// //

Ständigt i bakvattnet!

Ja, hur illa kan det bli? Jag läser Jonas Ogvalls, vd på Svensk Digital Handel, debattinlägg i SvD om vad vi ska göra med alla 40-åringar som hotas av arbetslöshet när framtiden blir mer och mer digitaliserad, artikeln gäller även de upp till 50 år. Tur…

…jag är 51, så jag kanske klarar mig? Skämt åsido, Jonas ser att digitaliseringen leder till många nya jobb och nya affärsmöjligheter, men frågan är bara om dessa arbetstillfällen skapas i Sverige eller utomlands? Han ser också att det nu krävs mas­siva utbildningsinsatser för att vi inte ska halka efter.

Däremot ser han inte att näringslivet ska behöva bekosta allt detta själva. Han ser inte heller att universitet, högskolor och yrkeshögskolan lyckats anpas­sa sig i tillräckligt hög grad efter verkligheten, och att de inte heller verkar inse att digitaliseringen påverkar i stort sett alla funktioner i ett företag. Detta är hans oro i korthet men ni kan läsa hela artikeln här.

Det här fick mig iaf. att fundera kring vad som händer med oss som är till åren komna (WTF) i en ny digitaliserad värld. Jag var med och gjorde min första hemsida 1996, och det har blivit en hel del sedan dess. Dock har jag aldrig haft något med programmeringen att göra, det har mer handlat om struktur, design och innehåll, men jag bedömer att jag har relativt goda kunskaper på det här området ur ett kommunikativt perspektiv.

Jag har dessutom jobbat med sociala medier för mig själv och för många kunder sedan 2007, vilket naturligtvis har genererat någon form av kunskap. Jag har byggt på detta med att läsa ”IHM Digital Marketing” och har haft en hel del föreläsningar i ämnet ”Content Marketing” - man lär sig oerhört mycket på att föreläsa. Så…

…om du skulle fråga någon i min omgivning, så skulle de säga att jag är väl bevandrad i den nya digitala världen, och att jag nog är ganska duktig på det jag gör: content, strategi och kreation. Jag skulle däremot själv säga att jag ligger ständigt i bakvattnet.

Varför då? Jo, en av kommentarerna på Jonas Ogvalls artikel var att ålder bara är en siffra och inte har att göra med huruvida man besitter en viss kunskap eller ej. Vanligtvis skulle jag säga att personen som skrev det har rätt, men i det här fallet så tror jag tyvärr att det är fel. Åldern är i högsta grad en faktor som påverkar hur man förhåller sig till den digitala världen.

Det finns naturligtvis många människor över 40-50 år som behärskar mycket inom det digitala, det handlar väldigt ofta om att man kan och förstår en eller flera programvaror, men det finns få som har kunskapen i ryggmärgen.

Och det är en fördel, när det kommer till att förstå vad den digitala världen har att erbjuda, att ha levt och växt upp under den tiden det har exploderat, alltså från ca 1985 och framåt. För det handlar i grunden om så stora skillnader i affärstänk, kommunikationsvägar och förståelse för det digitala ekosystemet, vad som går och vad som inte går att göra. Just ”inte går” verkar det finnas väldigt lite av.

Om vi försöker göra en jämförelse med den industriella revolutionen som tog sin början i Storbritannien i slutet av 1700-talet kanske min tanke klarnar något. De flesta människor försörjde sig inom jordbruket, och det var kunskap som de lärt sig genom generationers slit. När det då dök upp uppfinningar som vävmaskinen Spinning Jenny eller ångmaskinen, så var det få i de äldre generationerna som förstod värdet av detta och hur det skulle komma att ändra hela vårt sätt att leva med urbanisering osv.  

Thomas Savery var 48 år när han presenterade den första ångmaskinen, som användes för att pumpa upp vatten ur gruvor. Några år senare förbättrade han den tillsammans med Thomas Newcomen, 45 år, och de presenterade då den s k första fungerande ångmaskinen. Men…

… James Watt, då 29 år, uppfann inte ångmaskinen, men han kom att gå till historien som den som förbättrade den så att den kom att revolutionera samhället och världen. Betänk då att de flesta under den här tiden, när också ångloket uppfanns, ansåg att det rent ut sagt var livsfarligt att färdas i den otroliga hastigheten av 18 kilometer i timmen. 

Ja, precis, ständigt i bakvattnet! 

Tror jag då att alla över 40 år kommer att få svårt att få jobb i vår framtida värld? Nej, men jag tror att det är alldeles för många i beslutande position som inte har en aning om vad framtiden har att erbjuda, jag tror att det är alldeles för många företag som inte har en plan för hur de ska organisera sig och kompetensutveckla sig för framtiden. Och jag tror framförallt att; om man ska göra detta bra, så måste man ta till vara på alla generationers kunskaper, det menar jag inte för att alla vi över 40 ska få behålla våra jobb, snarare menar jag att vi måste, i mycket större grad, få in de unga på avdelningarna (i alla positioner) så att vi blandar och tillgodogör oss allas kunskaper, för att vi alla ska få behålla våra jobb.

Digitaliseringen och dess möjligheter kommer bara att öka, så vi kan var säkra på att de som är 30 år idag om några år kommer att vara i bakvattnet på de som är 10 år idag. Så var det under den industriella revolutionen innan allt satt sig, och så kommer det också vara nu, innan det satt sig.

Jag vill avsluta med ytterligare ett exempel, från min verklighet, som jag tycker talar sitt tydliga språk. Vi inom reklam och kommunikationsvärlden har alltid strävat efter att hitta den perfekta lösningen på ett kommunikationsproblem, alltså den bästa annonsen eller bästa filmen osv.

Detta tog vi med oss in i den digitala världen när vi skulle skapa banners, hemsidor eller landingpages, helt fel! 

Min ena gudson, idag 25 år, startade för ett par år sedan ett företag tillsammans med sex andra killar, två av dem hade kommit på att man borde tänka tvärtom när det gällde den digitala världen. Alltså, inte att man skulle skapa dåliga banners på webben, men att man skulle skapa många, över 100, och låta konsumenternas beteende rensa bort de som var sämst, och optimera de som fungerade bra, nu när man ändå kan mäta allt. Sagt och gjort, de gjorde programvaran, sålde in sig till några företag som testade med mycket goda resultat. Nu har de flera stora bolag som kunder, de har varit över i Las Vegas och träffat några nya potentiella kunder och blivit inbjudna som ett, av endast 25 bolag, från Europa till en stor digital konferens som ska ske senare i år.

Som sagt, det är inte svårt att känna sig ständigt i bakvattnet! Men vad vi också kan vara säkra på, är att utvecklingen aldrig kommer att gå lika sakta som idag, så kom igen, lyft in och fram de unga talangerna, du, och vi kommer att tjäna på det.

Aludd

22 september 2015
Till toppen av sidan Till topp