// //

HO HO MAT...ho ho mat.

… ja, jag tänker på mat igen. Jag hade en diskussion i helgen med en kompis ang. ekologisk mat. Både han och jag föredrar att köpa ekologiska produkter, främst för smakens skull, men också för miljön och vår egen hälsa. När man är överens blir det sällan en diskussion, utan snarare bekräftande nickar hit och dit. Men efter en stund kom vi in på priset på de ekologiska produkterna, och här hade vi skilda uppfattningar vilket gjorde att diskussionen kunde blomstra. 

Ni som känner mig vet redan att jag är intresserad av mat, och dryck, ibland för mycket, men väldigt, väldigt sällan för lite. En del av er vet också att jag drev en grönsaksaffär i en av Göteborgs saluhallar för många år sedan, och jag har också haft en glasskiosk ännu längre tillbaks i tiden, så en viss kunskap har jag inom detaljhandel. Inte för att kunskaperna i sig hjälpte mig i diskussionen utan snarare för att mitt intresse gjorde att jag ville diskutera dessa mig varmt om hjärtat liggande frågor. Så…

…min vän hävdade med bestämdhet att ekologiska produkter inte alls skulle skilja sig så mycket i pris jämfört med icke ekologiska produkter, han tyckte att till exempel: ekologiska bananer skulle kosta en krona mer per kilo än vanliga bananer (vilka är egentligen vanliga?). Han jämförde med priserna i Tyskland som nästan är halva priset på eko-produkter jämfört med Sverige. Men…

…sa jag, de vanliga matpriserna är också mycket lägre i Tyskland, åtminstone var det så sist jag var där. Och vad händer när odlare bestämmer mig för att odla ekologiskt, med mindre skörd på samma areal och kortare hållbarhet på produkterna? Nu var jag igång, diskussionen tog fart.

När vi startade grönsaksaffären så hade vi en målsättning att på sikt kunna leverera mycket ekoprodukter, det var inte så vanligt då, men vi startade med ett vanligt sortiment för att lära känna vår målgrupp. Ganska snart fick vi förfrågan på eko-bananer, vilket vi blev glada för, och när vi upplevde att vi hade ett bra kundunderlag så tog vi in det i sortimentet, jämte de vanliga bananerna. När då kunderna som efterfrågat eko kom tillbaka så berättade vi glatt att vi nu hade eko-bananer. – Oj, vad bra! Men jag tar de vanliga idag. Det här hände flera gånger och vi insåg naturligtvis att priset var avgörande. Skillnaden var för stor, trots att vi sänkte vår marginal så att vi fick ut samma vinst i kronor och ören, alltså procentuellt en mycket sämre affär. Vi riskerade mer pengar för en mindre intäkt.

Vi fortsatte dock med att ha båda sorterna och trots alla förfrågningar på eko-bananer så sålde vi i storleksordningen 10 vanliga bananer på 1 eko-banan. Vår slutsats blev ganska snart att folk i allmänhet tyckte att det var bra för miljö och hälsa med ekologiska produkter. Men det där med miljön får andra vara med och stödja, och vanliga bananer har väll ingen dött av!

Vi sökte ständigt nya lokala leverantörer, inte bara på eko-produkter, men helst. Vi hittade många, men efter ett par diskussioner per telefon så strandade det ofta på logistiken. Det är för dyrt för små odlare att distribuera till små handlare. Alternativet för dem var att sälja själva i sitt absoluta närområde eller på tex. Bondens marknad, då hade de chansen att priskonkurrera med icke ekologiska varor. De gånger vi hittade leverantörer som kunde leverera och hade bra produkter så tog det inte lång tid innan någon av de stora aktörerna gick in och tecknade avtal med odlaren om att köpa 100% av det som odlades, naturligtvis bra för odlaren, men väldigt tråkigt för oss, och jag inbillar mig att de pressade priserna ganska rejält så jag är inte säker på att odlaren gjorde en ekonomiskt bra affär men att de förmodligen värderade tryggheten högre?

Vid ett tillfälle fick vi tag på italienska ekologiska auberginer, en fantastiskt mycket godare produkt än de vi är vana vid från Holland. Vi skyltade upp och kände oss mycket nöjda, det här ska bli kul att sälja. Vi insåg dock ganska fort att när folk är vana vid blanka, jämnstora och perfekt formade auberginer, då blir matta, med konstiga former i alla storlekar ingen försäljningssuccé. Här skilde sig inte priset så mycket, det var utseendet och smaken, men smaken kunde vi inte bevisa, bara försöka berätta om. Jag tror inte vi sålde en enda av dessa fantastiskt goda auberginer, men vi åt desto fler själva. Och jag har aldrig hittat en lika bra aubergine i Sverige efter min tid i grönsaksaffären, tyvärr.

Så, då är det en prisfråga och en utseende fråga? Ja, men även en hälsofråga, inte bara för vår miljö, som alla verkar ha tagit till sig men inte ser sin del av ansvaret i, utan också för de som odlar/uppföder och fysiskt för oss själva. Det är klart att våra kroppar mår bättre ju mindre gifter vi får i oss, det håller alla med om, och om då de i vår kundgrupp med hög inkomst bara kunde övertalas om att produkten som såg lite ful ut faktiskt smakade bättre, så skulle vi få det att funka tänkte vi. Vi la ner massa energi på att övertala dessa kunder, och i de flesta fall gick det inte alls. Istället var det den delen av våra kunder med minst pengar, dessutom lånade pengar, studenterna som hängde med på tåget. För dem var det glasklart att de skulle unna sig och sin framtid ekologiska produkter.

Pris, utseende och medvetenhetsfråga. Men glöm inte smaken! Vårt stora genombrott av ekologiska produkter fick vi när vi hittade ekologiskt odlade Symfoniapotatisar från Orust, de var dubbelt så dyra i inköp men otroligt goda. När folk först ryggade för priset så sa vi att i jämförelse med vad du lägger i övrigt på tallriken så kostar potatisen ingenting, och om då den pga sin goda smak kan förhöja njutningen  av köttet eller fisken på din tallrik så är det snarare oförskämt billigt. Folk köpte, och kom tillbaka, köpte mer och vi sålde jättemycket av en produkt som vi inte tjänade några stora pengar på, som tog stor plats och vägde väldigt, väldigt mycket, men vi var glada, för nu kanske det skulle sprida sig till andra produktgrupper. Men nej…

…det som folk lägger i grytor med massa kryddor eller har i salladsskålen med en god dressing, smakar inte så mycket annorlunda om de är ekologiska eller icke. Och allt detta sammantaget blir en prisfråga, för om man odlar ekologiskt, får mindre skörd, med kortare hållbarhet, utseendemässigt annorlunda produkter (jämfört vad vi är vana vid), där smaken inte märks i en värld som ännu inte är tillräckligt medvetna om vad det betyder för oss själva, så måste produkten ha ett högre pris.

Efter denna tröttande utläggning såg min vän onekligen lite utpumpad ut. Det blev tyst.

Men plötsligt sa han med plirande ögon: – Jag kanske skulle ge mig in i eko-branschen, för om jag löser logistikfrågan så borde jag kunna sälja ekologiska produkter till ett pris som inte är märkbart högre. Och då skulle det ta fart ordentligt!

Jag hoppas av hela mitt hjärta att han gör det, bevisar att jag har fel, för jag längtar efter de goda italienska ekologiska auberginerna. Jag hoppas också att ni som läst så här långt tycker till i frågan och kanske ger mig några bra tips på var jag kan handla!

Aludd

PS: Bilden är tagen på landet, där mina gudsöner hjälper till att skörda det vi odlar själva. Det är fruktansvärt dyrt men oerhört gott, både för mage och själ.

11 december 2013
Till toppen av sidan Till topp