Strängt talat #5

Hur lågt kan man sträcka sig?

Hej igen och tack för all uppmärksamhet jag får här igenom bloggen, även om Zlatan inte har uttalat sig om mina funderingar (som han gjorde med Aludd här på bloggen) så tycker jag att det är väldigt trevligt och börjar så sakta vänja mig vid formatet. I takt med detta så läser jag också mer digitalt, har kommenterat någon gång och även tryckt ”Gilla” vid något tillfälle. Alla är vi barn i början, och det är med den nyfikenheten jag tar mig an dagens inlägg.

Spelar det någon roll hur man tar hand om sina kunder? 
Jag har under flera år läst om Ryanairs framgångar, nya rutter, fler beställda plan, ökad omsättning och därmed också aktiens framgång på börsen. 

Men jag har också läst och hört deras VD uttala sig negativt om allt och alla som inte gynnar hans affär, nästan i en omfattning som gjort att jag funderat på om det var ett skådespeleri för att synas mer i media. Flygresenärer som blivit illa behandlade, kvarlämnade på orter långt hemifrån, av anledningar som resenären själv givetvis inte kan råda över. Jag har läst om fällningar i allmänna reklamationsnämnden som Ryanair totalt struntat i. Allt detta är naturligtvis kostnadsbesparingar och ökad konkurrensförmåga gentemot de andra flygbolagen som har en annan syn på värdet av nöjda kunder.

Men folk fortsätter att åka, för att det är billigt, och egentligen säger jag ingenting om det, bara man som kund är medveten om vad man köper. Med tanke på att Ryanair är det flygbolag som toppar i antal klagomål i Europa och att de struntar i 58% av allmänna reklamationsnämndens rekommendationer så undrar jag om folk verkligen har satt sig in i vad de köper? Jag pratade med en kollega som är flitig Ryanairresenär om detta och hon sa ”Vi vet vad det innebär” och köper hela kittet. Peppar, peppar…

Under samtalet kommer en annan kollega och berättar om inställt nattflyg i Skottland som kostade sällskapet ca 2.000 kr per person i extra taxikostnader och boende, en kostnad som Ryanair inte tog något ansvar för.

En annan typ av lågprisflygbolag är jetBlue i USA, som jag besökte i höstas. De väljer att gå en annan väg, de satsar både på personal och kundnöjdhet, lågpris med det lilla extra. Några exempel på det lilla extra är: Första väskan gratis, extra benutrymme, snacks och dricka, monitor med 36 TV-kanaler i alla säten, WI-FI och du kan också uppgradera till det deras premiumalternativ MINT. Företaget har också startat och administrerar en fond, där anställda som av någon anledning hamnar i tillfälliga svårigheter kan ansöka om stöd, de har ju som bekant en annan form av skyddsnät ”Over there”. Alla anställda kan vara med och lägga en frivillig summa per månad. Bolaget har gått som en raket på börsen.

Nu har jag vid några tillfällen läst att Ryan-Air vinstvarnar och ställer ett antal flyg på backen under vintern så kan jag inte låta bli att tänka; Kunderna har sagt sitt, det är inte bara priset som avgör när man väljer produkt eller tjänst, SKÖNT!

Tyck och tänk gärna i frågan!

Håkan Sträng

13 mars 2014

IHM Update

Vill du ha vårt nyhetsbrev?

Till toppen av sidan Till topp