”If Content is King, then Context is God.”

Hej alla, sitter på tåget hem mot Göteborg efter några dagar i Stockholm som avslutades med heldagsseminariet ”Super Content marketing 2016”. Gary Vaynerchuk är mannen som myntade ovanstående citat och det passar väldigt bra in som en sammanfattning av dagen. Fast lite mer än så blev sagt och jag ger mig på ett inlägg om det som jag tyckte var mest intressant.

Väl incheckat på Berns salonger i Sthlm så tittar jag mig runt lite, jag vet att jag förra året var förvånad över att åldersspannet var så brett och att könsfördelningen var någorlunda jämn. Jag skulle säga att vid dagens seminarium så hade nog medelåldern sjunkit något och jag tillhörde nog den äldre delen av den, könsfördelningen var fortsatt jämn, nu kör vi!

Efter en kort genomgång av dagens, riktigt bra, moderator, Sabine von Gaffke, var det dags för dagens första talare, Robert Sperl, från Red Bull Media House. Han började med att ursäkta sig för att han inte tyckte sig representera content marketing genren. Han motiverade detta med att gratistidningen, Red Bulletin, som han var Editorial Director för, var näst intill fristående från energidrycksföretaget, och därmed då inte skulle vara en del av deras kommunikation.

Bullshit säger jag, om man får vara så rolig, de har namnet och tjuren gemensamt, riktar sig till stor del mot samma målgrupp och papperstidningen, idag även digital, föddes 2005 som en del i kommunikationen kring Red Bulls Formula 1 satsning. Världen snabbaste tidning utmanade verkligen den tidens analoga utgivning, man transporterade en stor Heidelbergpress till alla tävlingar i Europa och gjorde ett nyhetsmagasin i upp till fyra editioner under en tävling, där det sista numret delades ut vid tävlingens slut med alla resultat i tryck. Pust!

Ja ja, han får väl hävda sitt oberoende bäst han vill, men som talare var han ganska tråkig. I vilket fall så satte han fingret på en viktig sak att ta med sig: Be different, senare under dagen kom det här att kallas ”Tilt your content” av andra talare. Han exemplifierade detta med att berätta om en intervju i tidningen med "Pep" Guardiola, en före detta spansk fotbollsspelare och numera tränare för FC Bayern München, där man inte pratade om fotboll, han menade att det gör alla andra och visst är det mer spännande att prata om filosofi och livet.

Nästa talare var däremot en frisk fläkt, Pixie Sartang, Head of Social Media på Sitrus Agency. Hon engagerade publiken redan från början på ett skönt sätt och hennes viktigaste budskap var: Consistent, man måste jobba konsekvent i alla delar över tid, för om inte alla beröringspunkter talar samma språk så kommer inget att hända. Känns självklart, men hon menade att hon sett allt för många exempel där varumärket uppfattas som spretigt och därmed inte inger det förtroende som konsumenterna behöver. Hon sa mycket annat bra också och exemplifierade på bra sätt men om jag ska få ihop hela den här dagen i ett blogginlägg så kan jag bara skumma.

Dags för Dr. Andrew Bredenkamp, ägare och VD på Acrolinx, att ta plats på scen. Acrolinx är ett mjukvarubolag som utvecklat en produkt som kan läsa ditt innehåll och göra det bättre, om man ska tro Dr. Andrew. Kontentan av hans framträdande sammanfattar jag med: Det är för många som pratar om automatisering och mätning men glömmer bort att lägga resurser på att göra bra content. Han visade också upp delar i sin forskning som bevisade sambandet mellan bra content och ökad köpfrekvens, och inte minst talade han om att hitta balansen mellan resurser lagda på content-skapande, själva distributionen och i vilket sammanhang man befinner sig.

Plats på scenen för Lasse Høgfeldt, Afdelingsdirektør, Kommunikation och editor-in-chief på Jyske Banks TV-satsning, jyskebank.tv. Man ser verkligen hur han älskar den satsning de gjort och han uttrycker också en beundran för att deras VD vågade satsa på det här. De har byggt upp en stor professionell film-studio och har idag en stor redaktion som jobbar heltid med att fylla deras kanal. Här blandas råd och tips till kunderna med en stor portion humor, inte minst illustreras det senare med att VD:n på en kick-off lurar hela personalen att de blivit uppköpta av en svensk bank, reaktionerna i bänkraderna lät inte vänta på sig: Innebär det nedskärningar? Vad händer med vår identitet? Och på ett härligt danskt sätt så mullrar ilskan upp över att svenskarna ska styra deras vardag. Till slut avslöjar VD:n att allt bara var på skoj och att de nu, alla tillsammans, ska fira att de är en dansk bank även i fortsättningen. Det jag tar med mig från Lasses dragningen är också hans självklara konstaterande att man sällan ser en nyhetskanal tala om sig själv, så varför skulle jyskebank.tv göra det?! Nu dags för lunch.

När man satt sig ner, lite slö efter lunchen, så äntrar den för mig helt okända, kanske är sist på bollen, nya zeeländska stand-upparen Al Pitcher. Fi fan vad jag skrattade, han driver, på ett underbart roligt sätt, med våra vanor och traditioner. Ett underbart utifrånperspektiv! Fi fan nakenfis!

Av nästa talare, Jamie Pham, Content Marketing och Social Media Consultant på Linkedin minns jag bara att hon lovordade kraften i Linkedin som kanal och uppmanade oss alla att även på Linkedin göra lite roliga inlägg. Jag förstår varför.

Dags för, på pappret, dagens tråkigaste föreläsare, Patrik Cerwall, Head of Strategic & Tactical Marketing, Business Unit Radio på Ericsson. Men tji fick jag, Patrik var riktigt bra! Han berättade om den resa det ingenjörsstyrda bolaget gjort, när de omvandlat all data de satt inne med kring folks mobilvanor, till en rapport som kommer ut två gånger om året. Det motstånd som fanns internt när, det som kunde uppfattas som ett kunskapsövertag, skulle släppas fritt. Och vilket fantastiskt mottagande de fått i press och branschen, där de nu uppfattas som ”thought leader” och har gått från att vara ”newsworthy” till ”trustworthy”. Exempel på information man kan hitta i rapporten är att du och jag kommer förbruka 10 gånger mer mobildata, än vi gör idag, inom 5 år. Film i mobilen fortsätter att öka (precis som Lasse var inne på). Kina är idag störst på användandet av 4G med ca 35% av befolkningen. Afrika har idag passerat 1 miljard mobilabbonemang. Om fem år, 2021, kommer det att finnas 28 miljarder mobilabbonemang i världen (på ca 7,5 miljarder människor). 

Jag måste tillstå att jag antecknade dåligt när nästa talare, Davina Rapaport, Experienced B2B Communications Manager på Maersk Line, stod på scen. Inte för att hon var dålig, tvärtom, det var riktigt spännande att höra hur ett B2B företag som fraktar containers över hela världen jobbar med content marketing och sociala medier. De hade tydligt identifierat, vilken kanal som gjorde vad av jobbet, och jag är helt imponerad över att de idag har 2 468 554 följare på Facebook. Övrigt som jag noterade var hennes skepsis över inlåst material (alltså när man behöver lämna ifrån sig tex. mailadress för att få tillgång till materialet) och hennes fasta övertygelse om att 50% av jobbet handlar om att lyssna. Med lyssna menar hon att sammanställa data kring vad som görs och inte görs i deras kanaler och utifrån det dra slutsatser. 

Nu, The Godfather of Content Marketing, Joe Pulizzi, evangelist och grundare av Content Marketing Institute. Man märker tydligt att han är van att stå på scen och prata om content marketing, jag ser också en tendens till att det har blivit lite för mycket show, jämfört med när jag såg honom i Göteborg för några år sedan, men han levererar såklart ändå.

Han börjar med att konstatera att i en undersökning de gjort, säger 90% av företagen att de jobbar med content marketing, i samma undersökning framkommer också tydligt att bara 30% av dem lyckas. Hans minspel visar att han inte tror på att så många företag jobbar på det här sättet och redogör för varför 70% misslyckas. De har inga tydliga mål, ingen tydlig strategi och de jobbar som man alltid gjort inom marknadsföringen, med kampanjer och för mycket snack om sitt eget varumärke. 

Här berättar han också att det företag som jobbat längst med content marketing, John Deere, traktortillverkarna, under de 120 år de jobbat på det här sättet bara pratat om sig själva mellan 10 och 15 gånger.

Även Joe pratar om att jobba långsiktigt, anpassa innehåll till miljö och att vara konsekvent, han pratar också, lite förvånande, om att man bör hålla sig till en kanal och sist men inte minst i denna sammanfattning (jag närmar mig Göteborg nu) så utropar han ”Amazing Newsletters” till vinnare i kanaldjungeln. Han betonar dock flera gånger att de måste vara just amazing, här finns det lite att jobba på ute på kontoren!

Jag hoppas ni får någon glädje av min sammanställning och behöver ni mer kött på benen kring content marketing så kan ni kolla på Joe Pulizzis film ”The story of content” https://www.youtube.com/watch?v=dBnpr3pkFlk

Er röst i natten

Aludd

22 april 2016
Läs intervjun med Aje Stenbeck, Inhouse
Läs intervjun med Johan Belin
Till toppen av sidan Till topp