Dra åt helvete och se fram emot resan?

Hej, det var väl en diplomatisk inledning på detta blogginlägg? Anledningen är den senaste tidens debatt kring Margot Wallströms uttalanden om Saudiarabien och konsekvenserna av dem.

Vad har Margot då sagt som fick Saudiarabien att kalla hem sin ambassadör (som nu är tillbaka)? Jo...

"Saudiarabien är långt ifrån en feministisk politik när kvinnors rättigheter kränks i och med att de inte ens får köra bil."

"Man piskar bloggare och man har en kungafamilj med absolut makt. Då är det klart att vi inte kan använda något annat ord än diktatur."

"Saudiarabien använder sig av medeltida metoder i och med piskningen av den fängslade bloggaren Raif Badawi."

Dessutom valde Sverige att avbryta det militära samarbetsavtalet med Saudiarabien.

Så, det här vet ju alla redan så vart vill jag komma?
Jo, i väldigt många sammanhang så pratar vi om den nya transparensen, företag skall vara öppna med vad de gör, hur de gör och varför de gör. 

• Skandiabankens vd Öyvind Thomassen berättar på ”Business Model Finance” om deras förändringsarbete för att bli mer transparenta genom bla. öppen redovisning av snitträntan.

• Helena Palmgren, vd Brummer Life, säger vid samma tillfälle att Brummer Life jobbar med mer lättförståeliga årsredovisningar för att öka transparensen.

• Transparency International Sverige rankar Tele2 som nummer 1 inom transparent företagsrapportering.
Studien mäter företagen på 3 huvudpunkter: antikorruption, organisatorisk transparens samt offentliggörande av finansiell information från land till land. 

• Mats Granryd, koncernchef och vd för Tele2 AB, säger efter studien att "Öppenhet" är ett av Tele2s kärnvärden.

• Innova Market Insights skriver: 
- Påståenden, som "naturligt" och "utan tillsatser", finns numera på runt en fjärdedel av alla livsmedelslanseringar. Nu kräver konsumenterna tydligare och enklare påståenden för maximal transparens.

- Millennials, det vill säga generationen mellan 15 och 35 år, utgör cirka en tredjedel av världens konsumenter. Denna teknikdrivna, socialt engagerade och välinformerade grupp, vill prova något annorlunda och är mindre lojal mot varumärken än äldre konsumenter. De väljer produkter och varumärken som står för värden som de sympatiserar med. 

Som ni ser, öppenhet, öppenhet, öppenhet i den nya tiden, och googlar man på transparens så får man upp mycket mer. Men...

...tydligen ska inte det gälla inom politiken. Nej, där ska vi använda oss av diplomati för att inte trampa någon på tårna så att vi tappar ett antal affärer.

Och vad är diplomati egentligen?
I talspråk eller i sociala sammanhang avser diplomati ett taktiskt utspel för att erhålla ett strategiskt övertag, ett sätt att framlägga åsikter artigt, utan konfrontation enligt Wikipedia.

Ett sätt att rädda huvudet på maktens män och kvinnor, ett sätt få oss andra att tro att världens ledare alltid är perfekta, ett uråldrigt system som bygger på en hålla-om-ryggen-mentalitet som jag starkt ogillar, enligt mig.

"En diplomat är en person som kan be dig att dra åt helvete på ett sätt som gör att du faktiskt ser fram emot resan.” enligt tidningsredaktören Caskie Stinnett.

Så vad står vi för?
Ja, om vi som nation tycker att det är fel att kvinnor inte får köra bil och att bloggare piskas till döds måste vi väl stå upp för det oavsett vilket partis representant det är som är utrikesminister? Varför skulle det vara så konstigt och farligt för Saudiarabien att vi tycker annorlunda?

Så vad förlorar vi för affärer?
Ja, enligt ”Svenskt Näringslivs” ekonomifakta så förlorar vi affärer på 11,2 miljarder om all handel skulle upphöra med Saudiarabien. De ligger på plats nr:18 på listan över länder som vi exporterar till, och kanske skulle vi förlora ytterligare några miljarder om andra, sannolikt arabländer, som stöd, följde deras exempel. 

Det är naturligtvis väldigt mycket pengar för de företag som står för den exporten (som utgör ca 1% av Sveriges totala export) men vad betyder det i öppenhetens namn för ett varumärke att kopplas samman med synen på att kvinnor inte ska köra bil och att bloggare ska piskas – ända in i döden?

Men nu ska det räddas det som räddas kan!
Inte nog med att kungen lagt sig i, nu läste jag precis att Maria Rankka, vd för Stockholms Handelskammare, åker ner till Saudiarabien för att bevaka Sveriges intressen. Hon tycker att ideologiseringen av svensk utrikes- och handelspolitik måste upphöra. Eller…

…i mina öron, att vi som nation inte klart och tydligt ska stå för våra värderingar för att det missgynnar affären.

Att hon åker ner och deltar i en konferens om karriärmöjligheter för kvinnor, bygger enligt henne på fem starka övertygelser: (Mina reflektioner i parantes)

1. Sverige kan via handel bidra till demokratisk utveckling på sikt. (Inte utan att vi faktiskt vågar stå för något.)

2. Handel medverkar till fattigdomsbekämpning, tillväxt och utveckling. (Sant, ibland, men dessvärre finns det också exempel på motsatsen).

3. Svenska företag främjar bättre levnads- och arbetsförhållanden. (Ja, vi har några företag som försöker och vi har andra som bara duckar eller helt enkelt smiter undan.)

4. Breda bojkotter riskerar att vara ineffektiva. (Då kanske de inte är tillräckligt breda?)

5. Vi kan påverka och kritisera utan att förolämpa. (Jag håller med, men att uttrycka sin åsikt är inte lika med att förolämpa, att däremot inte få uttrycka sin åsikt är en förolämpning. Våga ta diskussioner, man behöver inte vara överens om allt.)

Pust, det blev ett långt inlägg om öppenhet, jag hoppas att ni fyller på med era tankar om hur vi som liten nation ska förhålla oss till omvärlden.

Aludd

PS: Det kanske finns många företag i andra länder som gillar att vi står upp för det vi tror på och att det därför skapas exportaffärer för mer än de 11,2 miljarder vi riskerar att förlora. Då är möjligheten väldigt stor till andra berikande utbyten som vårt varumärke, Sverige, är väl värt.

Hmm, det känns bra!

31 mars 2015
Till toppen av sidan Till topp