// //

Lite snack, mycket verkstad, since 1856!

På väg till Vimmerby, för första gången i mitt liv, och sitter och funderar i bilen. Vad är det som gör att smålänningar ofta är så driftiga? Var kommer deras entreprenörsanda ifrån? Ett uttryck jag läst är: "Sätter man en smålänning på en klippa i havet, så skaver han sig mätt”, jag vet inte om jag förstår det hela vägen men de verkar inte som de behöver gå hungriga iallafall.

Utanför bilfönstret så är det vackert, röda stugor, skog, hagar, sjöar och sten, mycket sten, otroligt mycket sten slår det mig plötsligt. Det här är säkert en av anledningarna varför smålänningar uppfattas som både sega och envisa, för ska man odla något här så handlar det om att plocka bort sten, mycket sten, och de som inte orkade med det livet flyttade nog härifrån redan på medeltiden, kanske dök de upp i Göteborg istället?

Vimmerby och dess omgivningar är verkligen så vackert som Astrid Lindgren porträtterat det i många av sina böcker och jag förväntar mig nästan att Emil, Griseknoen, Barna i bullerbyn och alla andra ska dyka upp rönt hörnet, kanske ihop med bröderna Ravelli eller Kosovare Asllani som också är kända profiler här. Men det var ju inte detta jag skulle prata om. 

För jag är på väg till ett möte med Ola Passmark, Senior Brand Manager på Åbro Bryggeri, som läst IHM Content Marketing & Management och jag vill veta hur han använt sina kunskaper. Jag svänger in på parkeringen framför den röda tegelbyggnaden. På fasadskylten står det ”Guld och gröna skogar” och en bild på Bryggmästarns Premium Gold och Bryggmästarns bästa ekologiska, fabriken känns inte så stor som jag förväntat mig, men är naturligtvis gigantisk i den här miljön, en tätort med knappt 9.000 invånare.   

Ola möter mig i entrén och föreslår att vi går en sväng i fabriken först, så jag får se hela härligheten. Mycket snart så inser jag att det är otroligt mycket större än vad jag såg från vägen, vi går igenom olika hallar för produktion, det åker burkar ovanför mitt huvud i en rasande takt och etikettmaskinerna för flaskorna går för högtryck. Det är riktigt mäktigt och Ola berättar att de producerar över 100 miljoner liter per år som säljs i 23 länder, och de ökar hela tiden.

Vi sätter oss i ett konferensrum med fönster ut över transporthallen, fylld med pallar av varor som åker ut ur huset i ena änden medan det fylls på i den andra, 526 pallar om dagen lämnar huset, året runt berättar Ola. Rummet är också en orgie i diplom och utmärkelser de fått genom åren för sina öl, och cider. För cider är de riktigt stora på internationellt.

– Hej Ola, riktigt mäktigt att få se detta, jag älskar att se alla dessa transportband med drycker som åker runt, fylls, etiketteras och packas i en hiskelig fart.

– Hej Håkan och välkommen hit, ja det går fort, vi har en kapacitet på att fylla ca 210.000 flaskor och burkar i timmen. Vi har idag en av de modernaste fabrikerna i Europa och det är vi mycket stolta över i lilla Vimmerby. Åbro är familjeägt i fyra generationer och vi har idag omkring 250 anställda.

– När startades Åbro?

– Det startades redan 1856 av löjtnant Per W. Luthander som flyttade hit från Vetlanda åren innan för att han hittade en bra plats med gott om rent vatten som behövs för att brygga ett gott öl. Sedan arrenderas bryggeriet av Oskarshamns Bryggeri under en period innan Axel Herman Johansson, den första i nuvarande ägarfamilj tog över. Från början hette bryggeriet Gustafsborg men ändrades till Åbro Bryggeri 1890.

– Du är Senior Brand Manager här på Åbro vad innebär det?

– Jag är ansvarig för varumärket Bryggmästarens som är vår premium-serie för underjäst öl, varumärket Bron som är en serie hantverksbryggda öl, Lustgårdens Cider och våra inköpta öl samt sprit och kaffe. Jag och mitt team jobbar med kampanjer och varumärkeshöjande aktiviteter som event och mässor. Vi är också en aktiv del av produktutvecklingen.

– Produktutvecklingen låter som en extra rolig del av jobbet :-)

– Ja, det är det. Vi har ett mycket stort kunnande i huset inom öl och cider och det är fantastiskt kul att få vara en del av det. Det är mycket diskussioner och tankar som vädras men det ingår naturligtvis också att smaka och förstå produkterna.

– Och som en del av din egen utveckling så valde du att läsa IHM Content Marketing & Management.

– Ja, jag ville utveckla och öka mina kunskaper inom det digitala och vi jobbar idag mycket med content marketing, det har vi gjort i olika former redan innan begreppet fanns men nu har vi också alla de digitala kanalerna att jobba med. Content marketing innefattar inte heller bara det som vi själva gör, vi måste också se vad, och förstå, vad konsumenterna gör. Som ett litet exempel kan jag nämna den stora ölburken på ca 2,5 meter som du passerade på väg in till kontoret, den har blivit flitigt fotograferad och också delad i konsumenternas egna kanaler, riktigt kul.

– Och hur tyckte du att utbildningen var?

– Jag tycker att det var mycket bra, på många plan. Vi var en tajt grupp som jobbade väldigt fokuserat och det skapades bra diskussioner hela tiden där man fick se saker ur olika branschperspektiv. Vi hade väldigt bra och engagerade lärare och det blir en boost för egen del att ta tag i nya tankar när man får så mycket nya intryck.

– Och du har fortsatt att använda dina kunskaper?

– Absolut, vi jobbar hela tiden med att utveckla våra digitala lösningar och den digitala närvaron, sedan är det så att vi är, till viss del är lite begränsade här på hemmaplan vad gäller lagstiftningen kring hur alkoholhaltiga drycker får saluföras.

– Det är väldigt många produkter som du har ansvar för, hur tänker du kring detta när det kommer till marknadsföring?

– Ja, totalt så saluför vi runt 400 drycker på Åbro, nu är jag inte ansvarig för alla dessa, men det blir en hel del ändå. Här försöker vi jobba igenom våra ”personas” ordentligt så att vi kan skapa bra content som de vill ta del av och förhoppningsvis också dela med sig av. Det är naturligtvis mycket som ska hända hela tiden, men så är det idag, tiden med 4 kampanjer per år är förbi för länge sedan, det är kampanj hela tiden. Det är också det som är spännande med mitt jobb, att det utvecklas hela tiden, vi försöker ligga i framkant på många plan och på många marknader så det är inte många tråkiga stunder.

– Hur ser framtiden ut vad gäller kommunikation tror du?

– Väldigt mycket fokus på det digitala naturligtvis, jag tror att konsumenten i större grad kommer att styra vad de vill ta del av. Detta gör att vi också måste tänka till ännu mer på vad vi levererar och göra det ifrån hjärtat av vår verksamhet. 

– Till sist, du sa att ni är väldigt stora på cider internationellt, kan du berätta mer?

– Ja, nu är jag inte ansvarig för Rekorderlig Cider som är det stora volymvarumärket inom cider men vi gör ca 40 000 000 liter cider om året där 90% går på export. Vi har blivit så stora på söt cider i Storbritannien så att söt cider kallas för Swedish Cider och 2012 fick vi pris som årets livsmedelsexportör av Exportrådet.

– Då tackar jag för den här intervjun och önskar er lycka till med er fortsatta content-strategi.

– Tack själv, roligt att du kom.

Aludd

PS Åbro är det femte största bryggeriet i Sverige men känslan man får är ändå väldigt familjär och jordnära, kanske också ett typiskt småländskt drag att inte förhäva sig, mer verkstad än snack helt enkelt, sympatiskt!

27 oktober 2016
Till toppen av sidan Till topp