// //

Räkna på fingrarna, digital transformation och Audiam.

Hur tänker du egentligen? Den frågan fick jag nyligen när jag siade om framtiden och dödförklarade papperstidningarna, i blogginlägget Reklamen är död, länge leve reklamen. Frågan utvecklades till att handla om vart alla duktiga journalister ska ta vägen, och vem som ska leverera oss andra en bra bild av vad som händer i världen.

Låt mig först säga att jag gillar papperstidningar, inte för att de levererar allt jag behöver, men för att jag tycker att det är skönare att bläddra i en papperstidning än att läsa samma sak på datorn, mobilen eller paddan. Vad gäller duktiga journalister så upplever jag att de idag inte får utrymmet att leverera det genomarbetade innehåll som jag tycker det ska vara, det blir allt mer av snuttifierade nyheter eller rent skvaller både i morgon- och kvällspress. På det sättet funkar det naturligtvis inte att skapa en trogen publik med dagens konkurrens.

Att GP var stor när jag var liten berodde ju på att det var en av de få informationskanalerna som fanns att tillgå i Göteborg, innan TV1 och TV2 tog över informationsleveransen kl 18.00 på kvällen. Att detta förändrats har naturligtvis alla aktörer förstått, och grubblar nu för fullt på hur de ska klara det som idag kallas den digitala transformationen. Men…

…här menar jag att många går fel, inte bara tidningsbranschen, utan även väldigt många andra branscher. Inte minst reklambranschen som jag kommer ifrån. För nu fokuserar man mer på den digitala tekniken, kan man göra en app som gör att vi är med i den digitala matchen? Hur bygger vi om vår hemsida så att vi inte verkar helt bakom flötet? Vem är det som mäter? osv.

Väldigt få sätter sig ner och funderar på hur den digitala tekniken, precis som ångmaskinen, förändrar vårt sätt att agera och verka i vårt dagliga värv. Väldigt få sätter sig ner och funderar på hur vårt konsumtionsmönster förändras i grunden. Det här är naturligtvis svårt - det var svårt att sia om framtiden även vid den industriella revolutionen, men det fanns uppenbart de som lyckades, och så kommer det att bli nu också.

I november 2011 publicerades en studie av MIT Center for Digital Business och Capgemini Consulting. Den fastställde att endast en tredjedel av världens företag har ett effektivt program för genomförande av digital transformation. Det kanske var så då, men sedan 2011 har mycket hänt, och frågan är hur många som fortsatt detta program? Jag tror tyvärr, att det idag är ett mindre antal företag i världen som har igång ett effektivt program för att lyckas med en digital transformation - det här är så oändligt mycket större än vi vill ta till oss. Så…

…fram med lösningen då, din gamle Messerschmitt! Ledsen, jag har inte lösningen, men jag vill här och nu mynta ett begrepp som jag tror kan vara en del i den processen, och det är ingen nyhet i sig, men kanske kan förflytta fokus från digital teknik till vad som förändras av digital teknik.

Audiam. Ja, så lätt kan det vara. Reklam kommer från latinets reklamare och betyder ungefär; ”Att utropa” eller ”ropa emot”, det var så vi mötte våra kunder, och den som ropade högst vann säkerligen slaget. Tittar vi sedan på kommunikation, så kommer det från latinets communicare - att göra gemensam -  lite förenklat skulle vi ha en dialog med våra kunder, jag vet inte hur många som lyckades med detta. Men…

…härmed sätter jag begreppet Audiam, från latinets audire - ”att höra”, på kartan. Vi måste sätta oss ner och på allvar fundera på vad som håller på att hända, och vad det innebär för våra företag. Vi måste lyssna stort på omvärlden, vi måste lyssna brett, inte bara på vad våra konkurrenter gör. Vi måste benchmarka med allt och alla, och vi måste kreera! Vi behöver stanna upp och på allvar försöka förstå kopplingen mellan digital kompetens, digital förmåga och digital transformation, och att det är en ständigt pågående process fram tills att vi har samma förståelse för informationssamhället som vi en gång hade för industrisamhället.

När vi ändå är inne på latinska betydelser, så kommer ordet digital från latinets digitus som betyder ”finger”. Nej, det handlar inte om att ge fingret till folk, utan begreppet kommer indirekt från den gamla seden att räkna på fingrarna. Så det kanske inte är så svårt trots allt, för att räkna på fingrarna kan de flesta av oss, men nu måste vi göra det på ett kreativt sätt.

Aludd

PS: Tyck och tänk gärna kring detta så lovar jag att lyssna:-)

3 december 2015
Till toppen av sidan Till topp