”Entry products, I love It!”

Idag känner jag starkt för att belysa den enorma kraft som finns i entry products, något som är så enkelt och så fantastiskt briljant. En entry product skapar ett beteende som formar oss och som kommer ge leverantören avkastning långt efter vi har förbrukat produkten. Helt omedvetet har denna produkt blivit favoriserad i sitt segment och ligger top of mind, det blir naturligt för oss att köpa.

Min känsla kommer från en upplevelse jag fick nyligen av en tjej. Företeelsen inget nytt utan snarare uråldrigt men ack så briljant även i dessa ”moderna” tider. Det som händer verkar ligga i vår DNA, djupt rotat och bekräftar hur ”enkla” vi är, även om det kan upplevas att vi gör det bästa i att visa vår komplexitet.Så är det nog ingen större skillnad på vårt beteende nu mot hur det kanske var under jura tiden. Även om det fanns färre säljare då, samt jag inte var med på den tiden, så har jag en tes.

Jag har varit inne på detta tidigare, jag skrev om Fuller Brush-mannen och hur denne år 1937 gav bort 12.5 miljoner Handy Brush (en grönsaksborste). Samma sak som hände 1937, skedde för två dagar sedan. Det har så klart skett vid oräkneligt många tillfällen från 1937 till 2014 dock är det första gången jag ställer mig vid sidan av och reflekterar hur detta påverkat mig och mina kollegor.

Jag står här och tänker på Abraham Maslow 1908-1970, jag syftar på behovstrappan/behovshirakin.

Jag tittar på mina kollegor, hur de går från en, till två, till tre, till fyra och många fler som kommer och anammar exakt samma beteende som kollega ett. Så vad är det de gör, jo det dricker Redbull, ni vet drycken som ger oss vingar och lyfter säljresultatet (hoppas jag). De står alla här med en dryck i sin hand och nu gör jag det med.

De kom in som individer med olika dryckesvanor tro mig, jag har sett er, några av er brukar ta kaffe, andra vatten, någon tar te men inte idag, idag dricker ni alla samma sak. Ni står här som en homogen grupp där alla har samma dryckesvanor. Så är det idag, kanske även imorgon och jag lovar att några av er kommer handla på vägen hem och ni kommer instinktivt köpa Redbull. Är det gemensamhetsfasen i Maslows behovstrappa som jag bevittnar? Jag tror det och det känns mäktigt.

Tack till dig ( min kollegas dotter ) för att du investerade din tid i att placera din entry product hos oss och tack för upplevelsen. Det inte alla affärer som ger klirr i kassan, men en del gör. Tack för din tid och välkommen åter.

 

26 maj 2014

IHM Update

Vill du ha vårt nyhetsbrev?

Till toppen av sidan Till topp