Det digitala ska skapa personliga möten!

Vår Crash Course IHM Digital Marketing har nu snart funnits i ett år, och mottagande av denna intensivutbuildning, för att ta fram strategier och optimera den digitala marknadsföringen, har varit väldigt bra. Stiftelsen IHMs uppgift är att stärka svenskt näringsliv så när deltagarna ger feedback att de kommit igång på alla fronter så känns det riktigt skönt.

Vi har tidigare intervjuat Magnus från NCC och Petra på Bambino Mam AB om vad de tyckte om, och nyttan med kursen. Nu är det dags för Sara Hallén Andersson som jobbar på Brillor å Sånt i Malmö och som får representera detaljhandeln. 

– Hej Sara, nu ska det bli spännande att höra vad du tyckte, men först kan vi väl få lite kort bakgrundsfakta om dig?

– Hej, jag är 42 år, bor i Landskrona med min man och vår son. Jag har jobbat i optikbranschen i 23 år och idag är jag optikerassistent på Brillor å Sånt sedan några år tillbaka.

– Vad gör en optikerassistent?

– Jag slipar glas och utför en del reparationer, jag hjälper till med en del inköp och jag träffar massor av trevliga kunder hela dagarna.

– Hur och varför blir man intresserad av den här världen?

– Det började med en prao-plats i 8:e klass hos en optiker i Landskrona, efter gymnasiet började jag jobba där. Att jobba med glasögon är spännande för att man möter mycket människor i en härlig miljö, och det är mycket mode och trender att följa.

– Men får du chans att påverka folk i valet av glasögon eller väljer de helt själva?

– Det finns naturligtvis de som redan från början vet exakt vad de vill ha men de stora flertalet vill att jag tar fram lite olika exempel som jag tror de kan passa i. Olika ansiktsformer passar i olika bågar och man blir lite nörd när man håller på med det här och kollar in vad folk på stan har på sig.

– Och har de valt rätt?

– Ja, inte alla, men många är på rätt spår, sedan tycker jag man kan ta ut svängarna lite mer ibland, se det lite mer som en accessoar, inte bara ett hjälpmedel.

– Har du många olika glasögon?

– Ja, alldeles för många, säkert över 50 par men jag alternerar mest mellan 4-5 par.

– Så, då vet vi lite mer om dig. Varför valde du att gå IHM Digital marketing?

– Vi hade diskussioner här på företaget om hur vi använde vår hemsida och sociala medier, vi kände nog alla att vi låg lite efter och att vi behövde en kick för att komma igång på allvar. Jag tittade lite grann på vad det fanns för olika utbildningar och hittade er, gick på ett informationsmöte som kändes mycket bra. Sedan tog jag och ägarinnan ett beslut om att jag skulle gå kursen.

– Är det Kristina Linderoth, som blev ”Årets Ledstjärna” för ett tag sedan?

– Det stämmer, det är Malmö stad, Näringslivskontoret, Aspero Kompetens, Malmö Citysamverkan och Sydsvenskan som utser en person varje år, så vi blev mycket glada och stolta.

– Det förstår jag, riktigt kul! Nu när ni tar ett tydligare steg mot digital marknadsföring kommer ni då också att satsa på E-handel?

– Nej, vi tror på det personliga mötet, vi ser att vi får nöjdare kunder när de kan prova på plats i butiken, och det är också här man får den servicen som behövs för att man ska vara riktigt nöjd med sitt köp. Vi har många märken på bågar från bland annat Japan som vi är ensamma om, eller ett fåtal butiker i Sverige, då måste du prova på plats för att hitta rätt.

– Så hur tänker ni jobba digitalt?

– Vi kommer att bygga om vår webbplats så att den blir ännu mer inspirerande och våra kanaler ut kommer främst vara nyhetsbrev, Facebook och Instagram där vi ser att vi kan kommunicera effektivt med befintliga och nya kunder.

– Då vet vi hur ni tänker, känner du att du har fått det stöd du behöver nu när du gått utbildningen?

– Ja, jag var lite orolig innan och efter första dagen var jag helt slut och undrade vad jag gett mig in på. Det är mycket information som ska in och det är mycket bra diskussioner bland deltagarna med olika bakgrunder och olika kunskapsnivåer, oerhört givande men efter tredje dagen så bara snurrade det i min skalle.

– Då blev det skönt med ett brake på en vecka?

– Ja, och då föll mycket på plats. Efter ett par dagar så ville jag dit igen för mer diskussioner och mer kunskap. Vår handledare Peter var mycket inspirerande och lättade upp materialet med exempel från verkligheten när det behövdes, och de två sista dagarna så kände jag att jag var med.

– Kände du att deltagarna låg på ungefär samma nivå?

– Nej, det var många deltagare från större bolag med mer resurser än vår butik och de hade nog större insikt än vad jag hade. Det var också flera marknadschefer som hade koll på Google analytics och där var jag inte alls innan.

– Kände du att det var ett problem?

– Kanske första dagen, men sedan var det nog snarare väldigt bra för diskussionerna som blev. Och jag tror att jag också tillförde en del som den enda som var från butik.

– Så, vad tar du med dig från utbildningen?

– Idag förstår jag helheten på ett helt annat sätt, vilket underlättar i kontakten med leverantörer. Jag förstår kraften i nyhetsbrev och sociala medier på ett mycket bättre sätt och det känns mycket spännande att ta nästa steg.

– Och har ni tagit nästa steg?

– Nja :-) Vi har i ärlighetens namn inte hunnit med riktigt, vi har haft en riktigt bra period och slagit försäljningsrekord. Men nu är det dags!

– Bra, då har jag bara en liten fundering till, vad skulle jag passa i för glasögon?

– Det vet jag, följ med bort här!

– Och hur ska jag med så dålig syn se att du valt rätt?

– Tänk digitalt, vi fotar dig :-)

Sara tar fram flera mycket snygga alternativ, och jag plockar fram några roliga som hon absolut inte tycker att jag ska ha. Jag går nog in igen nästa gång jag är i Malmö, för det är en riktigt härlig butik.

Aludd

15 december 2015
Till toppen av sidan Till topp