// //

Konsumentmakten är större än någonsin, eller?

Just nu pågår en tävling på Apollos sajt där de vill ha recensenter till sin nya semesteranläggning på Rhodos, alla uppmanas att rösta på den eller de som man vill se som recensent. Jag kom i kontakt med denna tävling genom en tweet från Reklamhoran, där hon uppmanade mig att rösta på Jon, varför då tänkte jag och gick in och läste på http://www.jonvision.se/ och förstod då att Jon är en frånskild pappa med en rullstolsbunden liten kille som kallas Pudd. Det är klart att de ska vinna resan och bli recensenter för Apollo  tyckte jag och gick in och röstade på http://mythos-beach.apollo.se/q29Asb . Ja visst spelade det in att den lille killen satt i rullstol, men inte bara för att jag kände med den lille killen och pappan, utan också för att jag faktiskt skulle tycka det var spännande att få läsa recensioner från ett annat perspektiv än jag var van vid, rullstolsperspektivet. 

Med de tankarna i huvudet så trummade jag igång de kanaler jag har tillgång till, Facebook, muntillmun, mail, nyhetsbrev och Twitter. De låg då på 21:a plats i tävlingen, väldigt långt ifrån den femte plats som skulle behövas för att få åka. Men flera vänner och annat löst folk hoppade på och de plockade placering efter placering och igår kväll ett och ett halvt dygn efter att jag fick tweetet från Reklamhoran så intog de första platsen, Yes, vad häftigt! Men...

Säg den glädje som varar. När jag satt och njöt av vad vi ALLA hade åstadkommit fick jag ett mail från en kompis. Har du läst reglerna Håkan? Va? In på sajten, letade efter regler, insåg att man kommer åt dessa om man trycker på "Delta i tävlingen", läste igenom och efter ett tag kom följande text:

De 40 bidrag som den 13/12 kl. 13.00 har flest röster har kvalificerat sig till en finalplats. Därefter nollställs räkneverket och en jury bedömer finalisternas bilder och motiveringar och utser 5 vinnande bidrag. Dessa presenteras den 17/12 på apollo.se och Facebook.

Men? Att de tävlande läser reglerna är väl en sak, men att jag och alla som jag fått att rösta, och alla de som de fått att rösta osv. osv. förväntas läsa det finstilta i tävlingsreglerna under knappen "Delta i tävlingen" är bara dumt! Varför gör de så här då? Jag vet inte men här kommer en teori. Reklambyrån Åkestam Holst kommer upp med idén att de ska ha denna form av tävling (som har blivit populär runt om i världen), Apollo tycker att det låter kul och de kör igång. Mitt i produktionen så väcks tanken hos någon ängslig person på Apollo eller Åkestam Holst, tänk om vi bara får en massa festglada ungdomar som vinnare, eller bara pensionärer, eller bara rullstolsbundna, inte bra. Men om vi har en jury som utser vinnare från de som kvalificerat sig så har vi full kontroll på vilka som får vinna.

Men det här är lurendrejeri i mina ögon, det är dessutom dumt att man tror att man kan sitta och styra folkets vilja. Det är precis den här typen av lömskhet av den gamla skolan som inte hör hemma i dagens transparenta värld och som tenderar att slå tillbaka på en själv. Och jag lovar att jag ska använda alla de kanaler jag har tillgång till för att prata om det här ifall inte vinnaren vinner! Ska man se det som ett hot? Ja, men inte från mig, utan från den värld vi idag lever i, en öppnare värld där ni faktiskt får vänja er vid att konsumentmakten är riktigt stor, mycket stor!

Kommentera detta flitigt både här, facebook, twitter och de kanaler du/ni har tillgång till. Jag kommer att skicka länken till Åkestam Holst och Apollo så får vi se hur de tänker.

Aludd

PS: Ja, jag har efter påtryckningar från er läsare bytt min profilbild där ni tyckte att jag såg galen ut, till denna lilla ljuva bild, känns det bättre? DS

8 december 2010
Till toppen av sidan Till topp