Viva la Pasta! - Spaghetti-management

Jag träffade Bo Hagström, programledare för Solens Mat, för ett par dagar sedan. Han signerade böcker i en bokhandel i Halmstad. Bo har föresatt sig att lära svenskar mer om pasta. Jag fick mig en liten men spännande lektion.

Bo räckte mig två spaghetti-strån och bad mig känna på dem. Det ena strået var mycket glatt på ytan och alldeles rakt. Det andra strået däremot, kändes lite skrovligt. Jag kunde också se att det inte var riktigt rakt.

Bo berättade för mig att det glatta, raka strået, är en dålig pasta: Lågt näringsvärde. Dessutom smaklöst, eftersom det inte tar åt sig smakämnen från såser och andra ingredienser.

Det skrovliga, lite böjda strået däremot, är en bra pasta: Mer vitaminer. Desutom gör den porösa ytan att strået drar åt sig smakämnen från andra ingredienser i maten.

Båda pastorna kostar lika mycket i affären. Det säljs mycket mer av den dåliga pastan än av den bra pastan. Köparna saknar den kunskap som krävs för att skilja på bra och dålig pasta.

"Det är inte priset som är viktigt," sade Bo, "det viktiga är värdet du får."

Jag kunde inte låta bli att skratta till, för jag insåg att det är precis likadant i mitt jobb. Säkert i ditt jobb också.

Antag att du är pasta-konsult och vill lära ut hur man gör riktigt bra pasta. Hur skulle du göra? Hur skulle du motivera värdet av bra pasta, när konsumenterna inte vet skillnaden mellan bra och dåligt? Aldrig har provat bra pasta, inte ens vet att det finns bra pasta.

Vi kan se skillnaden mellan bra och dåligt bara när det finns olika saker att jämföra med. När det gäller pasta kan man smaka och känna skillnaden. Det är inte hela världen om man råkar köpa ett paket spaghetti man inte gillar. Det är värre om det gäller någonting mer abstrakt, som olika idéer om management och ledarskap.

Vi som jobbar med management kan ändå lära oss en hel del av Bo: Visa någonting enkelt, som två spaghetti-strån. Låt den du visar uppleva skillnaden.

Jag fick en del att tänka på.

Givetvis köpte jag ett exemplar av boken. Pasta-experiment väntar.

29 november 2011
Till toppen av sidan Till topp