F.d. världsrekordhållaren vill leverera ett bilägande i världsklass.

IHM Business School är också kompetensutvecklingsleverantör till Volvo Car genom ett riktigt bra samarbete sedan mitten av 70-talet. Det som idag heter Volvo Car Business School har utvecklats tillsammans med Volvo i 40 år och skapat många bra affärer.

Vi har tidigare berättat om framgångarna hos återförsäljaren Bil-Bengtsson i Södra Sverige, nu har det blivit dags att få en inblick i hur det går för Nybergs Bil i Jönköping, Nässjö och Eksjö. Vi träffar deras VD Anders Larsson som gärna berättar om deras ”Kulturresa” och implementeringen av deras värdegrund ”ETTA”, men naturligtvis hittar vi lite annat smått och gott på vägen, så, tag plats.



– Hej Anders, nu har du varit VD på Nybergs Bil i ca 5 år och vad det inneburit måste vi prata om, men först måste vi höra lite om vad du har i bagaget sedan innan. Så ska vi köra en liten kortfattad bakgrunds-check?

– Hej Aludd, det här ska bli kul, men just kortfattad har jag nog aldrig varit, vi gör ett försök. Jag är 55 år, bosatt i Kungälv och har tre vuxna barn plus två bonusbarn. Jag har jobbat inom bilvärlden i många olika roller under min yrkeskarriär och jag är Diplomerad Marknadsekonom på IHM (DIHM). Där har du hissversionen :-)
 
– Oj, nu var du väldigt kortfattad? Men jag har hört att du är f.d. världsrekordhållare på att köra en bil på två hjul, om jag inte är fel ute så körde ni 5,6 mil?
 
– Ha ha, ja det stämmer. Jag började som tekniker och provförare för Volvo i början av 80-talet, under den perioden så var min systers man med i Helldrivers, en motorshow som turnerade runt i hela världen och gjorde olika stunts med bilar. Vi var ett gäng provförare på Volvos provbana i Hällered som tyckte det här var spännande så vi startade Hälldrivers, det blev senare Team Hällered, och började lära oss massor av trick. Vi gjorde några shower som blev populära och Per Gyllenhammar, som då var styrelseordförande i Volvo, tyckte att det här kunde bli något mycket större och efter några år startade vi Volvo Dynamic Safety Show där vi utförde massor av olika trick med bilarna, bland annat så körde vi bilarna på två hjul. 
 
Det var någon som såg att det fanns noteringar i Guiness World of Record i den här grenen och någonstans i mitten av 80-talet så lyckades vi köra 5,6 mil på två hjul och blev världsrekordhållare, sedan dess har Team Hällered slagit massor av olika världsrekord, en riktigt kul tid i mitt yrkesliv.
 
– Men du slutade?
 
– Ja, jag ville vidare och fick för mig att jag skulle jobba med bilförsäljning, så 1987 fick jag jobb på Bil & Truck, nuvarande Bilia, i Göteborg som säljare. Det blev några år där och sedan fick jag ett jobb som chef på Motormännens Testcenter men efter några år ville jag tillbaka närmare sälj. 
 
Jag blev regionchef för Renault Norra Sverige och efter några ytterligare år också försäljningschef för Renault och senare försäljningschef för Ford Scandinavia. Det var lärorika år och lite spännande att vara lite utanför Volvos värld även om vi då tillhörde samma koncern.
 
– Sedan var det dags för Volvo igen?
 
– Ja, det blev några år som försäljningschef Volvo Sverige och några år som ansvarig för Volvoaffären på Bilia innan det var dags för Nybergs Bil 2011.
 
– Då var det dags för din nuvarande tjänst som VD?
 
– Det stämmer, jag hade under mina år som chef blivit allt mer intresserad av själva ledarskapet, så det kändes som att det var där min utmaning låg när jag klev in i rollen som VD på det väletablerade och familjeägda Nybergs Bil.
 
– Så vad gjorde du när du klev in?
 
– Jag bestämde mig för att lyssna så mycket som möjligt, på alla anställda, under de två första månaderna för att förstå Nybergs-andan, det här har byggts upp under många år och är alldeles för viktigt för att bara gå in och ändra på utan att förstå om och var det kunde finnas brister. Lika viktigt var det för mig att förstå vad mina medarbetare tyckte var bra och varför.
 
Efter ca 3 månader presenterade jag mina tankar över hur vi skulle nå en fortsatt utveckling. Därefter tog vi ett första steg genom att alla i ledande befattning fick genomgå ett av era ledarskapsprogram, för att hitta en samsyn om vår företagskultur och en gemensam ledarskapsfilosofi
 
Vi satte oss med representanter från Volvo och IHM, och började diskutera hur Ledarprogrammet skulle se ut och kring och det mynnade ut i det som Volvo idag kallar Customer Satisfaction 2.0. Ett program som utöver Ledarskap innehåller vår företagskultur där vi jobbar med våra värderingar och vår sälj/servicekultur med kunden i fokus.” Ett utifrån och in perspektiv istället för tvärtom som är ganska vanligt 
 
Tillsammans satte vi sedan 3-års planen ”Nybergs till nästa nivå” där vi satte tre fokusområden: Kompetens & ledarskap, Hur jobbar vi tillsammans och All-in på alla Volvo-koncept.
 
– Det här jobbade ni med 2011 och vad hände 2012?
 
– Det kändes som bitarna föll på plats hos oss i ledande befattning under det första året så nu var det dags att få med sig hela bolaget, vi är ca 160 totalt, och alla måste driva mot samma håll.
 
En del i det arbetet var att alla ledare fick genomgå utbildningen ”Hur jag fattar beslut”, JTI personlighetsanalys och Fyrarummaren hos er, analysinstrument och pedagogiska hjälpmedel för att se och förstå varandra bättre. Då gick proppen ur, plötsligt kom vi igenom i arbetet med att skapa en tydlig och väl fungerande ledning som jobbade tätt tillsammans med samma mål, på samma sätt. 2014 så kände jag att vi implementerat Customer Satisfaction. 2.0 och att vi var en tajt organisation med tydliga gemensamma mål. Utifrån detta så skapade vi en handlingsplan för hur vi alla på bolaget skulle hitta en gemensam plattform som skulle leda oss, i kundernas ögon, mot målet ”Bilägande i världsklass”.
 
Här var det viktigt att vi inte sprang för fort så att alla kände att de fick vara med och bidra. Vi utvecklade och förstärkte våra PU-samtal (personal utvecklingssamtal), vi skapade en tydlig intern kommunikationsstrategi och skapade mål och utvecklingsplaner för alla i bolaget.
 
– Men hur mycket var du involverad i detta, var det inte de andra i ledande befattning som fick ta i detta?
 
– Naturligtvis var detta ett jobb för alla på chefs-nivå, och jag var i allra högsta grad involverad, jag bestämde mig för att lära känna alla, både till namn och intressen utanför jobbet, känslan av att vi är ett företag som jobbar tillsammans, som jag ville skulle genomsyra företaget, innebär att jag inte kan isolera mig från de övriga, dessutom gillar jag att vara med där matchen spelas.
 
– Ni jobbade hårt med detta, såg ni något resultat?
 
– Ja, utöver vårt dagliga arbete så lade vi under de första åren ca 30.000 utbildningstimmar med fokus på mjuka värden. I Volvo-världen mäts vi återförsäljare hela tiden och tittar vi på en av dessa mätpunkter, NKI (Nöjd kund index), så hade vi förflyttat oss från att ligga någonstans kring medel i vår säljorganisation till att vara klart över medel. Tittar vi på samma mätningar när det gäller verkstaden hade vi förflyttat oss från ett svajigt resultat under medel till att vara Topp 3 på alla mätpunkter i verkstaden.
 
2015 fick vi en ny utmaning i samband med att vi gjorde en satsning internt med ert blended-learning program för säljträning, där alla med säljansvar gör simulerade kundmöten i datormiljö i kombination men fysiska möten med handledare från IHM. Vi satte då också en målplan för alla våra ledare och där kände jag att vi som ledare inte kände oss tillräckligt trygga i detta nya arbetssätt – blended learning, och vi bestämde då att våra ledare skulle göra ytterligare ett steg i vår  ”kulturresa”. 
 
Detta resulterade i att vi under sommaren 2015 hade i diskussioner med IHM där vi förstärkte processen med ett Trainer to Trainer program för våra ledare som bygger på att de får verktyg som stärker deras roll som coacher när det gäller att ge feedback och utveckla sina medarbetare i vardagen. En av de största utmaningarna för våra ledare är att ta över stafettpinnen när duktiga handledare åker hem, att vara uthålliga och själva våga leda förändringen efter genomgått ledarskapsprogram. Train the trainer programmet var mycket utvecklande för oss alla på Nybergs och jag måste säga att ni har fantastiska handledare på IHM.
 
– Så nu var allt satt och det bara rullade på?
 
– Nej, nu var grunderna satta och vi hade en härlig energi i bolaget. Nu jobbade vi igenom, som en del i förbättringen av den interna kommunikationen, vår värdegrund. Det utmynnade i något som vi kallar för ”E.T.T.A.”, Engagemang, Tillit, Tillsammans och Ansvar, det var formeln som skulle ta oss till ”Bilägande i världsklass”. Först implementerades detta hos alla i ledande befattning och sedan all personal i grupper om 15. Det här var ett arbete som vi gjort tillsammans under åren och det var nu det sammanfattades i skrift, och det var ett fantastiskt engagemang. I denna implementeringsfas så kom vi gemensamt fram till att vi skulle belöna ett gott beteende utifrån vår kultur. Varje anställd fick en blå boll som de kunde lägga på en av sina medarbetare, som de tyckte levt upp till våra värdeord, i slutet av månaden. Och den eller de personer som fick mest bollar belönades på lite olika sätt.
 
– Hur har det gått för dig, har det blivit några bollar?
 
– Nej tyvärr inte, jag har idag en boll men den som leder denna månaden är redan uppe i 12, så jag får helt enkelt bättra mig!
 
– Nu har ni genomfört er plan så här långt och du presenterade tidigare er förbättring på NKI, du har också vittnat om energi och en bra stämning, men vad har hänt med resultatet?
 
– Från 2011 till när vi stängde böckerna 2015 har vi fördubblat vårt resultat, och 2016 har börjat bättre än succéåret 2015, så det ser mycket bra ut.
 
– Det låter onekligen bra och jag tackar för denna intervju och det finns säkert anledning att återkomma för att se hur ni utvecklas på Nybergs Bil.
 
– Tack själv, jag träffas gärna igen.    
30 juni 2016
Till toppen av sidan Till topp