// //

Blogg till tusen! (2)

Här är andra avsnittet i serien Blogg till tusen. Första delen hittar du här.  Denna gång får du återigen möta Arash Gilan och vi tar oss även till andra sidan Atlanten och träffar Yvonne Ericsson på nytt. Trevlig läsning!

Arash Gilan, 31 år, medgrundare, delägare och vice vd på Viva Media Group

– När vi möttes i våras hade boken ’Get digital or die trying’ precis getts ut och den är nu slutsåld?

– Ja exakt! Drygt ett halvår efter lanseringen är boken faktiskt nu helt slutsåld. Just nu är den hos tryckeriet för andra upplagan. Det har varit så enormt mycket slit bakom denna bok och vi är förstås otroligt stolta. Jag tror att framgången bygger på många faktorer, kanske får jag tid att blogga om det och utveckla det hela för dig som går i tankar att skriva en bok. Men den stora grejen tror jag handlar om att att vi bestämde oss från start att skriva en praktisk bok som är hands-on kring HUR man genomför en digital transformation. Inte en massa om VAD eller VARFÖR utan det alla frågar kring; vad är det man behöver göra och hur ska man göra det? Roligast är ju förstås när vi får den återkopplingen om hur olika organisationer och ledare använder den som en roadmap för sin digitala resa. Det var vårt exakta syfte!

– Du nämnde sist att något du tog med dig från tiden på IHM var ’Möt dina svagheter’, vad ser du som dina egna främsta utmaningar eller utvecklingsområden framöver?

– Jag tror att det viktigaste man kan lära sig som ledare är att resan tar aldrig slut. Man blir aldrig klar som ledare och de som tror det når bara till en viss gräns av ledarskap. Det finns alltid nått att jobba med och förbättra. Det finns en oerhört viktig paradox i ledarskapet och hos människan. När man förstår den så känns den given och den insikten hjälper mig massor. Faktum är att det som är en människas största styrka eller gåva är även nästan alltid vår största svaghet och last. I mitt fall så är jag oerhört driven och ambitiös, vill alltid framåt och tänker alltid strategiskt flera steg i taget. Då måste jag dämpa den sidan och jobba mer på att va här och nu, analysera mer och ta det lugnt så att alla kan haka på. Annars finns det risk för att de man leder ej hänger med och plötsligt så står man där ensam. 

Läs mer: ”Jag hade ingenting och ville heta Anders” 
 

 

Yvonne Ericsson f.d. Urbath, grundare Widely

Mycket har hänt sedan vi senast mötte Yvonne. Storbritannien har lämnat EU, USA har fått en ny president och Yvonne har lämnat Nordic Innovation House i Silicon Valley.
 
– En snabb titt i backspegeln!
– Nordic Innovation House (NIH) är en ”soft landing space” för nordiska tech startups som är i startgroparna för att etablera sig i USA. NIH är den perfekta startpunkten att utgå ifrån: här finns professionella vägledare (Vinnova), likasinnade entreprenerörer att bolla med, ett etablerat lokalt nätverk att ta del av från starten.
Jag fick förtroendet av de nordiska ländernas direktörer att driva igång denna nya satsning med målet att hjälpa fler nordiska startups att ta klivet över Atlanten och etablera verksamhet i Tech-Meckat Silicon Valley.
 
– Och varför säga upp sig från denna spännande position?
– Att vara sig egen är ändå något speciellt. Att få möjligheten att jobba med flera olika kunder, uppdrag och projekt är spännande och utvecklande. Att stretcha sin egen kunskap inom nya områden är något som driver mig. Jag är enormt stolt över att ha fått sätta NIH på kartan. Efter första året anslöt sig drygt 130 startups till NIH – häftigt. I runda svängar har jag lyssnat till drygt 1000 pitcher, mött över 5000 innovatörer och fått se många coola tech lösningar inom områden såsom: FinTech, Smart Energy, Software Platformar, Health & Fitness, Sensor Technology, Big Data och IoT. Att vara i denna kreativt drivna miljö fick mig att längta tillbaka till andra sidan, dvs att vara kung över sitt eget rike. Så nu är mitt bolag Widely i full sving igen.
 
I oktober 2015 hade jag min sista dag på NIH och studsade direkt in i ett projekt där en de största svenska bankerna var på väg mot Silicon Valley och önskade hjälp med ett skräddarsytt program inom FinTech. Möten med BlackRock, Wells Fargo, Google, Facebook, Twitter osv gav dem spännande infallsvinklar och jag ansvarade för innehållsbiten. Efter detta företagsbesök, var det ytterligare två bolag inom bank och finans som hörde av sig, och tydligt var att denna sektor stod mitt i digitalisering och därav såg värde av att se hur techbolagen häröver tagit det fulla klivet in på detta område.
 
Sedan blev det dags för byggsektorn. Javisst, detta är ju tjusningen med att ha eget bolag, att komma i kontakt med områden utanför sin comfort zone. Fokus på Smart Cities, Connected Homes, Big Data och IoT men också hur digitalisering påverkar hela bolaget och alla i bolaget måste vara närvarande i processen, disruption inom konstruktion och B2B2C.
 
– Från byggsektorn till klädkonfektion?
– Härligt med tvära kast. Ett svensk klädmärke funderar på hur man etablerar sig i Kalifornien? Av en slump sprang vi på varandra i Göteborg under semester, och efter år av insyn i tech startups måste samma process fungera även inom retail. Utöver de praktiska bitarna såsom att upprätta bolag, öppna bankkonto etc är social media marketing strategy en hörnsten för att få varumärken synliga och skapa buzz som leder till försäljning. I dagens e-commerce värld blir Instagram, Facebook, Twitter otroligt viktiga kanaler för att nå direkt till konsumenterna.
 
Trots en stadig grund som DIHM-are (marknadsekonom) kände jag mig ouppdaterad på allt detta nya inom marknadsföring och kommunikation, och signade upp mig som student på vårt ”Community College” här nära Palo Alto. Tillsammans med kunskapshungriga millennials började jag plugga Graphic Design. Aldrig sluta lära! Så nu har jag precis avslutat höstterminen och har blandat analyserat data och skapat infographics, lärt om design element, logo design etc och är laddad för att under nästa termin plugga web design.
 
Men det mest spännande av allt är ett nytt projekt, som går av stapeln nu i årsskiftet. En tysk startup inom Health Tech & Fitness, som heter Pixformance, har under hösten beslutat att etablera sig i USA och behöver hjälp med marketing och kommunikation. Här kommer jag in, och ska under kommande 6 månader fungera som tf CMO, för att sätta fart på varumärket. Pixformance har en otroligt spännande tekniklösning som gör att du via en stor skärm (påminner om en iPhone som är 2 m hög) har din personliga tränare (PT) att guida dig genom 100-tals träningsprogram med fokus på styrka och att göra rörelserna på rätt sätt. Via denna teknik får du även exakt kontroll över din kroppssammansättning och vilka muskelgrupp som du behöver jobba extra hårt med för att få en bra balans i kroppen. 
Produkten finns i dag i 7 länder i Europa, och det som är extra intressant är att rehab och sjukhuset ser stor potential i att hjälpa patienter med allt från knäskador till stroke via denna nya teknik. 
Det ska bli fantastiskt kul att sätta tänderna i detta projekt, och då bolaget och produkten är mer mogen blir det full fart från dag ett.
 
– Har du några råd till våra läsare?
– Jag vill uppmana alla er därute som går och funderar på att göra drömmen till verkligen och starta eget. Det är bara att köra! VÅGA! HOPPA! Ta chansen.
 
 

 

Varför Blogg till tusen?
Vi har under de senaste tre åren jobbat mer aktivt med bloggen på IHM.se och närmar oss nu vårt tusende blogginlägg. I vår blogg kan man hitta mycket nyttigt, roligt och tankeväckande så det vill vi naturligtvis uppmärksamma. I serien "Blogg till tusen" kommer vi därför att lyfta en del av de intervjuer som gjorts genom åren och se vad som har hänt sedan sist. Hoppas du får mycket nöje med läsningen och mejla gärna till lotta [dot] carlsson [at] ihm [dot] se om det är något som just du vill lyfta upp.

 

 

30 december 2016
Anmäl dig direkt eller ring våra rådgivare på tel. 0200-24 00 24
Välj en tid som passar direkt i kalendern!
David Ståhlberg är djupt imponerad. Varför?
Läs Petter Løkens senaste blogginlägg
Till toppen av sidan Till topp