Telefonsäljare! Fy fan...

...vad jag har starka känslor för er, ni gör mig så glad och jag tycker så mycket om er, och samtidigt så kan ni göra mig så besviken (vilket alla säljare kan göra oavsett vilken roll/titeln ni än har) helt beroende på hur stort allvar ni tar ert yrke på. Jag tar mitt yrke som säljare på största allvar. Det är ett hantverk som ska tas på största allvar. Jag är stolt över mitt levebröd, jag är en stolt säljare och jag älskar att göra affärer!

När en bra säljare ringer mig blir jag riktigt glad, för det är en person som har förstått att ta sitt yrke på största allvar och gör ett gott intryck. Ibland gör vi affärer ibland gör vi det inte.

Men några av de som ringer mig kommer aldrig få affär, och det beror inte alls på mig, det beror helt på dig. Så jag tänker dela med mig lite av mina to do och not to do.

För en timma sedan blev jag uppringd av en telefonsäljare i ett privatärende; de önskade prata med mig som kund och erbjuda mig att utöka mina tjänster. So far so good.

Vi tar det från början, vi utgår ifrån den klassiska säljtrappan.

- Tjena Henke, hur är läget? Jag heter xxx och ringer ifrån.

NOT TO DO! I vår relation är jag inte Henke (det är jag inte i någon relation). Att fråga mig om hur läget är? Ja, det kanske kan uppfattas som artigt, men det är en fråga som inte hör hemma här (och jag tror ärligt att du inte bryr dig).

Hur har du tänkt hantera eventuella uppkommande svar? Om jag mår riktigt risigt och tänker lätta mitt hjärta för dig, hur kommer vi då vidare mot det mål du satt upp för samtalet?

TO DO!
Du behöver vara mer professionell och affärsmässig.
Fyra stolpar.
Vem är du?
Vart ringer du ifrån?
Vad vill du?
Är det OK att prata?

Och innan du ens ringer, fundera på vilket intryck du vill att jag ska få av dig, och vilka beteenden som skapar detta intryck - med andra ord ditt personliga varumärke.

När du fått accept på att prata, så går du vidare till behovsfasen/behovsanalysen.

Så hur gjorde du detta i samtalet mellan dig och mig?
- Jag har en schyst deal till dig Henke, är du intresserad?

NOT TO DO!
Gör om allt!
Upprepa inte det smeknamn du gett mig och upprepa inte mitt namn. Jag vet vad jag heter, och det vet du med.
Använd inte ord som deal, såvida du inte säljer dina produkter/tjänster ur bagageluckan på din bil eller i en hörna på plattan.
Är du intresserad? Stängd fråga ger acceptsvar Ja eller Nej, svaret blev nej, så tack och hej!

TO DO:
Lär dig en korrekt enkel behovsanalys.
Använd dig av öppna frågor som ger berättande svar och inte kan besvaras med ja eller nej. Led in mig på ämnet och gå inte rakt på sak.

Du skulle kunna gjort (i princip vad som helst förutom det du gjorde):
Vad tycker du om de tjänster du har hos oss idag?
Vad är viktigt för dig?
Vad skulle du vilja ha mer av?
Om vi kan erbjuda dig utökade tjänster inom sport, som du säger är viktigt för dig att kunna se, skulle du vara intresserad?

Jag stoppar mig själv här. Jag skulle kunna skriva hundratals sidor i detta ämne av ren kärlek till dig bara för att du ska lyckas med dina samtal, och då kommer du göra mig glad och lycklig när du ringer mig. Telefonsäljaren är mina favoriter, jag började själv som telefonsäljare och jag minns hur stolt jag var. Så ta ditt hantverk på allvar, ta ansvar och utveckla dig.

Det finns miljontals böcker och sidor om försäljning, och det är bara och välja en så kommer du utvecklas. Det finns seminarier i ämnet som inte kostar dig en krona att gå på, så gå på ett av dem så kommer du utvecklas. Så ta ditt hantverk på allvar för din skull och för min skull, och du får alltid ringa mig.
 

28 oktober 2014

IHM Update

Vill du ha vårt nyhetsbrev?

Till toppen av sidan Till topp