// //

7 anledningar till att gå IHM Content & Marketing Management

I dagens konkurrens räcker det inte långt att bara vara expert på de produkter, tjänster eller lösningar du ska sälja. Framgångsrik försäljning bygger på att du är experten som visar ett genuint intresse för att hjälpa dina kunder att lösa deras utmaningar och ge inspiration till nya affärsmöjligheter. 

Content Marketing ger dig möjlighet att skapa intresse och förtroende genom att dela med dig av relevant innehåll som öppnar upp för dialog och är till stor nytta för dina målgrupper och som de i sin tur kan sprida vidare. I den digitala världen måste du snabbt kunna mäta och utvärdera vilket content som sprids vidare och vad som driver trafik till webbplatser och försäljningskanaler.

Vi träffar Magnus Sandman som är en av alla lärare på IHM Content & Marketing Management i Stockholm och Göteborg för att gå lite mer på djupet. Men först lite bakgrundsfakta om Magnus.

– Hej Magnus, nu ska vi prata om varför man ska läsa CMM på IHM, men först lite om dig.

– Hej, jag är 51 år, bor i Stockholm, är gift och har 2 barn sedan tidigare. Missar inga matcher med Bajen eller Barca, och gillar god mat alldeles för mycket, så tyvärr måste jag träna en hel del. Jag har jobbat med reklam sedan någon gång på 90-talet, som marknadschef och på byrå. Sedan 2010 har jag jobbat med start-ups och content marketing, som delägare i Leadsius och i mitt bolag Marketing Tech Consulting. Content världen är underbart spännande och det utvecklas nya verktyg och möjligheter hela tiden, dessutom är det grymt effektivt om man gör det rätt. Sedan 2015 har jag också fått möjligheten att utbilda här på IHM och är även konsult på deltid på marknadsavdelningen, riktigt kul!

– Det var en kort och bra presentation, nu vill vi höra om de 7 anledningarna till att man ska läsa CMM här på IHM!

– Då kör vi!

Anledning nummer 1: Köpprocessen
Kundernas köpprocess har förändrats och idag görs en större del på nätet, mycket faktainsamlingen och en starkt stigande kurva också på direkta köp. Det här påverkar alla branscher, företag och organisationer då vi måste se till att erbjuda innehåll, content, som hjälper kunden i sin beslutsprocess. Det gäller att få kunderna att använda oss som inspirationskälla, faktabas och ge möjligheten till att utvärdera olika alternativ. På CMM får du lära dig hur du kartlägger köpprocesser och använder den i ditt content arbete.

Nummer 2: Personas
Det räcker inte med att segmentera din målgrupp efter traditionella parametrar, du måste hitta ett personligt tilltal och tänka utifrån och in. Hitta dina kunders utmaningar och erbjuda content som skapar igenkänning och som känns relevant för din persona. Under CMM utbildningen får du alla verktyg för hur du tar fram relevanta personas i din målgrupp.

Nummer 3: Driva trafik
För att lyckas med Content Marketing måste du se till att skapa trafik till ditt innehåll och få det att delas av din publik. Här finns det många olika verktyg för att skapa räckvidd i dina målgrupper. Köpta medier, egna och förtjänade medier är begrepp som vi jobbar med på CMM liksom re-targeting, native, affiliate, sökordsoptimering, Email, SEO, SEM och alla nya möjligheter som poppar upp dagligen. Det här måste man ha koll på!

Nummer 4: Den digitala kundresan
Utifrån kunden köpprocess så designar vi hur vi möter den med content på våra egna domäner, från anonyma besökare till konverterade leads fram till målgång. Hur delar man in resan i olika steg och nivåer, hur skapar man content för respektive steg, kvalificeringsmöjligheter och hur jobbar man med automatiseringar för att få en så effektiv bearbetning som möjligt. Allt det kommer du ha järnkoll på efter din CMM utbildning.

Nummer 5: Content produktion
Hur producerar man content som berör, entusiasmerar och utbildar? Hur hittar man ämnen och omvandlar personas utmaningar till något som din publik vill konsumera. Vilka format väljer man och hur skriver man briefer till sig själv, byråer eller inhouse produktion?  Hur får du spridning på ditt content och hur skall du designa din webb, content hub, för att vara proaktiv och driva din publik framåt i kundresan. Motverka stiltje och idétorka och få både insikter och verktyg hur du skall gå till väga genom att gå på CMM.

Nummer 6: Mäta och utvärdera
Den traditionella marknadsföringen vilade på rätt abstrakta och subjektiva mätmetoder om vilken effekt den gav. Nu finns det alla möjligheter att visa på hur Content Marketing driver affären framåt, skapar förflyttningar i målgruppen och genererar resultat. ROI-kalkyler, teknikinsikter om vad som är möjligt gör att efter CMM förflyttas marknadsavdelning från ett cost center till en growth builder.

Nummer 7: Kompetenser och organisation
För att lyckas med din kundresa och med content marketing krävs att man river de silos som ofta finns i en organisation, jobba tvärfunktionellt och få tillgång till hela organisationens kompetens. Hur vi identifierar vilken kompetens som behövs, hur du skall organisera arbetet och hur du styr eventuella externa leverantörer och partners är också något du får med dig efter du erhållit ditt certifikat i CMM.

– Då tackar vi för dessa insikter och hoppas detta är till hjälp för de som funderar på att ta steget.

– Tack själv, och till blivande deltagare vill jag bara säga; Välkomna, det här kommer bli både nyttigt och kul!

All information om IHM Content & Marketing Management hittar du här. 

• Prova-på i Stockholm 28/1-2016.

 

17 december 2015
Till toppen av sidan Till topp