Det sociala ansvaret gör att vi måste utveckla SIA-Glass!

För att inspirera till ökad kompetensutveckling i svenskt näringsliv så fortsätter vi vår intervjuserie med människor och företag som valt att vända sig till IHM för att vässa sig och sin organisation.

I detta blogginlägg så träffar vi Stefan Carlsson, 47 år, marknads- & säljchef på det anrika företaget SIA Glass i Slöinge, som tillsammans med IHM har skapat SIA Glass Säljakademi. Så, över till Stefan.

– Hej Stefan, jättekul att få komma hit till Hallands glass-Mecka. Det ska bli spännande höra lite hur ni tänker kring socialt ansvar och företagets utveckling, men först lite kort om din bakgrund.

–  Hej, kul att du är här. Jag har jobbat inom livs i hela mitt yrkesliv, började som säljare på några bolag och har varit VD hos en fiskgrossist och Orkla Snacks. Jag är stolt Hallänning och bor på en hästgård inte långt härifrån tillsammans med fru och två barn. Utöver arbetet så är det familj och mycket idrott som gäller, gärna cykling, jag var med i cykellandslaget som junior. Var det tillräckligt kort? :-)

– Ja, föredömligt. När man tittar på er hemsida så pratar ni både om socialt ansvar och historiskt ansvar, kan du utveckla det?

– Gärna, jag är uppvuxen här i krokarna och naturligtvis har framgången med SIA Glass påverkat hela Slöinge, både genom arbetstillfällen och stolthet. Men det började långt tidigare, redan 1569 etablerades Berte Qvarn AB, som är början på koncernen, och har letts av 14 generationer Stenström, den 15:e generationen jobbar idag på SIA och nyligen så föddes också den 16:e som förhoppningsvis också blir en del av bolaget i framtiden.

I kraft av koncernens storlek och dess betydelse som arbetsgivare i området kom också ett stort ansvar, till exempel så betalade bolaget halva tandläkarkostnaden för sina anställdas barn långt innan den fria skoltandvården introducerades i Sverige. När slakteriet i Slöinge, den tidens största arbetsgivare, lades ner kring 1960 så bad de anställda Olof Stenström om hjälp. Olof som var ansvarig för familjens bolag, och aktiv inom politiken, funderade och fick till ett avtal med kommunen om att överta slakteriets gamla lokaler mot ett löfte om att skapa minst 12 årsanställda i Slöinge. Detta blev till slut, 1961, glassmejeriet SIA Glass med hjälp av Glass Oskar i Trollhättan och företaget har idag ca 160 anställda.

Några år efter starten blev frysen allt vanligare i hushållen och verksamheten växte. I början av 70-talet så åkte Olofs son Per (nuvarande ordförande i styrelsen) till USA och inspirerades, hemma igen så tog man beslut om att all SIA glass skulle vara gjord på grädde, levererad av traktens bönder, istället för vegetariskt fett som var vanligt då. Skopglass var också något han hade imponerats av, och efter USA-resan så myntades fyra ledstjärnor som genomsyrar bolaget än idag; Grädde, skopglass, inga konstiga ingredienser och Slöinge-jobb.

– Ni har växt stadigt genom åren men hur stora är ni idag?

– Ja, vi växer hela tiden och är idag tvåa på marknaden med en marknadsandel på ca 18,5% av dagligvaruhandeln, det är här man kan mäta och jämföra, men naturligtvis finns det idag även en stor handel utanför dagligvaruhandeln. Vi omsätter idag ungefär 410 miljoner och hade en tillväxt 2015 på 14%.

– Oj, bra tillväxt den kalla sommaren, hur kommer det sig?

– Vi var väldigt offensiva mot kedjorna och hade ett flertal lyckade kampanjer, vi är starka i dagligvaruhandeln och ca 75% av vår glass säljs via frysdiskarna i våra ovala paket.

– Och i vilka regioner är ni starkast?

– Stockholm, Halland och Skåne är vår topplista.

– Med era offensiva tankar förmodar jag att ni också satt upp nya mål?!

– Ja, det stämmer. 2020 ska vi ha ökat omsättningen till 600 miljoner och ha en marknadsandel på 25%, så offensiven fortsätter.

– Inga dåliga mål! Hur ser planen ut för att lyckas med så tuffa mål?

– Absolut tuffa mål! Och det är här IHM kommer in, för att ge stöd till vår säljkår genom öka kompetensnivån, även behålla- och attrahera nya medarbetare så beslutade vi oss för att skapa vår egen säljakademi tillsammans med IHM. Här kommer, under två år, ca 25 personer drillas i affärsmanaskap & ekonomi, retorik & förhandling, kommunikation & sociala medier och naturligtvis en aktiv säljträning, både i klassrummet och via era digitala utbildningsmoduler (det som vi på IHM kallar Blended Learning, min anmärkning). Vidare kommer deltagarna också att genomföra ett projektarbete under perioden och om allt går som det ska så blir man till slut IHM Diplomerad.

Vi kommer också att öka trycket på vår marknadsföring och ge oss in stort i fler regioner i Sverige. Så glass-Sverige får se upp :-)

– Ja, det låter härligt offensivt! Hur kommer det sig då att det blev IHM som utbildningspartner?

– Jag är själv Diplomerad Marknadsekonom (DIHM) på IHM och har också en MBA via ert samarbete med Henley. Så att IHM var en av de utbildningspartners vi diskuterade med kändes som självklart, att det slutligen också blev IHM är ett resultat av det upplägg ni presenterade. Det finns också en stor dragningskraft i varumärket som uppskattas av våra säljare, och det är viktigt för att de ska orka med en så här stor satsning.

– Och nu är ni igång, hur känns det?

– Ja, vi hade uppstart vecka 2 och säljarna är mycket positiva så det känns riktigt bra!

– Men hur ser marknaden ut, är den ökande eller ska ni ta stort från konkurrenter?

– Det är en kombination, naturligtvis vill vi ta marknadsandelar från våra konkurrenter men jag tror också att marknaden i stort har en potential att växa. Om vi tittar på USA ur ett konsumtionsmönsterperspektiv så ligger de på ca 20 liter per år och person, Sverige ligger bara på 11 liter.

– Är USA det största glass-landet, jag trodde det skulle vara Italien?

– Ja, USA är störst, och Italien är förvånansvärt litet även om de har väldigt god och bra glass. Anledningen till detta ser vi i hur man konsumerar glass i Italien, frysarna är i allmänhet små och därför sker handeln ofta direkt på gatan, man köper kanske bara en kula och njuter av i skuggan, så i Italien är det bara 4 liter per person och år. Här är vi mer lika amerikanerna med köp i dagligvaruhandeln och stora frysar hemma.

– Så, över till lite glassnörderi, vad är din absoluta favoritsmak?

– Oj, vilken svår fråga, jag äter glass fem dagar i veckan och smakar på väldigt många sorter men måste nog säga att vår mäktiga chokladtryffelglass Chocolate är en stor favorit.

– Och den äckligaste?

– Finns det äcklig glass? Förresten, jag smakade på ölglass i USA och det var inte något som föll mig i smaken.

– Men ni är ändå kända för att våga ta ut svängarna vad det gäller smaker, med bland annat pepparrotsglass för några år sedan, så ölglass vore väl värt en test?

– Vår produktutvecklingsavdelning består av två personer på heltid och de kommer fram med ca 80 smaker per år som vi testar internt, 20–30 av dessa når en testmarknad, åtminstone ut till vår butik här utanför, där vi testar hos våra konsumenter innan smakerna eventuellt går vidare ut på hela marknaden. Ölglass är inte aktuellt just nu men en av nyheterna i vårt pinnglasssortiment är en riktigt god whisky-glass. En annan nyhet bland pinnglassarna, som jag tror mycket på, är Kladdkaka. På skopglass-sidan är bland annat Popcorn en blivande storsäljare tror jag och den som vill testa något riktigt spännande bör pröva vår Rödbeta/Peppar.

– Då vill jag tacka för den här trevliga intervjun och så hoppas jag du kan förmedla ett tips till era utvecklare på en glass som jag gärna skulle prova, vad tror du om rosmaringlass?

– Spännande, den ska jag förmedla, men jag blir inte förvånad om de redan testat så den kanske kommer en dag. Tack själv, det var kul att du kom.

När jag åker därifrån så funderar jag på att vi på IHM får vara med och utveckla ett företag som startade i grunden redan 1569, är det Sveriges äldsta företag? Hemma sätter jag mig vid datorn och letar runt och det visar sig att Berte Qvarn är Sveriges sjätte äldsta fortfarande verksamma företag, stort.

Aludd

15 april 2016
Testa e-simuleringen här!

Kontakta mig, jag vill veta mer!






Behöver ni hjälp med det här formuläret?

Läs mer om IHM Sales Performance B2B här!
Så här kan en simulering kan gå till
Till toppen av sidan Till topp