Blogginlägg

Han står inför sitt livs första klass, i rollen som lärare, på samma utbildning han själv examinerades från några månader tidigare. Trots sitt intresse för höghastighetsinternet på 150 miljarder kilobit per sekund är han dock ingen person som rusar fram - hans blyghet gjorde att läraruppdraget nästan inte blev av. Vi ringde upp Ahmad Alkhlif för att höra om hans resa från en av klassens mest teknikintresserade elever till en av skolans mest teknikintresserade lärare. – Jag heter Ahmad Alkhlif och är 27 år gammal, jag tog min examen från IHM i juni. Direkt efter det startade jag igång mitt eget e-handel-företag igen, och även ett nytt företag tillsammans med en kompis. Jag skulle beskriva mig själv som en väldigt nyfiken människa, när jag ser någonting nytt så vill jag veta tanken bakom det. – Var grundades ditt teknikintresse?– Jag flyttade till Sverige när jag var 15 år. Jag minns så väl den stunden då jag öppnade min dator och helt plötsligt kunde surfa väldigt, väldigt fort. Förs...

24 år gammal och har redan hunnit med en del. Utvecklande Jordenrunt-resa, uppläxande konkurs i Trollhättan, studier i Australien och praktik på Malta. Sin andra och avslutande LIA genomför han nu på sitt eget företag, Olsen Marketing, för att sedan ta sin examen om i vår.  Möt IHM-studenten Robin Olsen, på väg ut från IHM Business School för att sålla in sig bland millenniegenerationens entreprenörer - de som vill göra ett djupt avtryck. – Det står “Looking to make an impact” i din LinkedIn-profil, kan du utveckla?– Genom mitt liv vill jag göra saker som har en påverkan på andra människor och mig själv, för att fortsätta utvecklas. För mig handlar impact om att göra andra människor glada och att lära andra människor något nytt. Det är en lite egoistisk tanke, eftersom jag själv växer och mår bra när jag får hjälpa andra, så det är något av ett kretslopp. – Om vi börjar från början, vem är du, var kommer du ifrån?– Jag är uppvuxen utanför Trollhättan. Jag fick ett tidigt intresse fö...

När man har bestämt sig för att sätta igång med Content Marketing så måste man ha en organisation och arbetssätt på plats. Detta är inlägg två av tre där jag tar upp utmaningen kring att organisera sig och hitta sina roller i Content Marketing arbetet.  Ofta får jag frågan hur man får till bra Content Marketing. Då ställer jag några frågor, framförallt kring hur man har valt att organisera sig. De flesta företag svarar att de utgått från sin marknads- eller kommunikationsavdelning och att någon fått en ny titel som signalerar content eller digitalt. Och sedan är man igång. Troligen ger inte detta rätt effekter långsiktigt. Att arbeta med Content Marketing kräver att man stöper om sitt arbetssätt inom marknads- och kommunikationsavdelningen och att man väljer att samspela med fler avdelningar på företaget. Man bör också inse sina begränsningar och ta hjälp, åtminstone initialt. I det förra blogginlägget berättade jag om utmaningen kring att skapa relevant innehåll.  Låt oss börja där...

Det går bra för Alex Kjellbris. Han spelar forward i AIK innebandy och har precis firat en historisk seger mot Djurgården. Han har nyligen lämnat rollen som webbanalytiker hos Thomas Cook för att satsa helhjärtat på sitt eget företag - och uppdragen ramlar in, bland andra för Sveriges Radio och IHM Business School. PÅ IHM undervisar han på Digital Marketing & Sales Analytics. Vi tog ett snack med elitspelaren som kan förklara data så lyssnaren verkligen förstår. - Vad behöver marknaden online idag?- Det finns en stor efterfrågan på tjänster inom webbanalys och digitala strategier på marknaden idag. Det jag stöter på mest handlar om digitala mätplaner, uppsättning av mätning, datavisualisering, rapportering och optimering för både appar och webbplatser. Det grundar sig i att företag vill förstå hur användare/kunder interagerar med deras innehåll, och vilka marknadsföringsinsatser som verkligen ger konvertering (får sidbesökare att bli kunder som avslutar köp).  Känslomässiga elle...

När det gäller att arbeta med Content Marketing som kommunikationsdisciplin så finns flera utmaningar att ta sig an. Det här är det första inlägget av tre, där jag tar upp några av de utmaningar man stöter på. I det här inlägget så går jag in på budskapet – ”Hur skapar vi ett relevant innehåll som upplevs som intressant av vår målgrupp?”.     Digitaliseringen skapar oändliga möjligheter för företag och organisationer att kommunicera med sin målgrupp. Men det ställer också krav på relevans och transparens, och att man når fram vid rätt tidpunkt och i rätt kanal, för att kunna skapa rätt effekt med sin kommunikation. Men ett resultat är ofta att företag startar upp för många initiativ, till exempel aktiverar flertalet kanaler eller format, men har egentligen inte ställt sig frågan; varför gör vi det här och vad vill vi sända ut?    Det är lite märkligt att det är så, för om man ska göra bra Content Marketing så behöver man utgå ifrån budskapen och bearbeta de så de upplevs som releva...

Kundens köpmönster förändras, kanalerna blir fler och marknadsföringen alltmer komplex. En framgångsfaktor för att lyckas är att riva silos och istället skapa en väl synkad sälj- och marknadsorganisation, smarketing. En annan faktor är att på djupet förstå hur vi med rätt kommunikation kan påverka kunden under köpresans olika skeenden.     Välkommen till IHM och möt Riki Dackén, som ger ett smakprov ur vår nya utbildning IHM Sales and Marketing Management. Riki kommer att gå igenom hur påverkan ska utformas för att ge bästa effekt.   Varmt välkommen att anmäla dig till denna spännande föreläsning på din ort.   Malmö den 11 dec 11.30 - 13.00   Göteborg den 14 dec 8.00 - 9.30   Stockholm den den 16 jan 16.00 - 17.30  

Birgitte Stjärne är intraprenören som efter tjugo år lämnade det operativa förändringsarbetet för att istället studera hur intraprenörskap fungerar i praktiken i företag och organisationer. Hon är författare till boken Intraprenören - Nyckeln till innovation där hon refererar aktuell forskning, intervjuar intraprenörer och presenterar egna analyser och slutsatser. – Vi har tagit det här med utveckling i våra stora företag som något självklart, något som bara händer. Men det är ingen slump att dessa företag har haft perioder där de varit världsledande inom innovation. Det beror på deras intraprenörer. – Vilka är intraprenörerna?– Förr i tiden kallade man de här personerna för eldsjälar och det är dom som verkligen ser till att det skapas innovation i en verksamhet. De är det mest kreativa medarbetarna som har förmåga att både identifiera och ta vara på nya idéer, samt genomföra det nya. Forskningen säger att det är intraprenörer som driver utveckling och förändring. Drivs av inre mot...

IHM är mer än en skola, det är ett nätverk. När du väl tagit klivet in i skolans lokaler, blir du automatiskt en IHM:are, och det innebär otaliga möjligheter för att skapa kontakter, både innanför och utanför skolans väggar. Mitt i detta affärsnätverk av möjligheter står organisation IHM People, redo att knyta ihop trådarna. Fokus ligger på det personliga mötet mellan IHM:are, främst mellan studenter och studenter, men också mellan studenter och företag. Organisationens mål är lyfta fram IHM:s nätverk som en arena för samarbeten, gemensam utveckling och social interaktion. Så här säger Olivia Simonsson, verksamhetsledare och studerande på IHM Yrkeshögskola i Göteborg: – Det är en nätverksorganisation som finns till för alla som tagit en fot in på skolan, det kan vara YH-studenter, samarbetspartners, lärare, deltagare i kvällskurser och andra. Det vi gör är att planera, skapa och genomföra olika typer av evenemang för att främja nätverkandet, för nätverkande är framtiden. Vägen till ...

Jag sträcker fram handen för att hälsa på Olivia Simonsson, som öppnar armarna och säger; ”Nej, av mig får du en kram!” Och så skrattar hon, vilket hon kommer göra åtminstone en gång i minuten under hela vårt möte. Öppna armar är en bra metafor för Olivia, som på några få månader lyckats samlat hela IHM Yrkeshögskola under den nystartade organisationen IHM People. - Stort grattis till uppstarten av IHM People! Du pluggar till konceptutvecklare event & besöksnäring på IHM Göteborg. Vem är du, Olivia, som står bakom det här lysande initiativet? - Jag är nyfiken och älskar att lära känna andra, lyssna på vilka de är, vad de gör och vad som händer i deras liv. Jag försöker alltid sätta mig in i andra människors situation och tänka utifrån deras perspektiv. - En riktig nätverkare alltså, vilka andra intressen har du utöver människor?  - Jag är uppväxt på öarna i Göteborgs skärgård, ute på Öckerö, och har åkt till fjällen flera gånger per år under hela min uppväxt, så jag älskar havet...

Finns det intraprenörer bland dina medarbetare? I så fall kan du skatta dig lycklig. Till skillnad från entreprenören är intraprenören anställd i ett företag, och är den person du behöver ägna lite extra uppmärksamhet om du vill dra fördel av dennes särskilda förmåga att lösa problem, innovera och effektivisera.  Själva ordet Intraprenör definieras som en person som förnyar verksamheten inom ett större företag eller offentlig förvaltning. Men bara drygt 6% av Sveriges befolkning* kan definieras som intraprenörer och nio länder placerar sig bättre. Vad betyder det för svenska företags förmåga att förnya sig och hävda sig i konkurrensen? För det första kan vi konstatera att det gäller för ledningen att verkligen finna, belysa och satsa på intraprenörerna för att de ska få möjlighet att verka fullt ut. De kräver spelrum och motivation, de är nyfikna, utforskande och grymma på att lösa problem för att nå sina mål. De vet att ständigt lärande är att livsnödvändighet och ser möjligheter d...

I mitten av 90-talet tog Maria Westman klivet in i Content Marketing-världen och i dag sitter hon som styrelseordförande för branschorganisationen Swedish Content Agencies. Hennes erfarenhet av Content är massiv, och som tur är drivs Maria av kunskapsutveckling, både att samla på sig och ge ifrån sig. I vår startar hon och IHM den sprillans nya kursen Content Marketing. Vi har träffat Maria Westman för att ta reda på mer om ämnet som alla vill kunna, men få helt förstår sig på. – Content Marketing, vad är det egentligen?– Det är när ett företag kommunicerar ut ett budskap kring produkter och tjänster, så att mottagaren uppfattar det som relevant och intressant. För att göra detta hämtar Content Marketing-branschen det redaktionella tillvägagångssättet för att lyfta fram en story om exempelvis ett företags internationella satsningar. Content Marketing kräver en grundlig budskapsbearbetning och att vara en bra berättare.  – Finns det några missuppfattningar om vad Content Marketing in...

Vad skulle hända på ditt företag om säljavdelningen och marknadsavdelningen kopplades närmare varandra? Gemensamma möten, gemensamma mål och gemensam kommunikation. Konceptet har nu blivit så populärt att det fått ett eget namn. Sales + Marketing = Smarketing.  Smarketing ingår i en trend som tar allt större mark bland svenska företag; nära samverkan mellan företagens olika avdelningar. Effektiv kommunikation, både internt och externt, ses som en grundläggande framgångsfaktor och här kliver begreppet Smarketing in, för via samarbete kan Sälj- och marknadsavdelningar gemensamt påverka resultatet ordentligt. Studier visar att företag som optimerat kommunikationen mellan sina sälj- och marknadsavdelningar ökat sin årliga omsättning med 20 procent.  Mia Flygring har varit delaktig i utvecklingen av IHMs nya utbildning Sales & Marketing Management och hon har tagit fasta på begreppet Smarketing. – Det är egentligen en benämning på hur man bör få ihop sälj- och marknadsprocessen utifr...

Vad är bra content marketing? Den frågan får jag ofta. Ett enkelt svar är att se till att man är relevant med sitt innehåll. Ett annat svar är att se till att det ger rätt effekt. Följdfrågan blir då oftast: ”Har du några exempel på bra content marketing?” Ja, en hel del. Här tänkte jag dela med mig av en summering från tävlingen Swedish Content Awards, och några av pristagarna samt trender som är synliga inom content marketing i år. Content marketing har ofta målsättningen i att bygga varumärke och att skapa effekt. Vi vill ju helst att målgruppen gör något, som kan leda till en affärsintäkt och en stärkt kundrelation. Bra content marketing speglar tiden vi lever i, och just nu är det ett stort fokus på att lyfta fram det mänskliga och autentiska. Människan står i centrum – både vad gäller det som är lustfyllt, men också det mer tragiska. Vi ser också ett stort fokus på miljö och hållbarhetsfrågor. Swedish Content Awards Branschorganisationen Swedish Content Agencies har årligen e...

Du har hört det förut. Digitaliseringen förändrar sättet vi marknadsför och säljer våra produkter och tjänster.  Hur du än förhåller dig till teknik och utveckling blir det allt viktigare att för oss marknadsförare att på djupet förstå omvärldsförändringarna, hur de påverkar oss som människor, våra kunders förväntningar och den egna verksamhetens förmågor. Här kommer min spaning om några av de utmaningar du som marknadsförare har att ta ställning till. Good enough Kunder och konsumenter blir allt mer polygama – de köper inte bara ditt varumärke utan även konkurrentens. Att vara en exklusiv leverantör blir mindre intressant. Ditt varumärke kommer ingå i en grupp ivriga uppvaktare, där kunden väljer första bästa; det som finns tillgängligt där och då. Fysiskt och/eller online. ”Good-enough-principen” kommer att råda i fler produktkategorier.  Hållbarhet Klimat- och hälsoångest förstärker de värderingar som är rådande hos den växande målgruppen LOHAS, Lifestyle of Health and Sustainab...

  För några dagar sedan bloggade Finago om IHM-studenterna Cornelia Sporre och Adalia Najim. De två går andra året på YH-utbildningen Ekonomi- och redovisningskonsult på IHM och gav en positiv bild av branschens framtid.   – Folk som kan ekonomi kommer alltid att behövas och det kommer att behövas redovisningskonsulter oavsett på vilket sätt själva bokföringen utförs, säger Cornelia till bloggen.   Tjejerna poängterar i intervjun att digitalisering och ny teknik definitivt förändrar branschen, men kanske inte riktigt lika snabbt som många varnar för. Det råder dock ingen tvekan om att en branschomställning sker där förståelse för människor och kommunikation blir allt viktigare. Så här säger Adalia Najim till Finagos blogg.   – Många har en bild av ekonomer som att de sitter som grå möss bakom datorskärmar. Det finns säkert sådana ekonomer också, men jag tror att i framtiden måste man kunna det här med människor och förstå deras behov.   Läs hela Finagos bloggtext om de framtidsoptim...

  Content Marketing handlar om att jobba med innehåll som motor i din kunddialog. Det ger möjlighet att möta dina kunder tidigt i köpprocessen för att bygga både varumärke och relationer och finnas högt på deras mentala lista över leverantörer när det är dags för köp. Men arbetet med Content Marketing bjuder på många utmaningar. Vilket innehåll är relevant? Vilken effekt förväntar vi oss och hur styr vi arbetet för att uppnå den effekten? Hur mäter vi? IHM Content Marketing är en kurs för dig som vill starta eller utveckla arbetet med content marketing. På 4 dagar får du strategi, taktik, träning och verktyg lär dig hur du kan organisera, strukturera och följa upp arbetet. Den vänder sig till dig som har grundläggande kunskap inom marknadsföring, kommunikation och/eller försäljning och som ska starta upp eller utveckla Content Marketing arbetet i din organisation. Läs mer om kursen - Content Marketing är den framtidens kommunikation och marknadsföring som ger företag och organisatio...

Sidor

Till toppen av sidan Till topp