En kick i karriären

-Camilla Dahlén du jobbar som brand manager på Vitamin Well och läser marknadsföring på IHM. Hur kommer det sig att du valde IHM och marknadsföring?

-Valet stod mellan IHM och Berghs. På grund av mitt nya jobb som brand manager på Vitamin Well så ville jag inte plugga heltid utan hitta en utbildning som går att kombinera med jobbet. IHMs pedagogik passar också väldigt bra till Vitamin Wells utmaningar som ett ungt expanderande företag. Jag finansierar hela min utbildning själv och det gör det extra viktigt att göra rätt val.  Att utbildningen ger något. Jag började läsa Business Management fortsatte med Strategisk Marknadsföring och nu läser jag Operativ Marknadsföring.

-Blev det så också, rätt val alltså?

-Ja, det kändes från början. Utbildningarna på IHM är väldigt produktinriktade, man jobbar med case och diskuterar mycket vilket gör att det lätt att dra paralleller till sitt jobb. Det har kanske varit extra lätt för mig att relatera till det jag lärt mig då vi befunnit oss i en expansiv fas på jobbet med produktlanseringar som vi hela tiden vänt och vridit på för att förbättra. Det har också lett till att jag reflekterat mycket över de som vi gjort på jobbet och vad jag lärt mig på IHM för att se vad vi gjort bra och vad vi kan göra bättre nästa gång.

-Så du har verkligen kunnat ta med dig dina nya kunskaper till jobbet?

-Ja, absolut. Till exempel så är jag mycket mer eftertänksam i allt jag gör. Hade jag inte gått utbildningen och haft min erfarenhet som säljare hade jag nog ”slängt” med pengar på ett annat sätt. Nu är jag mer mån om att få ut högre effekt av varje spenderad krona. Jag har lättare att se helheten på ett annat sätt än vad jag gjorde tidigare. Jag försöker se saker ur ett extern perspektiv och inte fastna i ett internt tänk. Jag har också blivit bättre på att bygga upp kundrelationer och bemöta folk, inte bara gå rakt på.

-Som Brand manager ville jag helt inrikta mig på marknadsföring och Strategisk marknadsföring passade mig bra, med ganska mycket ur säljarens perspektiv. Vitamin Well är ett litet expansivt företag, där sälj och marknad jobbar väldigt nära varandra för att uppnå våra mål. Utbildningen passar jättebra med mitt nya jobb och jag känner direkt nytta av det när jag jobbar med sälj och säljtänket, bra att få upp de tankarna.

- Inför denna termin har Operativ Marknadsföring gjorts om för att hänga med vår omvärld. Vi har lagt in nya block om den nya media mixen och kommunikationsarkitektur. Ni var först ut, hur känns de?

-Det var intressant men ganska svårt. Mycket nya begrepp och uttryck, högt tempo och väldigt pang på. Inte alltid helt lätt att hänga med, men även om man inte jobbar direkt med digital och social medier så måste det vara med i tänket.

-Vad händer i vår?

-Planen är att jag ska gå alla fyra terminer och göra business caset. Men just nu är det så mycket med nya jobbet så det blir kanske så att jag lägger all kraft på det i vår och försätter på IHM till hösten.

-Vi önskar dig stort lycka till i framtiden.

4 december 2013
Till toppen av sidan Till topp