Service? Försäljning? Vad är skillnaden?

Det är en tankenöt som jag inte kan släppa, vad är skillnaden på försäljning och service? 
För mig handlar det om samma sak, eller egentligen inte riktigt. När jag påtalar mitt behov och du löser det så är det service, om du hjälper mig att få fram ytterliga behov och löser det så är det försäljning. I princip så handlar det om att ställa en fråga/förse mig med insikter.

Låt mig ge dig ett exempel

Precis för 2 timmar (exakt 17:47 onsdagen den 7 maj) sedan lämnade jag en butik med en produkt, produkten behöver tre stycken trippel A batterier. Det står tydligt på kartongen och jag har den framför mig i skrivande stund. Kom hem, och erkänner jag var ”hyfsat energisk” över att få koppla in denna produkt och använda den. (ska inte överdriva mina känslor) Väl hemma så inser jag att något saknas som jag behöver för att kunna använda produkten och det är tre stycken trippel A batterier. Det som retar mig är att jag är riktigt nöjd med bemötandet som jag fick som kund, hur vi hade en dialog vilket som var den bästa lösningen utifrån mina behov och hur jag fick rekommendation. Du gav mig insikter om hinder jag missat att se.  Jag valde och du avslutade affären. Well done!  

Hela denna upplevelse har nu fallerat på en fråga/insikt. Frågan/insikten du borde ställt/gett mig är: De flesta kunder som köper X behöver även batterier, hur ser det ut för dig?

Denna fråga/insikt är helt avgörande för min helhetsupplevelse av dig som leverantör.
Detta innebär att du gjorde en mindre lönsam affär och fick en lägre omsättning. Du fick en 100% nöjd kund bli 50% missnöjd kund. Det retar mig! (produkten är trådlösa högtalare, inte mer spännande än så)

Så när vi genomför en försäljning säkerställ att du gör hela försäljningen. Ställ inte bara frågor utan dela med dig av dina insikter som du baserar på din erfarenhet. Som säljare är du expert! Jag förväntar mig mer av dig som säljare att du ger mig insikter, att du guidar mig förbi potentiella ”landminor” (trippel A batterier). Det är säljupplevelsen jag betalar för och inte endast produkten.

Du hade gett mig lite mer av med din tid och jag hade betalat lite mer, en vinst för oss bägge. Tack för att du läste hit och gav mig lite av din tid. Tack för affären och välkommen åter, nöjda kunder är återkommande kunder!

 

8 maj 2014
Till toppen av sidan Till topp