// //

Marknadsföring med hjälp av cancer.

Hej på er, jag har funderat en tid på det här med "Det goda företaget", alltså när företag ska vara goda för att vi andra ska gilla dem och därmed också handla mer av dem. Företeelsen är inte ny på något sätt men det känns som att det har ökat, men kanske inte alltid med så gott resultat.

Historiskt så var företag goda om de hjälpte den lokala idrottsföreningen och framför allt ungdomssektionerna som såg till att vi alla blev fostrade i den goda kamratliga andan. Det här gick ju senare över till att sponsring av "Vinnare" som stod för de rätta värderingarna för just det företaget, sedan kom galorna där företag kunde skänka pengar till det för dagen hetaste insamlingsprojektet och få sitt namn exponerat på galan. Jag och mina f d. kollegor i reklambranschen har diskuterat fram och tillbaka kring det här. Ska man vara med? Hur ska man vara med? Känns det ärligt? Är det ärligt? Och är det värdigt i vårt samhälle?

Jag har inga svar på dessa frågor men kan i grunden tycka att ett väl utvecklat samhälle naturligtvis ska ha råd att finansiera både välgörenhet och forskning, lokalt och internationellt. Men där är vi inte! Så då återstår de andra frågorna. 

Om vi då exemplifierar med BMW som för ett tag sedan hade helsidesannonser med en flicka som gungade och rubriken "Jag vill gunga ända upp till himlen, för där finns Sara.", citat Alice 7 år, för att berätta att de ger 100 kronor till Barncancerfonden om jag kommer och provkör deras bil. Är det  "Det goda företaget"? Vad kostade helsidesannonserna? Vad är er insats (100 kr är billigt för potentiella nykunder)? Vad blev utfallet? Eller då ICA går ut med reklamfilmer för Rosa bandet där målet är att samla in 11 miljoner till forskningen mot bröstcancer, mycket pengar javisst, men det blir ca 7850 kronor per butik och det känns inte lika helylle precis. Men faktum är att de engagerar ändå massorna, skapar buzz för en sak som berör oss alla i någon form. För vad vore Rosa bandet utan de stora aktörerna? Skulle de små aktörerna kunna samla in några pengar alls? Bara som ett exempel så känner jag en tjej som heter Matilda som på egen hand samlat in över 8000 kronor, alltså mer än en hel ICA-butik.

Hon, Matilda alltså, har dessutom entusiasmerat mig och mina kollegor på restaurang Vink så att vi ska ha en mini-gala den 31/10 där hälften av alla pengar som kommer in på mat och dryck tillfaller Martinas rosabandet-insamling. Vi kommer också ha en auktion där alla pengarna går oavkortat till insamlingen, våra vänner har skänkt olika verk eller annat som auktioneras ut, restaurangbesök, tavlor, böcker, yogapass, hotellövernattning, klippning m.m. Och naturligtvis så hoppas vi ALLA, på massor av pengar till forskning mot bröstcancer, men…

…är vi "Det goda företaget"? Är det någon skillnad på oss och de exemplen jag ovan berättade om i lite raljant ton? De kanske också har någon när och kär som drabbats? Vi på Vink vill naturligtvis att våra gäster ska tycka att vi är en schyst vinbar som ställer upp för en god sak. Om det då leder till att vi får mer gäster, är vi då beräknande? De som skänkt grejer vill ju också vara snälla och se till att vi får in mycket pengar i första hand. Men om vi exponerar deras namn, dels för att det är mycket lättare att auktionera ut en tavla som är gjord av någon namngiven i jämförelse med en anonym konstnär, dels för att vi faktiskt tycker att de ställer upp för en god sak, förtar det då deras insats? 

Det är komplexa frågor som det finns många sätt att förhålla sig till, en del tycker att "Det är väl bättre alla bara skänker pengar utan massa tjafs runt om". Andra säger att man behöver en påminnelse för att få tummen ur. Några säger att de redan betalar skatt som ska finansiera sådant här. Själv säger jag, det är bättre att agera och ev. göra lite fel än att inte agera alls. Men vad tycker du?

Aludd

PS: Jag är inte känd för att vara blyg så här kommer länken till auktionen vi har på Vink, lägg gärna ett bud eller kom dit, för en god sak!  https://www.facebook.com/events/641029182616355/ DS

PS2: Och nu skriver jag om detta på IHMs sida, som leder trafik till deras sida. Får nog fråga min VD Håkan Sträng hur han ställer sig till marknadsföring med hjälp av cancer. DS2

22 oktober 2013
Till toppen av sidan Till topp