// //

Valtider

Förr sas det alltid att det första beslutet en amerikansk president skulle ta var att välja om det skulle serveras Pepsi eller Coca-Cola i vita Huset. Om detta är sant eller inte vet jag inte men det är en bra ingång till vad jag just nu funderar på när jag befinner mig på en ö i Thailands underbara skärgård.

För att ta mig ner hit har jag befunnit mig några timmar på tre stora flygplatser, flygplatser som serverar i stort sett allt du kan tänka dig. Men…

…INTE Coca-Cola, Cola Light eller Cola Zero. Jag har varit med om det på flera stora flygplatser genom åren och blir lika förbannad varje gång. Men du kan väl dricka något annat tänker du! Ja absolut, men inte Pepsi. Och fast jag är storbrukare av Coca-Cola Light så klarar jag mig utan ett tag. Det är inte det jag blir förbannad på, jag blir förbannad på företag som tror att de kan vinna marknadsandelar genom att skapa monopolliknande avtal och därmed manipulera marknaden genom att inte låta konsumenten själv göra sina val.

Men det är dags att även de stora bolagen vaknar för det är en ny tid, med fler och fler medvetna konsumenter som försöker göra sina röster hörda, och sedan några år tillbaka också har kanaler för det. Jag tror inte att detta med Cola vs Pepsi på flygplatserna kommer bli en stor grej men det belyser ett gammalt sätt att göra affärer på, där man styr konsumenterna och försöker slå ihjäl marknaden med plånboken.

Andra exempel på ungefär samma sak är när Mc Donalds tvingar Max att ha stängt på Borås arena för att de är huvudsponsor för ett evenemang som ska vara där. Men varför är ni rädda för Max? Servera era burgare där inne och låt konsumenten välja.

Och tror Carlsberg att de fanatiska AIK:arna som helst dricker Åbro att de kommer att förknippa Carlsberg med något positivt när det bara serveras Carlsberg på Friends arena?

När jag för några år sedan drev en grönsaksaffär i en av saluhallarna i Göteborg som förvaltas av ett kommunalt bolag, blev jag mycket förvånad när det visade sig att vissa aktörer hade ensamrätt på att sälja vissa varor med hänvisning till att kundunderlaget räcker bara till för t ex en som säljer kaffe, och om alla skulle sälja kaffe så kommer ingen att klara sig. Men va? De som levererar det som kunderna vill ha överlever, de andra får tänka om eller göra det ännu bättre. Utomlands är det snarare så att de duktiga inom en viss varugrupp samlas på samma ställe, slaktargatan i London, däckgatan i Bangkok, smyckesgatan i Ho Chi Min City eller paraplygatan på Rhodos. Så vet alla att det är där vi har de bästa grejerna, den tuffaste konkurrensen och åker dit och handlar.

Och vem eller vilka har bestämt att det inte ska får etableras några nya restauranger på Haga Nygatan i Gbg? Eller hur kan Hemköp på Masthuggstorget med hjälp av hyresvärden få bort den lilla grönsaksaffären som etablerade utanför? Ett litet enmansföretag som inte drog sig för att utmana en av våra livsmedelsjättar.

Bråk mellan olika Taxibolag har vi vant oss vid när det skapas gräddfiler för vissa aktörer kring våra buss-, flyg- och tågstationer. Men varför? Ni behöver inte välja åt oss, vi är stora nu, kan själv!

Om ni alla företag bara gör ert bästa på det ni ska syssla med utan att försöka manipulera marknaden så kommer vi, eller så är ni helt enkelt inte tillräckligt bra. Konkurrens är hårt men rättvist. Och det är vi konsumenter som ska bestämma vilka som överlever!

Tyck och tänk gärna om detta och ge gärna fler exempel på företag som tror att de kan manipulera marknaden.

Er man i solen, Håkan Aludd

PS: I Bangkok drivs tunnelbanan av ett företag och Skytrain av ett annat, båda levererar fantastiskt rena tåg med tät trafik och bra betalningssystem, hmm?

PSS: Om jag blir president i USA så kommer det både finnas Cola och Pepsi, men om ingen dricker av Pepsin så åker skiten ut!

31 januari 2013
Till toppen av sidan Till topp