// //

Blogginlägg av Håkan Sträng

Håkan Sträng

Håkan Sträng, har lång erfarenhet av näringslivets utmaningar, bl a som vd i flera IT-bolag, som försäljnings & marknadsdirektör för Volvo Cars i Norden och mellan 2007 till 2016, som vd för IHM Business School

Hur lågt kan man sträcka sig? Hej igen och tack för all uppmärksamhet jag får här igenom bloggen, även om Zlatan inte har uttalat sig om mina funderingar (som han gjorde med Aludd här på bloggen) så tycker jag att det är väldigt trevligt och börjar så sakta vänja mig vid formatet. I takt med detta så läser jag också mer digitalt, har kommenterat någon gång och även tryckt ”Gilla” vid något tillfälle. Alla är vi barn i början, och det är med den nyfikenheten jag tar mig an dagens inlägg. Spelar det någon roll hur man tar hand om sina kunder? Jag har under flera år läst om Ryanairs framgångar, nya rutter, fler beställda plan, ökad omsättning och därmed också aktiens framgång på börsen.  Men jag har också läst och hört deras VD uttala sig negativt om allt och alla som inte gynnar hans affär, nästan i en omfattning som gjort att jag funderat på om det var ett skådespeleri för att synas mer i media. Flygresenärer som blivit illa behandlade, kvarlämnade på orter långt hemifrån, av anledni...

Nu ska kulorna rulla! Hej och välkommen till mitt första blogginlägg för året, tiden bara rinner iväg men nu kände jag att det var dags. Som alla andra så sitter jag med förhoppningar om ett riktigt bra 2014, och efter fredagens konferens med lärare, samarbetspartners och oss på IHM så känns det riktigt bra. Ett taggat gäng som verkligen brinner för det vi tror på. Idag tänkte jag prata om den kommande högkonjukturen, för nu är den äntligen på väg. Ja, den står alldeles bakom hörnet om du kikar lite närmare. För det här med hög- och lågkonjuktur är ju delvis något vi skapar tillsammans, något händer i världen, positivt eller negativt, några företag reagerar, sedan fler och fler, och helt plötsligt så är vi alla där, i en hög- eller lågkonjuktur. Ja, det kanske är lite förenklat, men ungefär så. Och varför tror jag då att högkonjukturen är på väg? Ja, delvis för att jag känner mig så peppad efter att ha lyssnat på Magdalena Forsberg på vår konferens, vilket energiknippe och vilken in...

Två skilda världar? Oj, nu börjar jag få upp ångan med det här bloggandet. Från att gått i tron att det inte var något för mig så kommer här, inspirerat av att ni läser, hejar och tycker, mitt tredje blogginlägg. Tagen av tidsomställningen (det blir bara värre och värre) ska jag ge mig på att sammanfatta mitt besök hos Harley Davidson Orlando och Infiniti Orlando, två stora varumärken i två skilda världar där vi ska prata om hur man skapar kundnöjdhet. Lite bakgrundsfakta så ni är med mig hela vägen. Harley-Davidson känner ni alla säkert till, men det är iaf ett amerikanskt motorcykelmärke som grundades redan 1903. Tillsammans med Husqvarna och Triumph är de idag världens äldsta MC-varumärken. Harley i Orlando är en av de främsta återförsäljarna i världen.Infiniti kanske inte alla känner till, men det är Nissans lyxbilsvarumärke som startades i nordamerika 1989, i Japan säljs det under Nissanvarumärket. Återförsäljaren i Orlando klassas även i detta fall som en av de bästa. Så, nu ...

USA och flera andra länder värderar kundtillfredsställelse allra högst. Men i svenska företag kommer det först på 55 plats. Varför?   Med den frågan ringande i mitt huvud, tänkte jag börja med att försöka ta reda hur företag i det stora landet i väster lyckas få sina organisationer att fokusera så mycket på kundnöjdhet. Många av oss som har besökt USA har framförallt i affärer mötts av, "How are you, sir?", "Can I help you, sir?" och det sägs i princip av alla till samtliga kunder. Mina tankar har alltid varit, det är inte äkta, det är plastigt, ända tills någon jag diskuterade med sa: Är det bättre att de tittar ner i mattan eller gömmer sig bakom kassaapparaten? Svaret är, att jag självklart föredrar ett trevlig mottagande, för visst reagerar vi positivt, i alla fall i början. Vad driver företagen att fokusera så hårt på kunderna i USA? Är det konkurrensen som är hårdare, är det jakten på lycka och framgång? Rent logiskt är det ju självklart; är kunden nöjd köper han/hon mer, är ...

Hej! Nu är jag här på bloggen. Det var inte helt givet att jag skulle ge mig i kast med det - jag är ju mer verbal, van att tala inför människor i alla möjliga sammanhang och för mig kommer det mer naturligt än att skriva, men det man tränar på, blir man ju bättre på.  Precis som ni läsare, har jag kunnat följa debatten om misslyckade försök med privata skolor. Man sätter många individers utveckling på spel och därmed också vårt lands kunskapsförsörjning. Nu höjs allt fler röster om att utbildning endast ska drivas av offentliga anordnare/leverantörer. Här vill jag höja ett varningens finger. För vad debatten sällan handlar om är att det också finns riktigt bra skolor, som faktiskt tar hand om och förvaltar sin idé om utbildning både till gagn för dem själva, eleverna och vårt lands kunskapsutveckling. Dessa skolor kommer sällan till tals – kanske för att det journalistiska fokuset oftast ligger på misslyckanden? Jag tänker också att det kanske finns inbyggt en viss ödmjukhet i de ...

Till toppen av sidan Till topp