// //

Den slagne som själv slår väcker ingen empati

Håkan Juholt, jag tänker på en artikel jag läste idag, något som fick mig att stanna upp och tänka till. Jag har inte tidigare uppmärksammat dina uttalanden, men nu fick du mig totalt. Hela min uppmärksamhet riktades mot ditt uttalande i denna artikel: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19818345.ab

där du säger följande ” – Jag vill inte stå som någon jävla mobiltelefonförsäljare. Jag vill ha någonting att luta mig mot.”

Nej Håkan, den slagne som själv slår väcker inte empati.

Det är bra att du inte vill stå där som mobilförsäljare, jag tycker inte du ska det. Varför är att jag vet vad som krävs för att bli säljare, en duktig säljare. Något som du aldrig kommer kunna bli (enligt mig) även om du säkert i denna artikel vill sälja in dig själv och få lite medial uppmärksamhet.

Du och jag är så rörande överens om en sak: att du aldrig ska stå där som mobilsäljare. Ditt uttalande bevisar så tydligt varför - du har inte den passion som krävs.

Jag reagerade starkt på ditt uttalande, så starkt så jag först skrev ett inlägg och nu väljer att skriva om det. Det handlar inte om dig som person det handlar om det du sa, att förminska säljaren och förlöjliga det hantverk som jag och så många andra håller högt. Precis som du har en stark passion för politik så har jag en stark passion för försäljning.

Försäljning är och har alltid varit mitt levebröd och det kommer alltid vara mitt levebröd jag är och kommer alltid vara säljare och jag kommer alltid vara en stolt säljare oavsett vad andra tänker och säger om oss. Precis som du säkert alltid kommer ha en stor passion för politik.

För oss båda handlar det om beteende och intryck. Som säljare behöver du skapa förtroende, och som säljare reflekterar du över ditt beteende och vilka intryck de skapar. Vad fick då jag för intryck av dig utifrån ditt uttalande? Jag tänker inte dela det här ( men jag tycker det är värt att reflektera över)

Vi alla, oavsett om vi är säljare, politiker eller vad vi än må ha för tjänster så bör vi reflektera utifrån vilka beteenden skapar vilka intryck och vad vill jag att andra ska få för intryck av mig. Det är mitt varumärke, det som symboliserar mig och hur andra ser på mig.

Jag vill även berätta för dig att en säljare även skall vara duktig på att identifiera kundens medvetna och omedvetna behov och därifrån hitta en relevantlösning som matchar kundens behov. Ett hantverk som kräver hög kompetens, ett hantverk som kräver träning och konstant utveckling. Skulle du vara intresserad av att lära dig, så hör av dig.

Som den politiker du är, tycker jag du ska reflektera utifrån dina beteenden och vilka intryck de skapar, och vilka behov dina ”kunder” har.
Med andra ord vi som bor i detta avlånga land. På valåret säljer ni in er lösning till mig och hur ni matchar mina behov, så ta försäljningen på allvar och ge oss rätt lösning den som matchar våra behov. Vi är alla säljare oavsett om vi vill eller inte, du säljer tankar och idéer och jag betalar med min röst. Inte all försäljning ger klirr i kassan en del ger en mandat period.
 

 

7 november 2014
Till toppen av sidan Till topp