Ett möte med mig själv.

Hej igen alla, utifrån min roll som Content Creator på IHM så ombads jag att ge min syn på Content Marketing, orden på allas läppar.

Efter mycket om och men, fick jag äntligen till ett möte med mig själv.

– Hej Håkan Aludd.

– Hej själv!

– Du jobbar som Content Creator på IHM och borde väl kunna berätta för oss andra om det här nya fenomenet Content Marketing!

– Ja, men det är ingen nyhet. Content Marketing har företag jobbat med i massor av år, jag skulle säga att, förutom att ropa (som är den äldsta formen av reklam), så är att attrahera marknaden genom en bra historia (innehåll) ett av de äldsta greppen inom marknadsföring. Guide Michelin från 1900-talets början är ett bra exempel; Michelin säljer däck, kunderna finkör bara sina bilar lite inne i staden, kunderna sliter inte på däcken, Michelin ger ut en bok som inspirerar kunderna att ge sig ut på vägarna genom olika tips på hotell och restauranger, kunderna börjar uppleva och är nöjda, däcken slits, kunderna köper nya hos Michelin för att de fått så bra tips, Michelin är nöjda.

– Men, alla pratar ju om Content Marketing nu?

– Ja, det som har hänt är att vi fått ett antal nya kanaler och ett ökat nyttjande av dessa under de senaste 7-8 åren, och det förändrar bilden totalt.

– Berätta!

– Jag håller ju på. Tidigare fick man t ex. jobba med kundtidningar för att nå ut med inspiration, och även om läsandet var högt i de bästa av dessa publikationer blev det väldigt sällan en dialog med kunden. Idag kan vi skapa ett innehåll på vår websida som kunden direkt kan respondera på, antingen på vår sida eller i någon av de kanaler där vi valt att sprida innehållet.

– Och då köper kunden det man säljer?

– Ibland, men det vi i första hand eftersträvar är att skapa värden för kunden på lång sikt, så att de gillar att vara en del av, eller ta del av det vi har att säga. Den värdeskapande grunden ska förhoppningsvis leda till att man rekommenderar företaget eller köper något när man har behov.

– Men om man säljer t ex. spik, hur mycket kan man prata om spik utan att folk tycker man är tjatig?

– Det får man känna av i sin dialog med kunden, men det viktiga är att förstå att kunder som i framtiden ev. kan vara intresserade av spik faktiskt har ett annat liv också. Som spikföretag kan man lika gärna prata om hur man bygger det bästa vindskyddet i skogen utan spik, eller hur man kokar en soppa.

– Utan spik?

– Ja, i båda exemplen. Om man som företag värderar naturen, kan det vara viktigt att visa det genom att se till att så många som möjligt inte lämnar spikar efter sig som kan skada djur och natur. Är det ditt företags värdering så söker ni kunder som kan dela den med er. Att koka soppa på en spik är i grunden en bra folksaga som handlar om snålhet, men soppan blir nog godare utan spiken.

– Så, man kan prata om allt?

– Ja, så länge det stämmer med företagets värderingar och är ärligt!

– Ärligt, hur ska folk veta det?

– Med utgångspunkten att content marketing är en långsiktig strategi, där du sakta bygger upp en kundkrets som delar de värderingar ditt företag står för, så kan du inte luras. Om du givit sken av att vara ett företag som värnar om t ex miljön, så söker sig likasinnade till ditt företag och dina produkter. Skulle det då visa sig att du fuskat och egentligen inte tycker att det där med miljön är så viktigt, så kommer det så småningom lysa igenom. Då kommer dina kunder att börja fråga vad du håller på med, och om du då inte kan svara upp mot detta så kommer de att lämna dig och förmodligen också sprida sin besvikelse i alla sina kanaler, så att fler lämnar dig. 

– Oj, inte bra alls! Content Marketing verkar farligt?

– Nej, men att vara oärlig är farligt! Alla bluff-företag lever farligt, för väldigt stor del av makten ligger hos konsumenterna numera, om bara konsumenterna vill.

– Men om man lägger mycket pengar och tid på detta så måste man väl kunna sälja något också?

– Absolut, men tänk på din närvaro på nätet ungefär som om du skulle startat en restaurang. För att lyckas, skulle du skapa en fin och skön miljö där dina likasinnade skulle trivas, eller hur?

– Ja, det skulle jag nog satsat en hel del på!

– Du skulle också valt en inriktning på restaurangen som du själv gillar, och du skulle vara väldigt noga med att välja medarbetare som var trevliga på det sättet du gillar.

– Ja.

– Detta är grunden för att du ska kunna sälja något i din restaurang men du kan inte förvänta dig att dina blivande kunder är där varje dag och köper något. Men om de gillar dig så rekommenderar de dig gärna till andra, som kan tänkas bli kunder. 

– Men när jag har byggt klart min restaurang, så handlar det mycket om att sälja det vi är duktiga på.

– Ja, men kunderna har massor av restauranger att välja mellan, så du måste ständigt påminna om att du finns. Förr genom annonser och flygblad, idag alltmer genom relevant content, som i bästa fall skapar dialog. Du var inne på att content kostar i en tidigare fråga, och det gör det, men det gör annonser också. Skillnaden är att bra content lever längre över tid och kan skapa dialog länge.

– Kan du exemplifiera mer kring det här med dialog?

– Dialog kan vara allt från att klicka ”Gilla”, dela, kommentera, maila eller ringa, där naturligtvis de sistnämnda skapar den närmsta kontakten. Men att ”Gilla” och dela betyder mycket för oss för att komma ut, och ur ett trovärdighetsperspektiv är det bättre att andra än vi själva sprider vårt ord. Men det är viktigt att du som företag hjälper till att skapa dialogen. Ett exempel för att förtydliga: Förr ropade man ”Kom och köp glass”, idag säger man ”Vi funderar på att göra den här typen av glass, vad tror ni om det?”. 

Ett annat exempel skulle kunna vara: Förr: ”Vi säger ingenting om att vår nya bilmodell har vält”, idag så väljer man istället att visa att bilen vält, och hur man nu jobbar för fullt med att se till att det aldrig händer igen. Det sista exemplet är naturligtvis väldigt skrämmande för att man blottlägger sina fel och brister och dessutom är tvungen att ha en dialog om detta, men det är då det blir effekt. De som gillar er kommer att gilla er ännu mer för att ni är ett öppet, modigt och ärligt företag. De kommer att bli bättre fanbärare för ert varumärke och därmed gärna sprida ert budskap i sina egna kanaler.

– Så vilka kanaler ska man då vara med i?

– Det viktigaste är att du har en bra plattform, som du själv äger och förfogar över - en blogg eller hemsida, där du jobbar med ditt content. Detta ska sedan spridas; VAR är en jättestor och svår fråga, där jag behöver veta vad du är för företag. 
Men generellt sätt kan man säga att, vill man nå kvinnor som gillar mode, mat och dekorationer, så är Pinterest en bra kanal. Vill man nå kvinnor och män över 35 år i affärsvärlden, kan LinkedIn vara en huvudkanal. Twitter är en bra kanal för att nå beslutsfattare, journalister och olika nyhetskanaler, men det är en svår kanal om du inte är igång hela tiden (10% av användarna skapar 90% av innehållet). Instagram är definitivt en bra kanal för att nå yngre människor, och den växer sig sakta upp i åldrarna. Alla dessa tycker jag skall kompletteras med Facebook för att det fortfarande är den största kanalen med 4,8 miljoner konton i Sverige. Det är också kanalen där det är enklast att få igång en dialog. Facebook har fått mycket kritik för att de stryper företagssidornas publiceringar till att nå ca 10% av de som valt att ”Gilla” din företagssida. Jag tycker nog snarare att detta är bra, för annars skulle min feed vara överfull av företagsuppdateringar och effekten blir egentligen större när dina följare själva agerar på dina inlägg och därmed sprider i sitt nätverk. 

Ett bra nyhetsbrev är också en väldigt viktig del i ditt spridande. Folk har valt att prenumerera, och är därför också närmare ett ev. köp. I Google + har jag inte hört något företag som har lyckats med att få igång en dialog, men det är samtidigt en av de kanaler som växer snabbast, så vi får väl se vad det innebär i framtiden. Det kommer ständigt nya kanaler som kan vara intressanta för just ditt företag. 

Stora lokala avvikelser kan förekomma för att det ibland blir någon form av branschstandard var och hur man agerar. Så med rätt inställning och rätt resurser så kan man vara var man vill, bara man hittar sina konsumenter.

– Många spännande beslut som ska tas, och nu lanserar IHM sin nya utbildning Content & Marketing Management och den är du förstås en stor del i?

– Nej, jag har varit med i en del diskussioner och kommer säkert att vara med i någon eller några inspirationsövningar. Men den utbildningen handlar om mycket mer än det jag sysslar med, den handlar om att leda, mäta och värdera insatserna av sådana som mig. Den handlar mycket om att maximera kraften i en sälj och marknadsavdelning genom att vara den spindel i nätet som ser till att det skapas aktivitet och dialog. Den handlar också om att på ett bra sätt strukturera upp traditionella mediaval med dagens digitala kanaler för att få ut mest effekt. Jag tror att det kan bli en spännande utbildning som jag absolut kommer att följa, om inte annat för att ha koll på mina möjliga framtida chefer :-)

– Så vad står för dörren, för din egen del, i skapandet av content?

– Det är flera bollar i luften, men det som är mest spännande just nu är vår planering för IHMs deltagande i Almedalen. Vi har bjudit in ett antal personer för att diskutera de viktiga frågorna: Entreprenörskap och innovationskraft, Vad betyder kompetensutveckling för svenska företags konkurrenskraft? och Värderingsstyrt ledarskap. Vi kommer att spela in samtalen för att senare kunna sända på nätet. Många intressanta personer som vill vara en del av samtalet och det känns som det kan bli riktigt bra.

– Så, det känns som jag har fått en inblick i vad jag sysslar med och att jag får tacka för att jag gav mig tid.

– Det är jag som ska tacka för att jag kom och gjorde den här intervjun.

Aludd & Aludd

 

11 juni 2014

IHM Update

Vill du ha vårt nyhetsbrev?

Till toppen av sidan Till topp