Blogginlägg av IHM Business School

IHM Business School

Här kan du följa mycket av det som händer på IHM, stort som smått. Vi kommer också ta upp saker som händer i vår omvärld och ser gärna att du som läsare tipsar och kommenterar. Kul att ha dig här!

Golfstore är en ekonomisk förening för golfbutiker i sex länder. Sedan starten 1973, har Golfstore kvar sin ursprungliga idé att hjälpa PGA Pros på golfklubbar med  gemensamt sortiment, inköp och marknadsföring. Föreningen har i dag 292 anslutna butiker i Sverige, Norge, Danmark, Tyskland, Österrike och Holland.   Under åren har golfen utvecklats till en stor global sport med många utövare, och klubbutikerna har fått konkurrens från citybutiker och e-handelsföretag. Nu satsar Golfstore stort på utbildning för butiksägare och medarbetare för att stärka konkurrenskraften, öka service och lönsamheten i butikerna.   - Den bästa investeringen man kan göra är i sin egen utveckling, och jag vet av egen erfarenhet hur viktigt det är med utbildning för att bli framgångsrik, säger Johan Thellmark, vvd för Golfstore. Våra butiker drivs i första hand av golftränare, och deras viktigaste kvalifikationer är att lära folk att spela golf .inte att driva butik. Om vi kan säkra att de blir lika dukti...

MiH Academy by IHM Business School är en gemensam satsning i Halmstad för att säkerställa en hög kompetensnivå för företag och organisationer i länet och ge näringslivet rätt förutsättningar att växa och utveckla sina verksamheter.  Tillsammans med landets ledande affärsskola IHM Business School kommer Marknadsföreningen i Halland (MiH) att bygga en Academy som har för avsikt att bli den självklara samlingsplatsen för kompetensförsörjning, utbildning och utveckling för näringslivet i Halland.  MiH har under många år samarbetat med IHM. Årets Marknadsförare i Halland har tilldelats ett stipendium på utbildning i Göteborg, Malmö eller Stockholm. Responsen har varit mycket god sedan första stipendiet som tilldelades MTA Bygg- & Anläggning till förra Årets Marknadsförare i Halland, SIA Glass.  - Vi är så stolta och glada att vi tillsammans med IHM startar en Academy, som på många plan kan utveckla och stärka näringslivet i Halland. Utbildningarna skapar möjlighet till ännu fler högp...

Goda och önskvärda beteenden hos medarbetarna är helt avgörande för att växa i sin affär! Är vi tydliga på vilka beteenden som skapar resultat, kan vi utveckla och styra organisationen åt rätt. Med hjälp av en ny mätmetod kan du nu synkronisera dina befintliga nyckeltal med BPI (Behaviour Performance Indicators) för att styra din verksamhet på goda och önskvärda beteenden som gör skillnad i resultat och förändring.  Det är Roberto Picornell, organisationskonsult och IHM-lärare och forskaren Christina Björklund, Karolinska Institutet som tillsammans har utvecklat mätmetoden. Den kan synkroniseras med befintliga nyckeltal för att styra din verksamhet på goda och önskvärda beteenden som gör skillnad i resultat och förändring.  Tillsammans med en ledningsgrupp ledde de en workshop om kundernas upplevelse av kvaliteten på den service som levererades av medarbetarna på företaget. Under en längre tid kunde man se att kunderna upplevde bemötandet hos medarbetarna som sämre än tidigare. Kopp...

Nu får du som går på IHM Yrkeshögskola chansen att bli en Corkscrew Thinker. Genom vårt samarbete med Neil Finnie, grundaren och CEO för Corkscrew UK, kan du få chansen att göra din LiA på ett engelskt start-up bolag.  Neil besökte Stockholm i veckan, och IHM träffade honom och gjorde en liten film, där han beskriver sitt koncept:        Bakgrund: Vad är en Corkscrew Thinker? Begreppet "Corkscrew Thinkers" myntades av Winston Churchill, och med det avses människor med förmåga att bryta sig loss från det traditionella linjära tankesättet och tänka annorlunda.  Utan dem trodde Churchill att ingen sida skulle vinna kriget, eftersom alla tänkte på samma sätt: fiendens nästa drag skulle alltid vara förutsägbart. På hans order inrättades ett antal specialavdelningar, till exempel gruppen som knäckte enigmakoden under ledning av Alan Turing och Churchills Hemliga Armé (Special Operations Executive) – ett antal dolda enheter som skulle ha blivit aktiverade om Tyskland hade invaderat St...

För att ge sina studerande möjlighet till eftertraktad spetskompetens har IHM tecknat avtal med e-learningföretaget Learnesy. Avtalet innebär att IHM erbjuder samtliga 1200 studerande på IHM Yrkeshögskola online-utbildning i Excel. Konkurrensen om jobben är hård och det gäller att sticka ut bland mängden ansökningar. Goda kunskaper i Excel rankas ofta på första plats bland efterfrågade kompetenser, när tjänstemannaföretag ska rekrytera ny personal. Den ökade graden av digital mätning gör att Excel blir ett viktigt verktyg för många, inte bara bland ekonomer, och kan vara avgörande för om man får jobbet eller ej. Flexibilitet och tillgänglighet var avgörande i IHM:s val av samarbetspartner. – Vi gör nu vår största satsning någonsin rörande digitalt lärande för våra studenter. Att öka möjligheten för våra studenter att själva kunna styra sitt lärande ser jag som en självklar och viktig del idag. Vi ser en stor förskjutning mot analys och data inom många yrkesgrupper och det kräver kun...

Förhoppningsvis är du ledig och njuter för fullt av sommarens alla möjligheter. Om du har tid över kommer här några lästips från oss på IHM, som kan inspirera, glädja och skapa funderingar. Trevlig läsning!   Konflikträdsla banar väg för psykopater på jobbet AI kommer förändra allt. Var drar vi gränsen? Bör vi dra en gräns? 8 steg att rusta din organisation att möta ständig förändring Från en dröm till en annan en resa i sig Toppbetyg till kursen som lär dig dra nytt av digitaliseringen När utmaningar blir möjligheter Undervisningen är direkt kopplad till verkligheten 5 områden som inte kan digitaliseras Att försöka förstå framtidens jobb Gör tvärtom i sommar Det känns så rätt, det är detta som jag vill göra Ni har väl kommit ihåg att framtidssäkra verksamheten? Fantomen var är du? Du behövs i digitaliseringen! Ny forskning sätter ljuset på destruktiva ledarbeteenden Att komma ut på en arbetsplats och kunna knyta kontakter var avgörande för mig   Trevlig sommar, önskar vi på IHM!  

Under måndagen, den 29 maj, beslutade eniga stämmor om att Sveriges Auktoriserade Utbildningsföretag (SAUF) går samman med Almega Utbildningsföretagen och bildar Sveriges största branschorganisation för privata aktörer inom vuxenutbildning. I och med sammanslagningen kommer Almega Utbildningsföretagen organisera 175 utbildningsföretag.  SAUF är en branschorganisation för utbildningsföretag som arbetar med kompetensutveckling av vuxna för arbetslivet. Grundbulten i verksamheten är kvalitetsauktorisationen. Almega Utbildningsföretagen är bransch- och arbetsgivarorganisationen för företag som arbetar med vuxnas lärande och kompetensutveckling. Nu går dessa organisationer samman.  Almega Utbildningsföretagen och SAUF blir därmed Sveriges ledande branschorganisation för stärkt kvalitet inom vuxenutbildningen. Genom medlemsföretagens bredd och mångfald kommer vi nu i ännu större utsträckning än tidigare bidra till att stärka Sveriges konkurrenskraft och öka innanförskapet på arbetsmarknad...

Deltagarna kommer från vitt skilda branscher, företag och organisationer med samma gemensamma utmaning - att accelerera digitaliseringen och höja värdet i affären. Efter den senaste kursomgången i Stockholm kan vi till vår stora glädje konstatera att kursledare David Ståhlberg slog i taket och fick toppbetyget 5,0 i kursutvärderingen! Såhär säger några av dem när vi talade med dem efter tre hektiska dagar: "Jag är nöjd över förväntan med kursen Digital Business Transformation. Tre lärorika och inspirerande dagar som satte fart på kreativiteten och nyfikenheten. Kunnig och vaken lärare och riktigt duktiga klasskamrater med gedigna erfarenheter."  Amanda Gertler, Butikschef Holmens Herr "Det är få 3-dagars kurser man går som så tydligt hänger kvar. David tog med mig på en resa med kittlande inspiration, lättillgängliga verktyg och format och avslutade dag tre med att sätta de mjuka värdena i centrum och med ett personligt coachande för ledare på väg i en föränderlig värld gav han si...

Digitala ekosystem, IoT, molnresor och hybrid-it. Akronymerna haglar inom it,  en bransch där förändringshastigheten går snabbare för varje dag som går. Digitaliseringen hittar varje sekund nya tillämpningar där it och infrastruktur påverkas när nya aktörer och tekniker tar plats på arenan.  UtmaningenAtt utbilda sig för att möta de utmaningar som komplex it kräver av en säljare är som att lära sig att manövrera ett tåg som under resan förändras till ett flygplan och där resan avslutas som en raket på väg till en okänd planet - allt medan förutsättningarna ändras och besättningen byts ut. Låter det skrämmande? Jovisst, men samtidigt sjukt spännande och givande - att få verka i en bransch som aldrig står still. Atea och IHM Business SchoolAteas region Syd har under 5 år samarbetat med IHM Business School genom medverkan i ledningsgrupper och arrangerande av LIA-platser för utbildningen Säljare IT-Solutions B2B. Under perioden har 9 studenter hunnit genomföra sin LIA hos oss, 5 av dem...

Mitt namn är Johanna Carlsson och jag läser utbildningen Säljare IT Solutions B2B på IHM Business School i Malmö. Jag började min utbildning på IHM hösten 2016 och innan dess var jag bosatt i Schweiz och jobbade inom hotell- och restaurang. Jag hamnade just i Schweiz för att jag har ett brinnande intresse för skidåkning och vandring i vackra alperna, men också för att jag älskar att träffa nya människor och drivs av utveckling och nyfikenhet. Jag har alltid gillat att jobba i kontakt med människor och har sedan barnsben drivits av försäljning i olika former, service och mötet mellan människor. Att läsa på IHMEfter att ha jobbat några år efter studenten och provat på diverse olika jobb, läst distanskurser och upplevt Europa blev suget efter en utbildning stor. Jag blev rekommenderad att läsa på IHM av några bekanta och när jag tittade närmre på kursplanen för utbildningen väcktes mitt intresse ännu mer. Att fördjupa mina kunskaper inom försäljning har alltid stått högt på listan och ...

Du får femton års lärdomar från Göran Adlén om hur man ska kunna förutse framtiden och du får lyssna till hans senaste rykande färska fjorton trender och hur de kommer att påverka alla företag och organisationer på olika sätt. Den riktar sig till alla som vill ha insikter om vilken framtid och vilka utmaningar vi kommer att möta.  Du kommer att få höra om det senaste inom marknadsföring, ledarskap, kommunikation, hållbara samhället, hälsa, personlig utveckling och en massa tankar och studier om generation z, både som framtidens konsument och medarbetare. Och vi kan lova dig att det är mycket där vi måste tänka om kring.  Denna föreläsning är en ”upphottad”, uppfräschad och förkortad lightversion från Göran Adléns femtonde och sista stora trendrapport 2017 som han släppte tidigare i år. Och så släpper Göran Adlén samtidigt en bok ”Liten snabb och fylld av kärlek”. 240 sidor i läcker design med sammetsomslag i ett format som du kan ta med dig och läsa överallt. Här hittar du Görans lä...

Åse Henell, som i mars 2017 avgick som Faktums vd efter fem år i verksamheten, är IHM Business Schools nya marknadschef. Hon kommer att jobba med att stärka varumärket och öka kännedomen om IHM:s utbildningar i Stockholm, Göteborg och Malmö.   Arbetet med att alltid vara ajour med samtiden är viktigt och vd Peter Hägglund, ser värvningen av Åse Henell som en viktig del i detta arbete.   - Åse har lång erfarenhet av marknadsfrågor och har varit aktiv inom en mängd olika branscher. Vi på IHM Business School ser fram emot att ta del av hennes kunskap och engagemang, säger han.   Åse Henell, som förutom vd-posten på Faktum, har ett förflutet som varumärkesansvarig på Göteborgs-Posten samt byråchef på den digitala kommunikationsbyrån Maverick by Sigma, är mycket glad och smickrad över erbjudandet från IHM Business School.   - Det var enkelt att tacka ja. Jag har alltid velat jobba i utbildningsvärlden och kände direkt när jag kom innanför dörrarna på IHM att det finns en energi och kraf...

Redan som barn lär vi oss skilja på begreppen bra och dåligt. Idag vet vi också att dåliga upplevelser ger starkare och mer varaktig effekt än bra. Det kan vara som så att orsaken till det här ligger långt tillbaka i människans utveckling och kan kopplas till våra överlevnadsinstinkter. Om vi ser till ledarskap så har den mesta forskningen och utvecklingen haft fokus på positiva faktorer och hur ledarskapet ex kan utvecklas för att nå högre effekt i organisationen. Men det börjar blåsa andra vindar då ny forskning nu visar att ”Bad is stronger than good”, dvs att dåliga ledarbeteenden medför starkare och mer varaktiga effekter. Ledarskapets mörka sidor kan således vara hot mot framgång, effektivitet och kultur i en organisation och värst av allt – negativa beteenden smittar. Ledarskapets mörka sidor – Destruktivt ledarskap Inom IHM använder vi oss av beprövad kunskap och forskningsbaserade modeller. En av dem är IL (Indirekt Ledarskap) som återfinns i IHM Strategisk Ledning. Här bel...

Välkommen till ”Vita huset & Jag”, podden där Andreas Utterström i varje avsnitt berättar en verklig historia hämtad från det politiska livet från Kennedy till Trump. En rolig eller spännande händelse, och vad det var som gjorde att det blev så, exempelvis när Rick Perry ville avskaffa tre myndigheter i USA och vid en utfrågning glömde av vilken den tredje myndigheten var, eller guvernören som försvann i sex dagar, eller när Sarah Palin trodde Afrika var ett land, hur blev det så?  Veckans avsnitt: "När Reagan blev skjuten"John Hinckley Jr ville imponera på Jodie Foster. Så han försökte mörda president Ronald Reagan. Och lyckades nästan. Ladda ner avsnittet i Itunes eller Acast. Mycket nöje! Podden ”Vita huset & Jag” hittar du på iTunes eller Acast, men för enkelhetens skull så kan du sätta upp dig på prenumerationslistan, så får du ett mejl med länk när vi publicerar nya avsnitt. Det här kommer garanterat att bli både intressant och roligt, så häng med! Andreas Utterström ...

Accelerera digitaliseringen av din affär! Utveckla en strategi, gör en innovationsplan och få energi att driva förändringsarbetet framåt.Hör vad några av deltagarna på IHM Digital Business Transformation har  att säga om kursen och möt David Ståhlberg, utvecklingspartner till IHM.  Vad är digital transformation?Digital teknik vävs in i alla väsentliga delar av samhället. Digitaliseringen möjliggör nya smarta lösningar som underlättar för oss som medborgare, privatpersoner och kunder. Den digitala transformationen öppnar också upp för nya innovationer och nya affärsmodeller, och etablerade företag står inför stora utmaningar för att klara den omställning som kunderna kräver.Disruptiv innovation är när en hel marknad förändras till följd av att människor förändrar sitt beteende. Vi ser hela branscher slås ut när nyetablerade företag med ny teknik lanserar nya, smarta, användarvänliga lösningar.Att gå från analogt till digitalt är ingen quick fix - ofta handlar...

Sidor

Till toppen av sidan Till topp