// //

Mer än hälften av alla jobb försvinner inom 20 år!

Hej igen, visst var det en upplyftande rubrik?! Men vad döljer sig egentligen bakom siffrorna i den rapport som Stefan Fölster, chef för reforminstitutet och Lars Hultman, professor i fysik samt vd för Stiftelsen för strategisk forskning (SSF), gav ut 2014 där de säger att 53% av alla nuvarande jobb kommer att försvinna?
 
Vid en första anblick så låter det som skräcksiffror, och vad är det för jobb som försvinner? Framförallt så handlar det om jobb som iom. den kraftfulla digitaliseringen kan automatiseras, här är min första tanke att det är industrijobben som får stryka på foten igen, och kanske är det där en del jobb försvinner, men glöm inte att de redan under många år i stor utsträckning har automatiserats.
 
Nej, nu är det i stor utsträckning tjänstemanna-jobben som ligger i farozonen, banktjänstemän, försäljare, ekonomer, jurister och marknadsförare är bara några av de grupper som kommer att drabbas. Varför då?
 
För, i takt med att nya digitala tjänster föds, datorerna blir säkrare och bättre så gör vi i stor utsträckning jobbet själva. Som exempel: För några år sedan så fick man vänta några timmar på att få godkänt ett lån på banken, idag kan vi få besked på några minuter om banken har byggt ut sin digitala struktur. Ett annat exempel skulle kunna vara från min värld, marknadsföring, vi ser redan idag hur automatiserade processer förenklar möjligheten att nå ut till folk digitalt, det här kommer att utvecklas och kunskapen byggas på, vilket gör att behovet kommer att minska en hel del för de som jobbar med det idag. Men…
 
…är det här helt nattsvart? Nej, det är inte ens något nytt! I alla tider så har yrkestitlar försvunnit och nya tillkommit, hur gick det till exempel för alla sekreterare när PC:n gjorde sitt inträde, det är bara det att det nu kommer att gå så väldigt mycket fortare.
 
Jag träffar Darja Isaksson, digital strateg och entreprenör (Hon utsågs dessutom nyligen till Årets mäktigaste opinionsbildare 2016 av Veckans Affärer och sitter sedan 2015 i statsministerns innovationsråd), lite snabbt för att höra hur hon ser på framtidens arbetsmarknad, och då ljusnar det en del.
 



–Visst är förändringstakten högre än någonsin och det är svårt för alla att överblicka de exakta konsekvenserna av digitaliseringen, men något som vi kan se tydligt är vikten av utbildning. Det går inte längre, som förr, att utbilda sig till exempelvis ingenjör och tro att man är färdig, det krävs en ständig uppdatering. Här ställs det dels krav på individen att se till att man förstärker och förändrar sin kompetens över tid, men även företag och organisationer måste ha en plan på hur man, inte bara håller sig uppdaterade, utan också är en del av utvecklingen. Det livslånga lärandet är inte längre bara ord, det är en förutsättning för att möta framtida konkurrens på en global arena.

 
Randall Stephenson, VD på AT&T, säger som exempel i en intervju för New York Times att människor måste spendera minst fem timmar i veckan på att utbilda sig online för att hålla sig uppdaterad. Här måste vi hitta incitament, för både företag och individ, så att vi hittar former för att ligga i framkant. Ska vi få med oss alla på detta så måste vi hitta modell för ett mer personifierat lärande och hitta en struktur som tillåter att man kan validera sin kunskap oberoende på var du tillskansat dig den.
 
Kunskap är en färskvara och Sverige måste skapa ett klimat som gör att vi tar det här på allvar. Halveringstid på viss kunskap kan vara så lite som fem år, alltså på fem år har hälften av alla sanningar förändrats, om då utbildningen är sex år så det innebär att man som nyutexaminerade inte ligger i framkant på häften av sina kunskaper. Det här är ett helt teoretiskt resonemang som ändå visar på att vi måste få till en förändring i vårt sätt att se på lärande, för allt tyder på att halveringstiden kan komma att krympa ytterligare i takt med den snabba utvecklingen.
 
Jag tackar Darja som måste vidare, och känner mig inte lika skrämd över siffrorna längre.
 
Jag tycker själv att det roligaste som finns är att förkovra mig, så det är nog dags att skissa på en tydligare utvecklingsplan för den här 52-åringen.
 
Vi kanske ses i klass eller online!
 
Aludd
 
PS Träffar David Ståhlberg, Head of Brand Sales på Google, lite senare samma dag, och i samtalet så berättar David att på "Fortune 500", listan över de 500 största företagen i världen, så har bolagens ålder, i genomsnitt, på bara några år, sjunkit från 67 år till 15 år. Så visst är det stora förändringar på gång, spännande! 
 
PSS Precis när jag ska publicera detta så får jag ett mail från en kollega som befinner sig på seminariet "Smart stad": När svenska städer ska bli smarta genom digitalisering anser 50% att den största utmaningen är avsaknad av kunskap.  
 
 
1 augusti 2016
Möt Lamin Sonko, PR Advisor och projektledare på Jung Relation
Aludd möter Arash Gilan, läs mer!
Löpande utbildning – en investering för framtiden
VD och grundare av Doberman
Till toppen av sidan Till topp