// //

Blogginlägg av Helena Öfverström

Helena Öfverström

Helena Öfverström hyser en stor passion för lärande, business och människor. Hon är programansvarig för IHMs affärs- och marknadsutbildingar och f.d. forskare i ledarskap, organisationer och professioner.

För inte så länge sedan var ingenjörer Sveriges ”backbone”. Stora svenska företag drevs av er ingenjörer, men i dag har ni blivit allt färre i företagsledningarna. En undersökning från Ny Teknik visar att ekonomer dominerar, och trots att ingenjörsutbildningarna tillförts mer ekonomi och management, har det ännu inte fått effekt. Vad kan det bero på?  En av anledningarna är att det inte längre räcker att ”bara” ha en bra produkt eller innovation – du måste också förstå hur du ska transformera den till en bra ”affär”. Detta kräver flera saker – en är att kunna diskutera och förstå kundperspektivets betydelse. Eller som Camilla Palmertz, ingenjör och entreprenör med fötterna i bilbranschen, säger ”jag kände mig lite obekväm när vi satt med samarbetspartners i diskussioner som handlade om marknader och marknadsföring”. Fokuseringen på business har lett till att den professionella chefen som yrke vuxit fram, och som konsekvens har ledarskapet tagits ifrån ingenjörerna, som sett sin rol...

Till toppen av sidan Till topp