Fuller Brush-mannen, Handy Brush, vad snackar jag om?

Jo jag snackar om försäljning, en av de ädlaste konsterna inom försäljning den hederlige dörrknackaren. Vet du inte vem Fuller-Brush mannen är, så känns ingen skam över det.
Du är troligen född efter slutet på 1930-talet och du bodde inte i USA på slutet av 1940-talet.
Men om du hade gjort det så hade du börjat le i samma stund som du såg rubriken.

Fuller Brush-mannen var dörrknackande säljare. ( jag skriver var för jag tror inte de finns mer, imperfekt) Vi pratar om 83 000 dörrknackande säljare och de sålde rengöringsmedel och hårborstar till 20 miljoner amerikanska familjer året 1948 vilket är stor i ett land som vid denna tidpunkt bestod av cirka 43 miljoner hushåll. Under året 1948 så gav de bort 12,5 miljoner Handy Brushes.
(Handy Brush är en grönsaksborste för er som inte visste det, en entry product)

För övrigt så tror jag inte att brevbäraren eller tomten är far till alla barnen, kanske Herr Fuller Brush-man kan ha ett finger med i leken det är en tes och inget jag vet.

Jag är imponerad av dessa män (ja de var män, vi pratar 1930-40 talet, så var det då) jag känner igen mig. Kanske hade det samma problem som jag i mitt första jobb och som jag tror så många säljare har än idag. I denna nutid ser jag telefonsäljare som den moderne Fuller Brush säljaren, de har mycket gemensamt. Jag beundrar telefonsäljare, de är mina favoriter inom försäljning.

Det är intressant att den enklaste frågan att besvara är inte ens en fråga.
Hur abrupt kontakfasen avbryts när du ringer till någon. Det krävs längre betänketid i att räkna ut att
1+1 =2 än att bryta av och säga Nej, jag är inte intresserad.

- Hej jag heter XXXX och ringer ifrån..
- Nej jag är inte intresserad.

Mitt råd är säg inte nej förrän du vet mer. Jag är övertygad om att jag och säkert många andra har tackat nej till det jag borde tackat ja till och anledningen till detta är hur snabbt jag säger nej. Utan att lyssna och utan att veta, ge det en chans. Vad har du att förlora? Du betalar med din tid och det har du gjort nu med. Så tack för affären och välkommen åter.

2 maj 2014

IHM Update

Vill du ha vårt nyhetsbrev?

Till toppen av sidan Till topp