IHM, into ”The Valley”

Att vi pratar om hur bra vi på är IHM och hur vi har hjälpt företag och människor i karriären sedan mitten av 60-talet, har du säkert redan hört några gånger. Vi lovar inte att det inte kommer att hända igen, men vår ambition är snarare att låta nya och gamla IHMare komma till tals för att få ett mer spännande perspektiv.

Nu har IHM över 15.000 Diplomerade marknadsekonomer (DIHM) sedan starten, och alla kanske vi inte hinner med att intervjua. Men här kommer en av alla våra spännande deltagare; Yvonne Ericsson f.d. Urbath, numera Community Manager på Nordic Innovation House i Silicon Valley, söder om San Francisco, USA.

– Hej Yvonne! När jag ser din CV vet jag inte riktigt var jag ska börja, men vi börjar med lite lätt bakgrundsfakta. Härkomst, familj och intressen.

– Hej Aludd, ja det har hänt en del genom åren :-) Naturligtvis är jag från Göteborg, och familj har jag, min man Jörgen och mina 2 barn, Philip och Olivia. Intressen utöver mitt spännande jobb är familj, natur och mycket sport. Hela familjen håller på med tennis, och jag tar gärna en löprunda i solen när jag hinner.

– Då börjar vi i Göteborg. Du var kontors- och marknadsassistent på McKinsey & Company 1994, var det första jobbet efter gymnasiet?

– Nej, efter ekonomlinjen på gymnasiet funderade jag på att spela tennis i USA, men istället fick jag jobb på byggfirman Götenehus. Där jag jobbade med hantering av bygglovsansökningar, marknadsföring av villor och nyvunnen kunskap om lockläktspanel, och efter 2 år kände jag att det vore nog bra att testa något annat! Efter kontakt med rekryteringsföretaget Manpower (på den tiden Teamwork) blev jag presenterad för den amerikanska konsultfirman McKinsey & Company. Tycke uppstod och jag började som office assistent på kontoret i Göteborg. 

– Och det var på McKinsey & Company du också började läsa på IHM, hur kom det sig?

– McKinsey & Company inspirerade mig till att vidareutbilda mig och de supportade min plats på IHM. Att kombinera arbete på McKinsey & Company med studier på IHM krävde en rejäl dos ”time management” och mycket disciplin. McKinsey & Company har en extra stor plats i mitt hjärta i och med att jag träffade min make där, faktiskt i hissen på väg upp till anställningsintervjun, han jobbade nämligen också där :-).

Tiden på IHM

– Som Content Creator på IHM är jag naturligtvis väldigt nyfiken på hur du upplevde din tid på IHM?

– IHM är något av det bästa jag gjort! Att studera det man brinner för, i mitt fall marknadsföring, direkt kopplat till näringslivet, lett av lärare som fungerade mer som coacher, gjorde att jag landade i kunskap jag fortfarande använder mig av dagligen! Måndagar och tisdagar blev mina favoritdagar under en ganska lång period :-)

Jag var verkligen motiverad och laddad inför mina 2 år på IHM och gick ”all in”. Det blev mycket plugg, och många timmar spenderades över skolböcker och tangentbordet, men jag gillade varje sekund; miljön på IHM, trevliga klasskamrater som man kom nära, spännande projektarbeten och länken mellan utbildning och näringsliv. Perioden var otroligt intensiv och jag trivs när det går snabbt framåt och nivån är hög.

– Och efter din Marknadsekonom-examen på IHM (DIHM) så blev det nya utmaningar?

– Ja, nästan direkt efter examen tog jag steget vidare för att börja som marknadsansvarig på Manpower i Göteborg/Västra Sverige. Kommunikation har alltid legat mig varmt om hjärtat, så många tjänster på diverse olika marknadsavdelningar har det blivit, t ex på Janssen-Cilag samt Sponsrings- & Eventföreningen.

– Och 2008 startade du ditt första egna bolag Widely, berätta!

– Min tanke med Widely var att skapa ett marketing och kommunikationsbolag med fokus på hur företag kan använda event och sponsring som kommunikationskanal. 

– Och hur gick det?

– Bra! Min första kund blev försäkringsbolaget Trygg-Hansa, jag klev in som vikarierande sponsringschef under 6 månader. Detta uppdrag innebar att aktivera Trygg-Hansa´s sponsoravtal i fjällen (med Skistar) samt i Kolmården, med fokus på att bygga aktiviteter mot deras målgrupper.

Efter arbetet med Trygg-Hansa och med huvudfokus på barn, hälsa och säkerhet, fick jag förmånen att arbeta med Försvarsmakten som på den tiden ville få fler ungdomar att göra militärtjänst. Du har säkert sett kampanjen: ”Har du det som krävs?”. Tillsammans med Försvarsmaktens reklambyrå DDB tog vi fram ett samarbete med ”RIX FM Sommarfestival” för att nå ungdomar under musikevents, riktigt kul och lärorikt. 

– Du sa tidigare att IHM gav dig kunskaper du fortfarande använder dig av dagligen, kan du peka på vad du hade direkt nytta av under den här perioden?

– Oj, det är så mycket, men att få ta del av lärare som arbetar ute i verkligheten, med en ”riktig” erfarenhet från företag, var nog största nyttan för mig. Att få fördjupa sig i case från näringslivet, gjorde mitt lärande och intresse ännu starkare och att jag kände mig väl förberedd när jag kom ut i arbetslivet. 

En del i den förberedelsen är naturligtvis att kunna applicera kunskapen direkt på jobbet, det stärkte mig i rollen som marknadsansvarig. Jag vill även lyfta att alla studenterna hade en yrkesmässig roll som skapade spännande diskussioner på lektionerna, och man delade unika livserfarenheter och lärde av varandra. Många av dessa blev bra bollplank i början av min karriär.

Into "The Valley"!

– Men nu rullade företaget på bra, och då drog du över till Silicon Valley, varför?

– Ja, det kan tyckas lite märkligt, men det var företaget min man jobbar på som ville ha över Jörgen med familj ”over there”. Det kändes väldigt spännande, så 2010 åkte vi över och jag tänkte vara hemmafru och ta hand om barnen. Men bara ett par månader efter vi kommit dit, så hörde en gammal kontakt på TV4 av sig och frågade om jag kunde arrangera en event och inspirationsresa för 25 svenska mediahöjdare, som ville lära sig och förstå den nya teknologin. Så det var bara att köra på med Widely, fast nu i USA :-)

– En bra start, och sedan rullade det på?

– Som alltid får man naturligtvis kämpa, men det var en bra start, och det är roligt att titta tillbaka på när olika kundförfrågningar trillade in. Vid ett tillfälle stod jag på barnens skolgård i Palo Alto och tittade på en Halloween Parade, när jag fick ett samtal från Norge. Norska Kronprinsparet Haakon och Mette-Marit skulle besöka Silicon Valley tillsammans med en ”business delegation” bestående av 85 CEO´s. Man letade efter en senior projektledare och undrade om jag kunde vara intresserad av uppdraget? Jovisst, det låter intressant, svarade jag glatt.

Att ha ”Norwegian Minister of Foreign Affairs, The Norwegian Embassy in DC, the Norwegian Consulate General, The Royal Palace, The Minister of Trade & Industry and Innovation Norway” som uppdragsgivare var ju som en dröm! Det var mycket arbete med detta event men det norska kronprinsparet fick ett professionellt program och det har lett till ett stort antal nya möjligheter för norskt näringsliv i Silicon Valley, och jag fick många nya bra kunder.

– Det förstår jag, men ändå avvecklade du Widely AZ?

– Nej, jag har det kvar, fast vilande. Men jag jobbade själv i 4 år, på en för mig ny marknad och med vår familj som levde i en ny del av världen, det var tufft och jag började sakna att vara en del av ett team. Och en dag så hörde Nordiska ministerrådet av sig och ville att jag skulle söka rollen som Community Manager på Nordic Innovation House, så det gjorde jag :-)

– Och fick jobbet såklart, men vad innebär det?

–  I grunden så kan man säga att vi finns till för att förenkla för nordiska företag att göra business i Silicon Valley. Vi finns till hands för att ge råd och att skapa kontakter, vi ordnar event och bjuder in amerikanska och nordiska kontakter som kan vara intressanta för varandra. Vi hjälper till i allt från processen med potentiella investerare till visumfrågor eller kontorsplatser som vi hyr ut.

– Låter otroligt spännande! Hur kan en jobbdag se ut för dig? 

– Ja, ingen dag är den andra lik, men jag gör ett försök. Min dag startar vanligtvis ganska tidigt, jag är på kontoret mellan 7.30 och 8. Med tanke på att Sverige ligger 9h före oss, blir det ofta ett skype möte med någon nordisk startup, som har frågor om etablering i USA, och om vi (Nordic Innovation House) kan hjälpa till.

Att öppna mailboxen på morgonen brukar innebära ett stort antal emails från nordbor med olika frågor om t ex kommande events i Silicon Valley. I dag fick jag frågor om TechCrunch Disrupt (en berömd IT-konferens) som är i San Fransisco i september. Andra frågor kan vara hur man hittar en bra visum-advokat, eller om vi kan hjälpa till med introduktion till investerare, och om Nordic Innovation House kan stå som värd för en skandinavisk grupp som ska besöka Silicon Valley under hösten osv.

På förmiddagen brukar jag även hinna med möte med någon av våra nya startups på Nordic Innovation House, detta för att ha en koll på vad varje bolag pysslar med, vilken typ av teknik de utvecklar och hur deras framtidsplaner ser ut. 

Lunch blir det gärna ute och ofta med nyinflyttade svenskar, som har frågor om allt från att ta körkort till hur skolsystemet fungerar. Då jag numera har barn i elementary school, middle school och high school så delar jag gärna med mig av den erfarenheten.

Mera möten på eftermiddagen, idag träffade jag t ex Mr. Robert Lo, som är COO för ”Taiwan Innovation and Entrepreneurship Center” i San Jose. Han var nyfiken på hur vi satt upp vårt softlanding space, vad vi erbjuder till startups ”from back home” och hur de 5 nordiska länderna samarbetar i verkligheten. 

Att vara aktiv i sociala medier tar lite tid, och jag försöker hålla mig uppdaterad om det senaste i Silicon Valley för att dela med vår community. Även vad som händer i Norden vill vi sprida till våra amerikanska kontakter som finns på plats här. Twitter och Facebook är våra främsta kanaler.

”Spontanister” i form av nordbor, som kliver in på kontoret (som ligger i gatuplan mitt i Palo Alto) och har hört talas om ”the Nordic House” har vi ett gäng varje dag. Vi tar med glädje emot dessa besökare och visar upp vårt ”Innovation House”, berättar vad vi sysslar med, samt delar info om de olika bolagen som sitter hos oss. 

Vissa kvällar tittar jag förbi något event, här händer alltid något. Startup Pitch Night, Meetups, och Mixers kan man gå på 5 dagar i veckan :-)

– Du har fullt upp och du verkar trivas?

– Ja, jag trivs väldigt bra med mitt jobb och livet i Palo Alto. Hela familjen trivs väldigt bra, och det som var väldigt nytt för några år sedan är nu självklarheter.

Skillnaden mellan USA och Sverige

– Jag förstår att det är mycket som är annorlunda, inte bara det sköna klimatet, utan också hela affärslivet. Ser du som entreprenör stora skillnader mellan Sverige och USA?

– Jo, jag ser stora skillnader när det gäller att göra affärer, och hur vi agerar i arbetslivet. Här kommer några exempel. 

Generellt sett:
Just Silicon Valley är unikt i sig, och känt för sina IT innovationer och många framgångsrika entreprenörer! Nästan alla i dag globalt framgångsrika high tech bolag är grundade och belägna på en radie av 5 mil mellan San Francisco och San Jose. Några exempel är Intel, HP, Oracle, Google, Facebook, Apple, Cisco, Twitter osv…. Snacka om innovationens tech mecka!

Detta lockar ständigt människor till ”The Valley”, och intressanta konstellationer bildas, där indier, asiater, européer, skandinaver och amerikaner samarbetar. Vi, från jordens alla hörn, blir multi-kulturella och drar nytta av styrkor och kompetenser på ett begåvat sätt.

Mer specifikt skulle jag säga:
Att ”Pay-it-forward” kulturen är nog den mest påtagliga. Människor här är otroligt generösa med att dela med sig av sina nätverk, sina idéer och tar gärna ett möte över en kopp kaffe. Jag kände inte många när jag flyttade hit 2010, och efter tre månader hade jag fått min första kundförfrågan. Det innebar att arrangera en innovationresa till Silicon Valley för en svensk tv-kanal, som ville förstå framtidens medialandskap, och hur ”cutting edge technology” kommer att påverka oss. Google, Netflix, Apple och Cisco stod på önskelistan. Genom att ”reach out” till mitt lilla nätverk lyckades jag få ihop 1 veckas intensivt program med möten på just dessa bolag. 

Så mitt tips är att dela med dig av ditt kontaktnät – jag gör säkerligen 3-4 relationsintroduktioner varje dag mellan människor som jag tror kan ha nytta av att mötas. Ditt nätverk/relationer är din viktigaste framgångsparameter i Silicon Valley.

Fail fast. Forward! Om man som entreprenör i Sverige inte lyckas helt, kan detta leda till konkurs och man har liksom ”bränt broarna”. i Silicon Valley ser man helt annorlunda på ett ”misslyckande”. I deras ögon är detta en bra livserfarenhet, och du har förvärvat värdefull kunskap och insikter. I Silicon Valley säger man att du ska ha 3 misslyckade startups i bagaget, innan du får till en ”home run”.  Och se till att göra det snabbt, för det är dyrt att rulla vidare på något halvbra. 99% av alla startups ”never make it”,

Think BIG! Fokus på tillväxt och ambition är enorm i USA. Ta den omsättning du hade tänkt dig och multiplicera med 1000, now we´re talking… och traction (siffror som styrker att marknaden tror på dig) är A & O om du ska lyckas. Istället för att jobba på egen kammare, måste du se till att samarbeta och skapa partnerskap med likasinnade. Genom mod, kreativitet och en liten dos kaxighet finns det en möjlighet att nå igenom bruset.

Passion! Wow, vilken härlig passion många amerikanska entreprenörer har för sin idé. ”A wish to make the world a better place” driver utveckling till nya dimensioner – disruption (när entreprenörer genom sin idé omkullkastar det vi trodde var hugget i sten, t ex. Uber, som förändrat taxibranschen totalt).

Practice Your Pitch! Amerikaner är riktigt bra på att presentera. De älskar att stå på scen, och de levererar oftast. Svenskar är duktiga, men ett lite mer försiktigt släkte, som kanske inte är tränade på att stå i rampljuset. Men för att konkurrera med en amerikan måste vi kunna pitcha våra ideer överallt hela tiden; i hissen, på restaurangen, till grannen och till VC´s (riskkapital), för att en vacker dag kunna titulera oss ”Unicorn”.

– Du låter nästan som en amerikan, is this the place to be?

– Som jag sa tidigare så trivs vi i familjen väldigt bra här, men vi är svenskar. Vi kollar på svensk TV, lagar köttbullar och firar alla traditionella högtider. Varje sommar åker vi hem till Västkusten, med Göteborg och Varberg som utgångspunkt. Vi älskar Sverige, och det är i Sverige jag vill bli gammal.

– Då tackar jag för den här trevliga intervjun och hoppas du hjälper våra nordiska företag att göra bra business.

– Tack själv, det kanske blir lite nya kontakter när IHMarna läser intervjun.

– Det tror jag, var kan de nå dig?

– Min mail är yvonne [dot] ericsson [at] nordicinnovationhouse [dot] com och jag hjälper gärna till!

Efter mina kontakter med Yvonne känner jag mig riktigt upprymd. Hon utstrålar energi, kraft och ”ingenting är omöjligt”-känsla. Vi tillskriver ofta amerikaner dessa egenskaper, men i Yvonnes fall så känns det först och främst svenskt, vi kanske får locka hem hela familjen från Palo Alto och anställa Yvonne som positivitetsminister i Sverige.

Aludd

2 september 2015

IHM Update

Vill du ha vårt nyhetsbrev?

Till toppen av sidan Till topp