Super Content Marketing 2015

Den 23/4 gick ”Super Content Marketing 2015” av stapeln i Aula Medica, Stockholm, och naturligtvis var vi på IHM på plats för att lära och inspireras. Det var mycket folk och förväntan kändes i luften, för talarna var från stora företag, stora företag som lyckats.

Det är alltid svårt att rapportera från den här typen av tillställning. Man sitter i en stor fin aula, med massor av folk som jobbar med ungefär samma sak och lyssnar. Inspirationen infinner sig där och då, talarens egen energi finns och det är alltid lite "halleluja moment" över det hela.

När jag sitter på tåget hem är det bara brottstycken av dagen som dyker upp, men kanske är det just dessa som är det viktiga att ta med sig? Kanske är det just dessa jag skall försöka förmedla? Jag gör ett försök!

Förste talare ut var James Mathewson, Global Program Director, Search & Content Marketing at IBM, USA. Jag kan inte säga att han var en jätteinspirerande talare, men sakta men säkert väcktes mitt intresse - han har trots allt förändrat det stora bolaget IBMs syn på kundresan. Han förstod tidigt vad man kan åstadkomma med Content Marketing om man gör rätt.

Han hade vänt företagets hela marknadsföringsstrategi från ”inside-out” till ”outside- in marketing”, han förstod tidigt värdet av att undersöka och försöka förstå hur kunden/kunderna agerade på nätet. Men det jag tar med mig från timmen med James kan sammanfattas i en mening.

”84% of our clients and prospects begin their journeys with search.”

Med den insikten är det inte svårt att få företaget att lägga resurser på Google.

Nästa talare...
var Benjamin Speas, Brand Proposition Lead Nordics & Benelux på YouTube. Nu blev det lite fart och fläkt, Benjamin kunde fånga sin publik, men det är också en helt annan typ av företag. 

Han såg självklart YouTube som den bästa kanalen att sprida content i men var också oroad över att företagen agerade utan att ha en strategi. Han upplevde att många gjorde en film för något ändamål, och när man ändå hade den, kunde man slänga upp den på YouTube och hoppas att det blev en viral succé. 

Så funkar det naturligtvis inte. Över 50% av alla företagsfilmer på YouTube har mindre än 1.000 visningar. Han nämnde BMW som ett lyckat exempel på företag som har en långsiktig strategi för sitt deltagande på YouTube (det är bara att gå in och söka).

Det jag tar med mig från Benjamin är: ”Don´t Hope, Promote!”

Alltså, även virala succéer behöver hjälp för att ta fart.

Efter en kort paus...
då jag passade på att ta kortet ovan för att illustrera min känsla av var vi befinner oss i reklamvärlden, var det dags för Jonathan Bean, Chief Marketing & Growth Officer på Mynewsdesk. Jonathan gav visserligen mycket energi och det blev en del skratt, men jag kände inte att det var så mycket nytt han levererade, tyvärr.

Men en sak tar jag med mig: – Här sitter vi och pratar content marketing mittemellan förlossningskliniken och cancerkliniken. Kom igen, vi kanske inte ska ta det så allvarligt.

Naturligtvis en bra tanke, att livet är viktigare än marknadsföring men jag vet inte om det var vad jag ville höra just då, och jag var nog på det klara med det sedan innan.

Sedan blev det en paneldebatt som aldrig blev någon paneldebatt, för moderatorn, som i övrigt var bra, gav alla deltagarna olika frågor, och de fick aldrig chansen att svara på varandras inlägg. Kändes lite mer som ett förhör, synd.

Efter en god lunch och bra snack med andra deltagare så var det dags för Christer Pettersson, Nordic E-commerce och Content Marketing Manager på Apollo, Sverige,  också utsedd till Content Buyer of the Year 2014.

Christer har vi intervjuat vid ett tidigare tillfälle för han sitter med i IHMs Advisory Board för utbildningen E-commerce Manager, och förväntningarna var höga. Han gjorde ett bra framträdande, där han gick igenom Apollos sätt att jobba med content, men intervjun vi gjorde tidigare kanske blev något mer djuplodande (du hittar den här).

Men en sak att ta med sig som han uttrycker väldigt väl och på ett sympatiskt sätt är:

Mät, mät, mät. Vi måste våga göra fel för att komma rätt, och det är våra mätningar som guidar oss.

Som det skulle visa sig, var det nu dags för dagens Kraftpaket, om man får skoja så? Julie Fleischer, Director, Data + Content + Media på Kraft Foods, USA. Julie var en riktigt bra talare, med otroligt mycket energi och entusiasm. Efter att lite ironiskt pratat om reklamens guldår ur ett ”Mad Men” perspektiv, så utropade hon glatt och självklart att det är nu guldåren är här, men att hon ibland kände sig som Edvard Munchs ”Skriet” för att allt går så fort. 

Ett sammanfattande citat hon levererade var från Jack Welch:

”If change is happening on the outside faster than on the inside, the end is in sight." Så det gäller att hänga med. Hon berättade väldigt öppenhjärtligt om de problem och framgångar de haft på Kraft, man förstod att hon stött på patrull några gånger men stått på sig ang. sina tankar om Content Marketing, och idag finns det ingen som ifrågasätter om hon gjort rätt.

Vad jag tar med mig är hennes sätt att se på content marketing som en ständig evolution för företaget att komma närmare sina kunder.

Samla in data som skapar innehåll och erfarenheter som skapar data, repetera. 

Hennes avslutningsord är också något att ta med sig: – Move fast and break things. Som sagt, Julie var absolut dagens största behållning.

Douglas Busk, mannen bakom Obamas återvalskampanj 2008
nu Global Group Director – Digital Communications & Social Media på Coca-Cola i USA var näste man på scen.

Douglas var också bra, om än inte lika teatralisk som Julie, men han hade en skön och avslappnad stil. Han slog snabbt fast att sociala medier inte är till för att företagen skall socialisera -, man ska se på kanalerna som affärsredskap, varumärket är alla användare och deras omgivning. 

Han redogjorde väldigt tydligt för Coca-Colas resa och hur de tagit lärdom av framgångar och motgångar, även om motgångarna inte varit så många :-) Det jag tar med mig från Douglas är en väldigt viktig insikt i framtida resursplanering. 

”En dollar spenderad på content marketing är värd 10-15 gånger mer än en dollar spenderad på andra marknadsföringsåtgärder.”

Han talar visserligen i egen sak i sin roll på Coca-Cola, men så faktabaserad som han var i övrigt, så tvivlar jag inte en sekund på att han kan bevisa det. 

Och så var det dags för dagens sista talare
Ken Segall, creative director som jobbade tillsammans med Steve Jobs under 12 år, ledde arbetet med ”Think different” kampanjen och är mannen bakom i:et i iMac som sedan kom att spilla av sig på alla produkter.

Ett stort namn som inte pratade speciellt mycket om content marketing men som delgav oss tankarna bakom deras strategi och deras ledstjärna/ledord, Simplicity, som genomsyrade allt från produkter till kommunikation. 

”Den enklaste och mest effektiva vägen att få kontakt med människor är att prata med en mänsklig röst” som Steve Jobs själv uttryckte det för många år sedan.

Det är svårt att förmedla alla intryck, och trots att jag kanske låter lite gnällig emellanåt är jag väldigt nöjd med dagen. För en sån här dag handlar inte bara om att få nya insikter och kunskaper, det handlar lika mycket om att få bekräftat det man redan vet, kan eller tror, och det är alltid skönt att få höra det från människor som lyckats bra.

Hoppas ni har fått ut något av denna lilla betraktelse, det finns naturligtvis massor av andra saker som kanske borde tagits upp. Ni som var där får gärna fylla på.

Aludd

24 april 2015
Till toppen av sidan Till topp