Två sätt att klara stressen!

Egentligen är personlig stresshantering alldeles fel sätt att hantera stressen i jobbet. Vi lär oss klara stressen lite bättre, men det leder bara till att vi blir påtryckta ännu mer jobb, vilket ger ännu mer stress, vilket gör att vi till slut kan gå i väggen i alla fall.

Det går att designa om jobben så att de blir mindre stressande, samtidigt som arbetet blir mycket mer effektivt. Det är egentligen ganska enkelt att göra, men det kräver att vi kan påverka det sätt som vi arbetar på tillsammans. Det manöverutrymmet har vi tyvärr ofta inte. I det läget kan personlig stresshantering vara det enda alternativ som finns.

Här är två tips att ta till. Jag använder dem själv, inte bara ibland, utan i vardagslivet:

Namngivning: När du känner att du börjar få en negativ känsla, eller när din inre monolog (jo, alla andra har också en sådan, inte bara du) går runt i en nedåtgående spiral, sätt namn på din känsla: Arg, ledsen, rädd...

När du gör det sätter du igång de delar av din hjärna som hanterar språk, logik och resonemang. Då händer något märkligt: Aktiviteten i de delar av din hjärna där känslorna sitter mattas av. Du blir alltså mindre arg, ledsen, rädd, eller vad du nu känner. Effekten är inte dramatisk, men det hjälper. Som med nästan allt annat, övar du, blir du bättre på det.

Använd bara ett eller ett par ord när du namnger känslan. Startar du upp en ny dialog kan du förstärka den istället.

Omvärdering: När någon skäller på dig, eller bär sig dumt åt på annat sätt, är det naturligt att tro att personen tycker illa om dig, eller bara är väldigt elak. Försök hitta en alternativ förklaring. Kanske personen just fått veta att hans mamma har cancer. Det kanske är skilsmässa på gång. Bilen kanske är på verkstan för tredje gången den här månaden.

Det finns många skäl till att någon är på dåligt humör utan att det har med dig att göra. Bara otur om du råkar vara i vägen när personen reagerar på något annat. Dumt att göra så kanske, men mänskligt.

Inget av de här tricksen är en permanent lösning på stressproblem, men de kan hjälpa dig att hålla stressen under kontroll. Är du riktigt smart, använder du det manöverutrymme du får till att hitta sätt att minska eller eliminera orsakerna till stressen.

Blir du intresserad på allvar, läs Your Brain at Work av David Rock.

Brain Rules av John Medina är också en bra bok om hur hjärnan fungerar.

Lycka till!

21 november 2011
Till toppen av sidan Till topp