Volvo sålde ca 10 % av sin jubileumsbil för något år sedan via mobilen...

Det här är en fortsättning på inlägget "Hur hittar jag kunder om fem år, eller hur hittar kunderna mig?".

När vi tänker postorder förknippar vi det ofta med lågt pris, eller rättare sagt ofta lågprisprodukter. Så är det inte idag, e-handel spänner över alla prissegment och det handlar snarare om rätt pris. Som exempel sålde Volvo ca 10 % av sin jubileumsbil för något år sedan via mobilen, ca 200 bilar för närmare en miljon styck såldes alltså via några knapptryckningar på mobilen. Med rätt pris menar Arne B Andersson, Nordic E-commerce advisor på PostNord att vi konsumenter bedömer priset efter köpupplevelse och leveranstid. Vi är följaktligen beredda att få en långsammare leverans de gånger vi prioriterar ett lågt pris. Och vi vet vad vi får betala om vi köper det via något annat land.

Tittar vi på segmentet kläder och skor, som står för 28 % av den totala e-handeln (vem kunde tänka sig att köpa skor via nätet för bara 10 år sedan?) så ser vi att ca en fjärdedel av dessa köp sker från utlandet. Beror detta på att vi har fått bättre språkkunskaper? Delvis naturligtvis, men i stor utsträckning beror det på att duktiga e-handelsbolag skapar språkanpassade sidor för att lyckas på en global marknad. Att engelska bolag tar 28 % av den marknaden kanske kan förklaras med att vi är duktiga på engelska i Sverige, men att Kina däremot tar en lika stor del av kakan är kanske lite oväntat. Här handlar det säkert ofta om lägre priser, men naturligtvis också att kineserna skapat bra engelskspråkiga sajter – ibland till och med sajter på svenska, och det kommer att öka. 57 % av svenskar som handlar från utlandet anger att billigare pris är en av anledningarna, men hela 56 % anger också/eller skälet att varorna inte finns på svenska sajter. Lite konstigt med tanke på att du kan handla svenska varor på utländska sajter, kanske dags för ett nordiskt Alibaba?

alibaba.com är en kinesisk sajt som grundades 1999 av Jack Ma. Företaget har ingen tillverkning av egna varor, men säljer varor från hela världen till kunder i hela världen. Naturligtvis skapar det stora volymer och därmed bra inköpspriser, men de har också skapat appar som gör det lätt för konsumenten att handla. Alibaba omsätter på sin 24-timmars rea den 11 november varje år ungefär dubbelt så mycket som svensk e-handel gör under ett helt år.

Arne pekar på en rad områden som våra svenska företag måste bli bättre på om vi inte ska gå under i den globala konkurrensen. Men det han trycker allra hårdast på är att vi generellt sätt lägger alldeles för lite tid och pengar på att förstå våra konsumenter – företagen måste våga utgå från konsumenten (inte vad de själva vill sälja). 

Så, det blev fyra inlägg om att vi måste börja tänka nytt, ett ämne som jag själv tycker är oerhört spännande och jag kommer säkert tillbaka flera gånger kring detta. 
Ha en riktigt bra dag!

Aludd

Läs mer om IHM Digital Business Transformation här!

11 december 2016
Till toppen av sidan Till topp