Gräv tunnlar för män i lycra!

Eller cyklistkrisen? Det känns ju som mycket i vår vardag idag är just kriser, men med tanke på det så kanske just den här krisen inte är så viktig, eller?

Idag höll jag återigen på att bli påkörd av adrenalinstinna cyklister, här kanske jag måste specificera lite tydligare, för det är inte alla cyklister. Det är till exempel aldrig tanter/damer med cykelkorg, det är väldigt sällan de med stadens lånecyklar och inte heller de med cyklar äldre än fem år. Men…

…det är alltid män, mellan 30 och 50 år, gärna med speciella cykelkläder och säkert ofta någon form av kolfiberram för över 20.000 kr.

Jag har egentligen inga problem med att dessa herrar ser ett stort värde i att köra så fort som möjligt, men jag har problem med att de gör det helt utan tanke på sin omgivning. Där jag går av bussen så är hållplatsen så taskigt placerad att alla vi som går av måste korsa cykelbanan, är det då 15-20 personer som ska gå av så blir det att ganska trångt.

Bussen kanske stannar på hållplatsen sex gånger i timmen, vilket ger ett stort utrymme under dygnet på att köra så jävla fort man kan. Men när bussen står inne på hållplatsen kan det inte vara så svårt att se, om man inte lider av tunnelseende, att det finns all anledning att sakta ner, och det gör dessa herrar aldrig!

De tittar bara rakt fram, spänner musklerna och trampar på. Det här gäller inte bara just den här hållplatsen, det gäller i alla delar av stan där cykelbanorna korsar gångstråken eller bilvägarna. De forsar fram med inställningen att ingen jävel ska beröva dem rätten att cykla så fort det går på ”deras” cykelbana.

Haga Nygatan i Göteborg är också ett skräckexempel på hur lite dessa män tänker, för det första är det ett sk. gångfartsområde, kallades tidigare gårdsgata, där all trafik sker på de gåendes villkor. Trots detta går det inte en dag som jag ser eller hör stressade cyklister som plingar för fullt för att alla ska hinna kasta sig åt sidan, för fram ska de, till varje pris. För det andra så finns det en gata nedanför och en ovanför där trafiken är näst intill obefintlig, det borde väl gå fortare att cykla där?

Eller kanske det inte är möjligheten till snabb transport som driver dessa män? Kanske det snarare är att få visa upp sig i stålmannendräkt inklusive hjälm som bryter luftmotståndet, så att vi alla andra ska förstå att de har kapacitet att spränga ljudvallen. Men jag är ledsen över att göra er besvikna, vi vill inte se er.  

Jag bor i Göteborg, en stad som uppmuntrar folk att använda cykeln mer och som dessutom inom kort ska börja bygga tågtunnlar för att skapa bättre framkomlighet. När ni ändå håller på med det projektet så kan ni väl gräva några tunnlar extra, bara för män i lycra och dyra cyklar, så kan de cykla hur fort de vill, de är säkert villiga att betala en bra slant också. 

Enligt den statistik jag hittar så behöver 23 000 svenskar varje år söka sjukhusvård efter cykelolyckor, hur många av dessa som är just dessa män som jag skriver om vet jag inte. Men det är iaf. fler som vårdas på sjukhus till följd av cykelolyckor än av bilolyckor, ska vi ha det så här?

Gnäll-Aludd

PS: När vi pratar om att skapa en bättre miljö i innerstaden så pratar vi oftast om luften vi andas, jag skulle säga att det är än viktigare att vi vågar gå på våra gator. Fram för mer fartbulor på cykelbanorna, mer hastighetskontroller, extra trängselskatt på de trånga superman-dräkterna och lite elchock.

 

29 oktober 2015
Till toppen av sidan Till topp