En STOR seger för XL-BYGG

– Hej Erik Öhlin, marknadschef på XL-BYGG och segrare i ”Sveriges bästa marknadschef” kategori Byggvaruhus, hur känns det?

– Tack det känns utmärkt. Att få denna utmärkelse är ett kvitto på att det vi gör varje dag på XL-BYGG’s marknadsavdelning är rätt och effektivt.

– Det är ingen jury som tagit ut dig till vinnare utan ren fakta, berätta!

– Resumé har årligen en gala där de premierar den marknadschef i olika kategorier som gjort den mest effektiva marknadsföringen på så kostnadseffektivt sätt som möjligt.

– Behövs den här typen av tävlingar?

– Nja, men det finns ju inte så många tillfällen där marknadschefer kan träffas under så där trevliga former och en annan fördel kan ju vara att ta lärdom av de goda case som premieras.

– Vad och när läste du på IHM?

– Jag tog min marknadsekonomexamen i Stockholm 2001 och hade bl.a. den eminente Göran Adlén som lärare.

– Har du haft nytta av din tid på IHM?

– Ja, framförallt när utbildningen var färsk, då hjälpte utbildningen mig en hel del på vägen dit jag är i dag. Fortbildning är viktigt och jag har under åren bl.a. hållit kontakt och initierat ledarskapsutbildningar m.m. vilket varit väldigt uppskattad av XL-BYGG´s delägare.

– Det känns som det kommer fler och fler byggvaruhus i Sverige, bygger vi så mycket?

– Nu när småhustillverkningen och rörligheten på bostadsmarknaden är på väldigt låga nivåer så renoverar man eller bygger till på sina befintliga boenden och den marknaden verkar bara öka år från år. Att utländska aktörer och lågpriskedjor tagit för sig på marknaden är rätt så typisk för en marknad som vår.

– Som vanlig konsument undrar jag vad som skiljer er från alla de andra?

– XL-BYGG är en frivillig fackhandelskedja med över hundra butiker från Kiruna i norr till Ystad i söder. Vi omsätter drygt 6 Mdr varje år och är en av de största aktörerna på vår marknad. Vår viktigaste kund är små och medelstora byggfirmor som står för ca 70% av omsättningen men det som verkligen skiljer oss från mer anonyma kapitalägda kedjor är att bakom varje butik finns en otroligt engagerad ägare och en personal som verkligen kan hjälpa kunderna till lyckade byggprojekt.

– Jag såg att ni fortsätter samarbetet med Snickar-Matte från Bygglov, kommer han att lära dig några danssteg?

– Vi sponsrar Mattes Carrera Cup satsning även 2014 och i gengäld genomför han drygt 40 events ute hos våra butiker. Några danssteg har han inte lärt mig ännu men han har med stor möda försökt lära mig att bli en hejare på att köra Porsche!

– Till sist, har du några råd till blivande marknadschefer?

– Använd sunt förnuft, lyssna på kunderna och framförallt, se till att allt du gör förenklar och berikar för din uppdragsgivare!

– Då tackar jag för detta och STORT lycka till i framtiden.

– Tack!

26 november 2013
Till toppen av sidan Till topp