Blogginlägg

Kvinnorna hävde sig in genom bilfönstret. Sex armar med bananklasar i händerna och en kakofoni av hårdsälj på Swahili. Min son tog fotot från baksätet. Det blev tyst i och med att vår guide Vincent betalade en av kvinnorna och tog en klase.  När vi senare körde genom några byar ber Vincent oss att dra upp rutorna, ifall vi skulle behöva stanna vid något hinder. Annars är risken stor att bilen stormas av gatuförsäljare som står längs vägen. De inte bara hårdsäljer utan kan helt resolut lämpa in sina varor genom bilrutorna, för att därefter kräva betalning för gjord leverans. I det läget är förhandlingsläget något begränsat för den bilande turisten. Det kan bli en dyr affär.  Vår guide berättade även om gatusäljarnas behovsanalys. De svarar ja på allt vad köparen frågar efter, sedan ger de vad de råkar ha och kräver betalt för det. Han ville själv köpa ett stycke rött Massajtyg. Det blev ett blått med kommentaren – It’s good for you.  Krängsälj verkar vara världens mest spridda säljt...

Digitalisering handlar minst om teknik. Det är en fråga om ledarskap men framförallt är det en fråga om hur vi kan höja värdet i affären. Den nya tekniken skapar massor med nya möjligheter, men vilka ska ni springa på?     På bara 3 dagar kan du få hjälp att accelerera digitaliseringen av din affär. Under sakkunnig ledning av David Ståhlberg och i sällskap av ledningspersoner från företag i andra branscher utforskar och fördjupar vi insikter om den digitala transformationens påverkan på affären. Tillsammans arbetar vi med de senaste trenderna och verktygen, tar fram en kundcentrerad innovationskarta för din bransch och sätter affärslogiken för lönsam digital transformation.   David Ståhlberg har jobbat med digitaliseringsfrågor i 10 år på bl a Google Sverige och Procter & Gamble. Nu är han rådgivare till företag i digitaliseringsfrågor och partner till IHM i programmet Digital Business Transformation.   Deltagarna ger toppbetyg!! De kommer från vitt skilda branscher, företag oc...

Hej, alla av er har säkert läst och hört om Uber och AirBnb åtskilliga gånger som bevis på hur digitaliseringen förändrar vår värld. Men har ni hört allt? Uber startade 2009 i San Francisco och finns idag i storstäder i ca 55 länder och expansionen fortsätter i snabb takt, så det kanske har tillkommit något land när ni läser detta, även om Uber också stött på patrull i vissa delar av Europa. Det har varit mycket kritik i både Frankrike och Sverige, och framförallt har det handlat om möjligheten till skattefusk och att förarna inte tvingas betala de licenser som den vanliga taxinäringen tvingas till. Kritiken mot skattefusk visade sig vara befogad åtminstone i den numera nedlagda delen som hette UberPOP, och som var en typ av samåkningstjänst. Av de 764 privatpersoner som Skatteverket har utrett som kört via tjänsten UberPOP, var det bara 32 som hade redovisat inkomsterna i deklarationen. Men… …var det verkligen inkomster? Jag återkommer till detta! I ett uttalande i SvD är Claudio ...

Det här är en siffra som dyker upp flera gånger när jag åker runt i Dalen (som svenskarna här säger), det är svårt att få den verifierad men efter åtta dagar på plats så kan jag iallafall konstatera att väldigt mycket av världens riskkapital placeras här. Och kanske det räcker för att locka er att åka över och känna på atmosfären, för det är enormt spännande även om jag personligen inte skulle vilja jobba där så ÄR det fascinerande. Silicon Valley har inga officiella gränser var det börjar och slutar och det växer hela tiden men i stora drag kan man säga att det är Santa Clara, San Jose, Mountain View, Palo Alto och delar av San Francisco, och om jag inte missuppfattat det helt så är det ungefär lika stort som Skåne. Och det byggs, överallt! Apple bygger ett nytt kontor för 18.000 anställda till en kostnad av ca 6 miljarder dollar, Salesforce bygger en skyskrapa, Facebook har tagit över det insomnade Suns lokaler som är stort som ett större kvarter, det är inte utan, att man här i ...

Affärsutmaningar, kommunikationsutmaningar, organisationsutmaningar… de finns där hela tiden. Det är spännande att få ta del av utmaningar med det är också en fantastisk känsla när man knäcker koden och vänder utmaningen till att bli en möjlighet. Jag får ofta frågan från mitt nätverk vilka utmaningar som andra har inom kommunikation och marknadsföring, och då gärna med betoningen på content marketing. Och som lärare på IHM Business School och som kommunikationsrådgivare på Chimney har jag en förmån i att löpande kunna ta del av företags olika utmaningar. Några av de utmaningar som jag har stött på under det senaste året tänkte jag dela med mig av här, tillsammans med exempel på vad som kan göra utmaningen till en möjlighet. Utmaning: Vi är fast i produktorienterad kommunikationDet finns många ursäkter till att fortsätta göra som man alltid har gjort. Och när det kommer till att kommunicera sina produkter och tjänster så fortsätter man gärna på samma sätt som tidigare. ”Vi måste öka...

... en modell som funkar vid lönesamtal, säljmöte, medarbetarsamtal – och femtioårskalas? Vi som gör podden ”Retoriskt!”, som IHM sponsrar, vill berätta om en metod som hjälper till att göra övertygande dragningar för mängder av sammanhang. Det här är en sjustegsmodell som vi har haft nytta av i pitcher och privata tal; om del i längre samtal; när vi har behövt bryta ner frågor och övertyga om förändringar.  Om du lär din 12-åring den lovar vi att du får det jobbigare när veckopengen ska förhandlas.   Inledning Fakta, underlag Motargument Argument för din lösning Lösning Konsekvens av lösningen (hur bra det kommer att bli) Avslutning Gör så här: Skriv först ner ditt underlag, punkt för punkt, i den här ordningen: 5, 6, 4, 3, 2, 1, 7 (det blir enklast). Kör sedan framförandet i sifferordning 1–7. Effekten är tydlig. Nu blir det exempel! Se på det här klippet från filmen ”Any given Sunday”. I ett avgörande ögonblick ska tränaren Al Pacino motivera sina spelare att fungera som ett lag...

Digitala ekosystem, IoT, molnresor och hybrid-it. Akronymerna haglar inom it,  en bransch där förändringshastigheten går snabbare för varje dag som går. Digitaliseringen hittar varje sekund nya tillämpningar där it och infrastruktur påverkas när nya aktörer och tekniker tar plats på arenan.  UtmaningenAtt utbilda sig för att möta de utmaningar som komplex it kräver av en säljare är som att lära sig att manövrera ett tåg som under resan förändras till ett flygplan och där resan avslutas som en raket på väg till en okänd planet - allt medan förutsättningarna ändras och besättningen byts ut. Låter det skrämmande? Jovisst, men samtidigt sjukt spännande och givande - att få verka i en bransch som aldrig står still. Atea och IHM Business SchoolAteas region Syd har under 5 år samarbetat med IHM Business School genom medverkan i ledningsgrupper och arrangerande av LIA-platser för utbildningen Säljare IT-Solutions B2B. Under perioden har 9 studenter hunnit genomföra sin LIA hos oss, 5 av dem...

Mitt namn är Johanna Carlsson och jag läser utbildningen Säljare IT Solutions B2B på IHM Business School i Malmö. Jag började min utbildning på IHM hösten 2016 och innan dess var jag bosatt i Schweiz och jobbade inom hotell- och restaurang. Jag hamnade just i Schweiz för att jag har ett brinnande intresse för skidåkning och vandring i vackra alperna, men också för att jag älskar att träffa nya människor och drivs av utveckling och nyfikenhet. Jag har alltid gillat att jobba i kontakt med människor och har sedan barnsben drivits av försäljning i olika former, service och mötet mellan människor. Att läsa på IHMEfter att ha jobbat några år efter studenten och provat på diverse olika jobb, läst distanskurser och upplevt Europa blev suget efter en utbildning stor. Jag blev rekommenderad att läsa på IHM av några bekanta och när jag tittade närmre på kursplanen för utbildningen väcktes mitt intresse ännu mer. Att fördjupa mina kunskaper inom försäljning har alltid stått högt på listan och ...

Hej igen alla! Här kommer ett av flera inlägg från min resa till Silicon Valley, en underbart spännande och givande resa som jag ska försöka förmedla till er mitt i min jet-lag dimma. Men vi börjar som sagt var med Facebook HQ, en av de stora stjärnorna i dalen, där många vill jobba och ännu fler vill besöka, ett besök jag själv gärna skulle göra. Men… …det visade sig vara svårare än jag trott. Jag var med på en resa som arrangerades av Västra Götalandsregionen för de som jobbar i inkubatorvärlden, schemat på plats hade Per-Arne Lundberg från Gothia Science satt ihop på ett föredömligt sätt, intensivt men det fanns några luckor. En av dessa luckor försökte jag fylla med ett studiebesök på Facebook HQ, 1 Hacker Way, 94025 Menlo Park. Till skillnad mot den öppenhet jag mötte i övriga Silicon Valley, där folk bjöd in till samtal och delade med sig av sin kunskap såväl inne på företagen som vid spontana möten på gatan, så var Facebook helt stängt. Jag ryckte i alla kontakter jag hade i ...

Hon berättar att hon är mamma till två biologiska barn samt en flyktingpojke från Afghanistan som kom till familjen när han var 12 år. - Jag är starkt värderingsstyrd i allt jag gör, och att IHM är en stiftelse där vinsten återinvesteras i verksamheten var avgörande när jag tackade ja till jobbet som marknadschef, säger Åse Henell. Hon utstrålar energi och känns äkta. Jag träffar vår nya marknadschef Åse Henell över en lunch, och jag vill veta mer om henne, om vad som driver henne, hur hon är som person.  Hon brinner för samhällsutveckling och att göra allt lite bättre – allt ifrån en kampanj till att renovera ett hus. Familjen flyttade in i ett fallfärdigt hus i Ekebäck för några år sedan, och det blev många sena kvällar i målarkläder. - Du kommer närmast från Faktum, där du varit vd i fem år. Skulle du säga att det var det viktigaste du gjort hittills i din karriär?- Faktum betyder så mycket för så många människor, som alla kämpar för sin existens. Där finns 500 försäljare och ko...

Som två-åring stod Alexandra Breding på ett par skridskor för första gången. Konståkningen tog sedan all hennes tid och det var inte lätt att hinna med skolan. Drygt tjugo år gammal och ett VM-guld senare kände hon att hon stod vid ett vägskäl i livet. Vad skulle hon göra nu? Valet föll på YH-utbildningen Konceptutvecklare Event & Besöksnäring, och hon är i skrivande stund ute på sin första LIA på Gothia Towers i Göteborg. Alexandra började tidigt med konståkning och har hunnit med såväl juniorlandslaget som seniorlandslaget, där man tog hem ett VM-guld i teamåkning 2012. Konståkning på elitnivå kräver sitt, både i tid och pengar och säsongen 2013 bestämde hon sig för att sluta tävla. – Jag var trött på att resa och vara borta hemifrån långa perioder, och sedan var det även en ekonomisk fråga. Det är en dyr sport och det går inte att kräva att föräldrar ska ställa upp och betala för en hur länge som helst. Jag ville stå på egna ben och ”bli vuxen”. I och med VM-guldet kände jag...

Disruptivitet är verkligen ett ord jag inte kan släppa just nu. Jag tycker mig se det överallt och för mig har det ordet blivit centralt för att förstå vår samtid. Vi är redan mätta, nöjda och belåtna i vår värld, så vi behöver något helt annat. Det är postmodernism 2.0, där till och med fenomenet demokrati känns föråldrat och måste disruptas. Vad är då disruptivitet? Redan 1995 myntade författaren Clayton M. Christensen i boken "The Inovator’s Dilemma" uttrycket ”Disruptive Innovation”. Vi kan försöka förklara det med orden banbrytande eller söndrande. Disruptiv innovation innebär kort och gott att ta sig an en marknad och fullständigt revolutionera den. Exempelvis det iTunes gjorde med musikbranschen, Skype med telekombranschen eller Netflix med filmindustrin. Dock är inte alla innovationer disruptiva, även om de kan vara revolutionerande. Vad som gör det disruptivt är att man når den breda massan och ändrar människors beteende. Ett annat kännetecken är att de flesta disruptiva fr...

– Om jag får tid att sitta ner på en klippa och blicka ut över havet, eller en sjö, känna lugnet och filosofera över vad som är viktigt i livet så hamnar jag alltid i tankar om relationer. Allt handlar om relationer, för mig personligen och för våra varumärken! Fredrik Toreskog, Marknadsdirektör på ESS Group, funderar på sin roll i världen. Fredrik kommer att fördjupa sig i ämnet, ur flera perspektiv under halvdagen vi träffas, men vi startar med företaget ESS Group, vilka är de och vad är deras mission? ESS Group, enligt deras hemsida, driver idag ett stort antal unika och personliga varumärken i hotell- och restaurangbranschen från Ystad i söder till Funäsdalen i norr. Som grund för alla projekt ligger destinationsutveckling och ett starkt engagemang av ägarna med målsättningen att skapa upplevelser bortom det vanliga och gästernas förväntning. Ägarna är vd:n Jonas Stenberg, försäljningsdirektören Carl Lundgren, ekonomichefen Claes Tallhage, Magnus Emilson  och Anders Nilsson, vd ...

Du får femton års lärdomar från Göran Adlén om hur man ska kunna förutse framtiden och du får lyssna till hans senaste rykande färska fjorton trender och hur de kommer att påverka alla företag och organisationer på olika sätt. Den riktar sig till alla som vill ha insikter om vilken framtid och vilka utmaningar vi kommer att möta.  Du kommer att få höra om det senaste inom marknadsföring, ledarskap, kommunikation, hållbara samhället, hälsa, personlig utveckling och en massa tankar och studier om generation z, både som framtidens konsument och medarbetare. Och vi kan lova dig att det är mycket där vi måste tänka om kring.  Denna föreläsning är en ”upphottad”, uppfräschad och förkortad lightversion från Göran Adléns femtonde och sista stora trendrapport 2017 som han släppte tidigare i år. Och så släpper Göran Adlén samtidigt en bok ”Liten snabb och fylld av kärlek”. 240 sidor i läcker design med sammetsomslag i ett format som du kan ta med dig och läsa överallt. Här hittar du Görans lä...

Åse Henell, som i mars 2017 avgick som Faktums vd efter fem år i verksamheten, är IHM Business Schools nya marknadschef. Hon kommer att jobba med att stärka varumärket och öka kännedomen om IHM:s utbildningar i Stockholm, Göteborg och Malmö.   Arbetet med att alltid vara ajour med samtiden är viktigt och vd Peter Hägglund, ser värvningen av Åse Henell som en viktig del i detta arbete.   - Åse har lång erfarenhet av marknadsfrågor och har varit aktiv inom en mängd olika branscher. Vi på IHM Business School ser fram emot att ta del av hennes kunskap och engagemang, säger han.   Åse Henell, som förutom vd-posten på Faktum, har ett förflutet som varumärkesansvarig på Göteborgs-Posten samt byråchef på den digitala kommunikationsbyrån Maverick by Sigma, är mycket glad och smickrad över erbjudandet från IHM Business School.   - Det var enkelt att tacka ja. Jag har alltid velat jobba i utbildningsvärlden och kände direkt när jag kom innanför dörrarna på IHM att det finns en energi och kraf...

Den 9 januari 2007 gjorde Apple revolution. När bolagets vd Steve Jobs klickade fram slajden med ordet ”Iphone” steg bolagets kurs med 8 procent. Hans presentation var dessutom ett retoriskt mästerstycke, tycker vi som gör podden ”Retoriskt!”, som IHM sponsrar. Eftersom det här framträdandet, vid en keynote i San Francisco, har blivit modern näringslivshistoria – det har setts miljontals gånger på Youtube – så har det analyserats noggrant av många experter.  Kolla:  Här är några punkter i talets början som vi ser att alla kan lära sig något av: Inledningen”Jag har väntat på den här dagen i många år” – Jobs bygger genast upp stämningen och förväntan. Det fungerar lika bra i ett vanligt kundmöte.   Konstpauser Steve Jobs har en förmåga att låta spontan och prata till synes spontant om konkurrenternas telefoner. Hans pauser visar att han är i kontakt med publiken i det stora rummet och vågar låta dem vänta lite grand. Lita på att varje gest och varje paus är minutiöst inövade.  Tretal...

Sidor

Till toppen av sidan Till topp