eller höras i media kan vara starten på en global stjärnstatus eller en presidents fall. Att få synas i TV, skriva i en tidning eller höras i radio och därmed nå massorna är dock ett privilegium få förunnat. Myten om eliten förstärks ännu mer och ”folket” har inte mycket att komma med. Visserligen föds internet, som är starten på revolutionen under 1990-talet, men det är under 2000-talet som detta förändras helt på grund av sociala plattformar som bloggen, Twitter, Youtube och Facebook. I dag kan vem som helst publicera och få en enorm spridning. För att ”komma fram” behöver vi inte längre DN-debatt eller Aktuellt. Makten är individens och inte längre medieelitens. Hela #metoo-rörelsen är ju ett starkt bevis för detta.  Om media hade denna makt kring opi...

Hur ligger svenska marknadsavdelningar till i digitaliseringen och vilka är deras främsta utmaningar? Plötsligt har vi tillgång till en massa data och kan se effekten av våra kampanjer i realtid. Nu är utmaningen att omvandla affärsmålen till digitala mål, sätta KPI:er och välja vilka data som är relevanta att följa. Här ser vi att webbanalytiker får en central roll, och just nu råder stor brist på denna kompetens på marknadsavdelningarna ute i våra företag. IHM träffar Magnus Äng, entreprenören bakom flera lyckade internetsatsningar. En visionär som drivs av att tidigt upptäcka trender inom digital teknik och applicera dem i sina bolag. Utöver detta håller han även föreläsningar och utbildningar, bland annat på IHM. Vad ser han hända framöver? - Du har en gedigen bakgrund inom digital marknadsföring berätta mer!  – Jag kom in i e-handelsbranschen och den digitala världen redan 1999, när jag började som trainee på Euroflorist, som då var ett entreprenörsdrivet bolag. Jag blev sederm...

För inte så länge sedan var ingenjörer Sveriges ”backbone”. Stora svenska företag drevs av er ingenjörer, men i dag har ni blivit allt färre i företagsledningarna. En undersökning från Ny Teknik visar att ekonomer dominerar, och trots att ingenjörsutbildningarna tillförts mer ekonomi och management, har det ännu inte fått effekt. Vad kan det bero på?  En av anledningarna är att det inte längre räcker att ”bara” ha en bra produkt eller innovation – du måste också förstå hur du ska transformera den till en bra ”affär”. Detta kräver flera saker – en är att kunna diskutera och förstå kundperspektivets betydelse. Eller som Camilla Palmertz, ingenjör och entreprenör med fötterna i bilbranschen, säger ”jag kände mig lite obekväm när vi satt med samarbetspartners i diskussioner som handlade om marknader och marknadsföring”. Fokuseringen på business har lett till att den professionella chefen som yrke vuxit fram, och som konsekvens har ledarskapet tagits ifrån ingenjörerna, som sett sin rol...

Varje år får över 50.000 människor i Sverige beskedet att de har cancer - en oerhört hög siffra som får mig att rysa. Glädjande nog så överlever idag ca 50% av alla dessa patienter och det är en kraftig förbättring om man jämför med siffrorna från 70-talets början då bara 20% av männen och drygt 30% av kvinnorna överlevde. Det kan vi tacka forskningen för. Anledningen att jag började grotta lite i detta är att jag ser att en av våra deltagare på IHM Digital Marketing, Goals & Analytics, Linus Gottfridsson jobbar på den ideella organisationen CancerRehabFonden. Jag har inte tidigare hört talas om dem och blir nyfiken på vilka de är, och hur kursen hjälpt dem i deras arbete. – Hej Linus, vad är CancerRehabFonden?– Hej, vi är en ideell organisation som hjälper människor att komma tillbaka till livet efter att de vårdats för cancer. Att få cancerbehandling är inte bara jobbigt rent fysiskt, många drabbas också av oro och ångest för till exempel återfall och har svårt att hitta tillb...

När jag för några veckor sedan hörde namnet ”Not For Sale Ale” första gången, blev jag fast. Vad är det här för öl, vad är det för företag och vad är syftet? Jag måste bara veta mer! Jag googlar runt lite och hittar deras sida, en i mitt tycke alldeles för tunn sida, men jag hittar i alla fall tillräckligt för att söka efter mer. Så här började det 2013 satt Ulf Stenerhag, vd på Thurne Teknik, och funderade på att starta ett projekt, som engagerade personalen i någon internationellt viktig fråga. Efter att ha vridit och vänt på några idéer de fått i samband med en workshop,  beslöt han att de skulle bjuda in David Batstone, ordförande och grundare för organisation "Not For Sale" , för att hålla ett föredrag om deras arbete mot trafficking. Efter föredraget, i februari 2014, åt Ulf och David lunch och fortsatte att prata om det jobb som ”Not For Sale” gjorde, och om behovet av att få in mer pengar till verksamheten. Där och då, kanske också på grund av den stora boomen av mikrobrygg...

Med en härlig energi och en tydlig strategi kring varumärke och content marketing tar Systrar i bergen allt mer mark i resebranschen, genom att möta behovet hos en till viss del bortglömd målgrupp.    När Johanna Nygård inte själv hittade vad hon sökte bland utbudet av skidarrangörer, startade hon ”Systrar i bergen” - en egen resebyrå, eller outdoorbyrå, som hon väljer att kalla den. De arrangerar resor, event och kurser med aktiviteter kopplat till outdoor i bergen.   Med budskapet ”systerskap” vill hon förmedla en känsla av att alla är välkomna upp på bergstopparna, tjejer som killar, oavsett nivå och erfarenhet.       Hitta din reskompis på systerfrukosten – Systrar i bergen erbjuder skidresor, men ni har även lavinutbildning, yoga, systerfrukostar mm på programmet. Vad är tanken bakom denna mix? – Vi vill erbjuda något för alla och vara en mötesplats där man kan hitta likasinnade. Våra skidresor går till Monterosa i Italien, Hemavan, Åre och Riksgränsen i Sverige. Men vi erbjud...

Ja, dessa chockerande fakta är bland det första som möter mig när jag sätter mig i skolbänken på IHM för att gå deras nya tre-dagars utbildning IHM Digital Marketing - Goals & Analytics. Vår handledare, Max Wimnell, drar några slides om hur det ser ut i Sverige idag, och ca 90% av alla hemsidor har Google Analytics installerat. Men det är bara ca 30% av alla som loggar in och analyserar datan, mycket märkligt! Mycket märkligt, varför då? Jo, till och med jag, som har sysslat med kommunikation i princip hela mitt yrkesverksamma liv i någon form, som älskar annonser, stortavlor, reklamfilmer m.m. har för länge sedan insett att webben är navet i all kommunikation, och här tror jag att de flesta håller med mig. Men… …varför då inte åtminstone försöka göra det så bra som möjligt? I analytics får vi ändå svaret på om det vi gör uppfattas rätt av våra konsumenter. Det är här vi ser om vi måste göra om saker på vår webb av olika skäl. Kanske ser vi att väldigt många inte hittar det de ...

Jätten Amazon, vars börsvärde nu passerat Sveriges BNP, är på väg att etablera sig på den svenska marknaden. Frågan är på alla företags läppar: Ska vi haka på eller avstå? Konkurrera eller alliera? Amazons ankomst är en stor nyhet, minst sagt. Det är ingen tvekan om att deras närvaro i Sverige kommer att skaka nordisk e-handel i dess grundvalar.  Men inte nog med det. En annan nyhet, som också är historisk, är att möbeljätten Ikea är på väg att sluta ett avtal med Amazon om att sälja sina varor via Amazons egen marknadsplats.  Ikea har, liksom H&M, länge legat efter med sin digitala strategi och e-handel, och att de nu vänder sig till Amazon är deras sätt att möta den allt mer stegrande konkurrensen i Sverige.   Men jag är skeptisk till om det här är rätt väg att gå och vill påvisa några av riskerna.  Jag tror nämligen att det kan vara farligt att vända sig till Amazon i hopp om att de är den stora frälsaren. Inte minst för en gigantisk aktör som Ikea. Mina tankar förs direkt ti...

Sidor

Till toppen av sidan Till topp