// //

VEM I HELA VÄRLDEN KAN MAN LITA PÅ?

Hej igen, idag funderar jag lite på det här med bil. Jag själv gillar bilar som fungerar och som tar mig från A till B utan driftstopp. Mycket mer kräver jag inte. Jag får obehagliga rysningar när något går sönder, inte bara för att jag på ett omanligt vis inte klarar av att fixa det, utan också för att jag alltid känner mig lurad redan innan jag kommit till verkstaden. En medfödd defekt?

När jag då idag får höra av en kompis, som kan ganska mycket (iaf mycket i min värld) om bilar, motorcyklar och motorer, att han också har problem med verkstäder, då känns det inte bra. 

Här kommer hans story: Han har en gammal liten Punto som han ska sälja för ca 10.000:- Den har stått stilla i ca 5 månader och när han startar upp den så märker han att växelspaken kärvar ordentligt. Med en lätt tidsbrist bestämmer han sig för att lämna den till en verkstad, vi kan kalla den för Mekaniken. Väl på plats så berättar han för verkstadspersonalen att han tror att de måste byta bussningar och/eller smörja länkaget, det vill säga förbindelsen mellan växelspaken och växellådan. Verkstaden noterar detta och ska ringa upp när de tittat på bilen. Efter 3 daga ringer de upp och talar om att han måste byta hela växellådan till en kostnad av 13.750 kr.

Min kompis säger då att det är helt omöjligt, växellådan fungerade perfekt när han ställde bilen för 5 månader sedan och växellådor går inte sönder av att stå still. Han påtalar åter igen sin teori om att länkaget måste smörjas. Det hummas i luren och mekanikern säger att han behöver göra en motortvätt för att se bättre. Ok, säger min kompis.

Mekanikern ringer upp nästa dag och säger återigen att växellådan måste bytas eftersom den är kass. Min kompis säger nej, hämtar bilen igen och får betala 650 kr för motortvätt och felsökning. Han åker därefter till en annan verkstad, vi kan kalla dem för Bil Beta, och talar om vad han tror är fel. De kommer överens om att titta på motorn och ringa upp om ett par dagar.

Två dagar senare ringer Bil Beta upp och säger att nu funkar länkaget smidigt igen. Det var bara lite rost och skit som hade satt igen funktionen. I länkaget. Min kompis hämtar nu sin fullt fungerande bil till en bråkdel av kostnaden som ett växellådsbyte skulle kostat.

Det var hans story, och jag kan med 100% rysningar i kroppen säga att så här hade det inte slutat om det var jag som var kund. Jag hade redan efter första samtalet bestämt mig för att byta växellådan alternativt skrotat bilen då den kanske inte var så mycket värd. Jag skulle inte kunnat säga emot mekanikern och jag hade varit tvungen att lita på verkstaden. Så här får det naturligtvis inte gå till och om det beror på tidsbrist, okunskap eller fusk vet jag inte, men vi är många som behöver kunna lita på våra experter, oavsett om det gäller bilar, datorer, mobiler m.m.

Företag som luras eller missbrukar sin ställning har aldrig varit ok men nu 2013, måste de börja förstå att det kommer ut bland oss konsumenter. Och det kan gå snabbt att förstöra ett varumärke. Enligt de senaste siffrorna jag sett, är det så många som 68 % av konsumenterna som aldrig agerar eller diskuterar på nätet. Men de LÄSER, och sprider det vidare bland vänner och kollegor. 

Vad händer nu då? Ja, min kompis sprider för fullt informationen om vad som hänt i sina nätverk. Jag skriver här och förhoppningsvis reagerar även några av er läsare på det här. Med lite tur blir vi ytterligare några fler som inser att vi konsumenter har makt. Om vi bara delar med oss och berättar för varandra, högt och tydligt, så kan ni lita på att det blir förändringar!

Ha det gott!

20 september 2013
Till toppen av sidan Till topp