Hur möter tekniken det mänskliga?

Vi på IHM pratar alltid om vikten av att våra lärare och handledare är och verkar ute i näringslivet för att kunna förmedla bästa möjliga resultat till våra elever och deltagare. Det är fortsatt en av grundbultarna som vi haft med oss sedan starten på 60-talet.

Men sedan starten har mycket förändrats, inte minst sättet vi möter våra framtida deltagare på, då; ofta ett personligt möte på skolan innan start, nu; allt mer digitala möten innan start. Detta är naturligtvis ett bra sätt för människor att kunna disponera sin tid på men ibland så kan en del i beslutsprocessen vara hjälpt av att träffa människorna bakom.

För att få lite inspiration från verkligheten har vi träffat och gjort en intervju med Jacob Bernhardtz, 36 år, utbildad Affärsekonom på IHM, och nu också lärare på E-Commerce Manager utbildningen, men han har mycket mer än så i bagaget, håll till godo!

– Hej Jacob, hur ser din utbildnings- och yrkeshistoria ut?

– Hej, jag var väldigt modeintresserad och både jobbade och utbildade mig inom mode. Där och då såg jag inte hur detta I en avlägsen framtid skulle flyta ihop med e-handel men idag så  är kopplingen tydligare än någonsin. Det började på Hugo Boss i London i några månader och sedan blev det Gucci i några år, jag kände att detta var något jag ville fortsätta med. Mitt intresse kring mode blev starkare så jag började på Tillskärarakademin här i Stockholm, vilket kändes bra, och efter ett tag så sökte jag in på min drömutbildning i London. Tyvärr kom jag inte in och luften gick ur mig, jag pausade min dröm och svängde om helt.

–  Då var du 23 år, vad hände då?

– Efter de där åren så kände jag att undervisning var något jag brann för så jag började på Lärarhögskolan där jag läste till mellan- och högstadielärare. Det har jag fått stor användning för idag när jag är på IHM som konsult. Jag har alltid tyckt det var väldigt kul att lära ut, men jag kände mig aldrig riktigt nöjd där, så efter ett par år så tog jag en paus från utbildningen och hoppade på ett vikariat som textillärare i ett halvår. Det var riktigt bra, jag fick luft igen.

– Då är du 26 år och fortsatte på det spåret?

– Nja, livet svängde igen. Jag har nog alltid haft lite av en inre konflikt kring om jag ska satsa på mitt kreativa jag eller mitt strategiska och strukturerade jag.

– Varför ser du det som en konflikt?

– Jag tror kanske att jag påverkades av omvärldens skepsis till att vilja för mycket på en gång, man sammankopplar sällan dessa egenskaper vilket jag idag har förstått är direkt felaktigt, men då, 26 år gammal så har man kanske inte samma tillit till sina egna tankar.

– Jag tror du sätter huvudet på spiken där, kreativitet, strategi och struktur har inte något egentligt motsatsförhållande. Jag upplever utifrån mitt eget yrkesliv snarare att en riktigt bra kreativ process kräver struktur och gärna med ett bra strategiskt arbete innan. Men nu är det inte jag som ska prata. Så vad blev nästa steg?

– Jag fick ett spännande och kreativt jobb som kostymörlärling på SVT med guldbaggebelönade Kicki Ilander som mentor, jag var med och gjorde kostymerna till julkalendern Lasse & Majas detektivbyrå. Jag fick blodad tand och fortsatte som frilans kostymör, och har idag ett bolag, Themakeaway.se vars affärsidé är att erbjuda makeup artister och stylister till reklam, foto, events, bröllop mm. 

– Spännande, nämn några produktioner som jag kanske känner till!

– Oj, det är många reklamfilmer men Psalm 21, med bland annat Jonas Malmsjö och Per Ragnar kanske du känner till, en svensk skräckfilm som hade premiär 2010 och Zon 261, en zombiethriller som har premiär i vår.

– Då måste jag bara fråga vad du har för drömfilm att jobba med när det gäller kostym och make?

– Lätt, tänk att få göra nästa Mad Max film, det skulle vara en rejäl utmaning!

– Men mitt i allt detta så började du på IHM, berätta.

– Ja, 2009 började jag på IHM Affärsekonom, det som jag tidigare såg som en inre konflikt, kreativitet kontra strategi och struktur, hade i takt med mina erfarenheter av att driva eget bolag snarare utkristalliserats till en styrka hos mig själv, mina kreativa sidor behövde helt enkelt en större affärsförståelse för att kunna blomma ut på rätt sätt. Här fick jag de verktyg jag behövde för mitt fortsatta yrkesliv och jag trivdes väldigt bra med att det vi fick var verklig kunskap, inte bara teorier om hur det fungerar där ute i näringslivet. Även att utbildningen varvades med praktik var något som jag uppskattade mycket för att direkt kunna omsätta mina nyvunna kunskaper på riktigt.

– 2011 var du klar affärsekonom, du hade kopplat ihop alla dina styrkor och gjorde affär av dem via ditt bolag men då tar du ett oväntat steg. 

– Kanske oväntat ut ett utifrån perspektiv, men för mig var det som alla mina sidor hittade sin plats. Jag fick chansen att bygga upp E-handeln för Boomerang, mode som jag är väldigt intresserad av, kunskap om, kundservice som jag hade mycket erfarenhet utav, struktur och strategi i en väldigt bra mix med kreativitet. Jag jobbade där i nästan 5 år och hade huvudansvaret för att bygga upp deras verksamhet i den digitala världen.

– Samtidigt som detta, driver du ett företag och är med i en utvecklingsstudie för vår utbildning E-Commerce Manager 2013, detta leder till att du idag är med i ledningsgruppen för utbildningen och också är lärare i blocken Digital Marknadsföring, Logistik och Inköp. Du är lärare igen men hur hinner du?

– Jag gillar verkligen mina olika roller och då går det alltid att få till det här med tiden. Idag är jag inte kvar på Boomerang utan jobbar bland annat som konsult, jag har startat bifirman MAECOM.se där jag tillhandahåller mina tjänster inom e-handel, erbjuder mig själv som föreläsare och inom de närmaste månaderna så startas ett eget e-handelsprojekt som jag jobbar för fullt med just nu. Detta för att fortsätta att använda mina kunskaper inom E-handel och retail, jag har tidigare föreläst både I Sverige och utomlands om e-handel vilket gett mig ett vidare perspektiv på min egen roll som konsult.

– Så, om vi fortsätter att prata om E-handel ett tag, varför tror du att du lyckats så bra där?

– Jag tror att man når som störst framgång inom e-commerce om man har en försäljningsbakgrund och har förståelse för retail och bra kundservice. Först förstå kunden, sedan kan man utforma det tekniska och grafiska. Där ser man att många som börjar I fel ände. Därför har jag hela tiden försökt att hitta sätt där tekniken möter människan på människans villkor, kundupplevelsen och kundens uppfattade nytta måste vara det som utåt sett känns som prioriterat. Sedan är den bakomliggande tekniken väldigt viktig för att det ska bli en bra leverans för kunden, och enligt min uppfattning är navet i all E-handel logistiken.

– Men om mötet med människor har varit väldigt viktigt i ditt yrkesliv, hur ser du på att E-handeln tar mer och mer från den vanliga butiksaffären?

– Det är inte i första läget en konsekvens av tekniken, utan av människors brist på tid. Tekniken har kunnat möta det människor vill ha, och jag tror att fler och fler butiker snarare kommer att bli showroom och köpen kommer i större utsträckning att ske via nätet. Detta är inte bara en konsekvens av människors brist på tid utan det är också en del i att vi mer och mer tar våra beslut ur ett hållbarhetsperspektiv, där webben är en utmärkt kanal för att verka globalt och hitta de som levererar produkter som lever upp till vår kravbild.

– Så när är E-handeln 50% av den totala handeln?

– Det går fortare än man tror och jag tror att inom 10 år kommer E-handeln vara norm istället för att som idag betraktas som ett komplement.

– Spännande tankar av en spännande människa, jag säger tack nu så ses vi snart igen och pratar E-handel.

– Tack själv, och jag välkomnar alla som vill prata E-handel med mig att höra av sig, för råd inom affärsutveckling och försäljningsoptimering.

 

Läs mer om YH-utbildningen E-commerce Manager här!

Läs också om vår nya utbildning Digital Marketing & Sales Analytics.

22 april 2016
Infomöte i Stockholm, Göteborg och Malmö.
Vad säger företagen i vårt Advisory Board?
Möt några av våra YH-studenter. Klicka här!
Frågor och svar gällande YH på IHM.
Till toppen av sidan Till topp