5 tips: Sakerna framtidens ledare måste lära sig

När förändringen från analogt till digitalt rusar fram och påverkar alla delar av din affär, blir dina handlingar som ledare helt avgörande. Du styr om dina medarbetare ska se möjligheter eller omöjligheter.

Ja, det är mycket fokus på det digitala idag och osäkerheten bland våra ledare, på vad de ska göra och vad som förväntas, är väldigt stor på sina håll. Vi träffar Mats Wahlström, VD för Poppels Bryggeri och tidigare en av våra utvecklingsansvariga på IHM Business School, för att få lite större insikt i vad det är som sker.

– Hej Mats, kan du kortfattat sammanfatta vad det är som händer där ute i digitaliseringens spår.

– Hej, att uttala sig kortfattat om den Digitala Transformationen och vad som sker ute i företagens verksamhet är jättesvårt. Det är en oerhört komplex fråga och mognadsgraden är väldigt olika på företagen. Men jag gör ett försök med några frågor som bör lyftas.

• Val av kunder och erbjudandet.
Var finns våra kunder och var kan vi möta dem? Vad behöver vi bygga för digitala tjänster för att komplettera eller t o m ersätta våra existerande kunderbjudanden?  

• Effektivisera, mäta och förbättra. 
Vi kan äntligen börja mäta! Siffror och data fullkomligt väller ut ur olika system och lyckas vi tolka data korrekt, så vinner vi stora fördelar, men vem ska göra det? Man måste dessutom våga ta beslut utan att ha all indata för att inte tappa fart framåt. 

• Affärsmodellen.
Nu skapas nya globala möjligheter. Möjligheter att hitta nya samarbetspartners, lägre kostnader, nya kunder osv. Här behöver ledningen gå in för att säkerhetsställa att vi har den kompetens som behövs. Har vi de resurser som krävs?

• Den digitala marknadsplatsen. 
Navet i varje digital transformation. Utbud och efterfrågan kopplas samman blixtsnabbt. Det kan handla om allt ifrån kommunala anbudsprocesser till ett hundrapack Iphone laddare på Alibaba som dyker upp på Blocket. Vilka är dom digitala marknadsplatserna i din bransch? Hur fungerar dom?

• Morgondagens, eller dagens, ledare.
Måste vara nåbar i mycket större utsträckning än tidigare, tagna beslut måste snabbt kunna förändras. Man måste bygga flexibla organisationer och komplettera upp med kompetens, internt och externt, när det behövs.     

Nu har jag bara skummat på ytan men det är viktiga frågor som ledningen på alla företag måste diskutera.

– Då tackar vi för detta och vi kommer säkert att återkomma i ämnet.

– Tack själv, ni är alltid välkomna.

Vill du läsa mer av Mats tankar kring den digitala transformationen så hittar ni hans blogginlägg här.

 

5 maj 2016
Träning, verktyg och metoder för att bygga och utveckla en flexibel organisation.
IHM Personligt ledarskap ger dig styrkan. Kom och testa oss!
Till toppen av sidan Till topp