Couch is King!

Hej igen, efter ytterligare en dag i utbildningens tecken så ska jag försöka formera några tankar. Ni som följer mina inlägg kanske läste min utopiska framtidsskildring (som inte längre känns så utopisk) inspirerad av 1,5 dag med Darja Isaksson.
 
Då pratade vi mycket om digitaliseringens påverkan på samhället, igår hade vi en heldag med Pernilla Jonsson, doktor i konsumtionsvetenskap och ansvarig för Ericssons Consumer Lab, och Olle Svensson som driver bolaget Funny you should ask och Co:LabX.
 

 

Jag kan på intet sätt beskriva alla intryck efter gårdagen men jag kan försöka förmedla något. Rubriken på inlägget är hämtad från en av Pernillas slides och sammanfattar väldigt mycket av det som man behöver förhålla sig till för att göra affärer i framtiden.
 
Jag var för ett tag sedan på D-Congresse där Sveriges samlade expertis inom E-handel också befann sig, jag pratade med väldigt många av dem och om jag ska summera en tanke de förmedlade så var det att E-handeln kommer att öka till 50% av den totala konsumtionen om 5-10 år, om vi tittar på de mest progressiva så trodde de att E-handeln kommer att stå för 80% av den totala handeln.
 

Vad är det då som stödjer dessa tankar?

Enligt en undersökning som presenterades av Pernilla igår så tycker endast 10-20% av konsumenterna att det är roligt att handla, en förvånansvärt låg siffra med tanke på hur mycket pengar som satsas på att bygga varuhus och stora shoppingområden (i USA har man inte byggt något nytt shopping mall sedan 2004 om jag förstått det rätt).
 
Om de återstående 80% av konsumenterna erbjuds ett enklare och i deras ögon ett bättre alternativ för sin shopping så är det förmodligen ganska lätt att nå dem. Hmm!
 
Tittar vi internationellt så ökar E-handeln väldigt mycket i till exempel USA och Kina, en drivande faktor är naturligtvis att de mobila applikationerna har blivit mycket bättre och att betalningslösningarna nu börjar på falla på plats ur perspektivet ” Zero Friction”, alltså inte massor av klick som gör att man tappar intresset. 
 
Moores lag pratar många om i dessa dagar och det handlar om en teori som Intels grundare Gordon E. Moore lanserade 1965. Enkelt uttryckt handlade det då om fenomen att antalet transistorer, som får plats på ett chip, växer exponentiellt. Exponentiellt kan enligt matteboken uttryckas y=C⋅a upphöjt i x, det blev åtminstone inte jag mycket klokare av . Om man istället uttrycker det som att tillväxtkurvan enligt Moores lag ser ut som en hockeyklubba, alltså att kurvan först ser ut som bladet på klubban med en svag ökning men sedan övergår till skaftet och sticker rätt upp så kanske det blir lite klarare?
 
Om vi tänker oss att det är precis vad som kommer att hända med tillväxten för E-handeln som idag ligger på 7-10% (ökade med 21% sista kvartalet 2015), beroende på vem man frågar, och att vi inom kort lämnar klubbladet och sticker upp i skaftet så är inte 80% E-handel orimligt inom 5-10 år.
 
Man ska inte titta på att tillväxttakten på anslutna till internet har försvagats, nu när 93% av svenska folket har tillgång till internet, utan istället titta på hur vi ständigt får mer surfkraft för samma pengar, även detta styrs av Moores lag vilket gör att på lite sikt så kan vi surfa enormt mycket till en låg kostnad. Den genomsnittliga hastigheten för bredband i Sverige (mätt med Bredbandskollens webbtjänst) var 41 Mbit/s under 2014, det är dubbelt så högt som 2012.
 
Begreppet ”Zero Friction” är, som jag skrev tidigare, en tanke om att förenkla för kunden i hela den digitala köpprocessen. Det handlar om att kunden ska hitta det den vill ha och enkelt betala för det. Här kommer ”Big Data” in, för insamlandet av all information kan naturligtvis leda till att någon E-handlare vägleder mig rätt i mina val, och precis när jag är som mest köpsugen så kan jag bara klicka i mobilen och min vara är på väg. Här kommer alla tankar om det hemska i att någon eller några lagrar information om mig för att gagna sin affär. Men…
 
…vänd på det! Om jag tillhör de 80% som inte gillar att handla, men måste, så kan informationen användas till att ge mig förslag på inköpslista som kraftigt förenklar mitt inköp. Och faktum är att det finns undersökningar som pekar på att 71% av befolkningen är positiva till att företagen använder sin information om mig som kund för att förenkla och förbättra mitt köp.
 
Ett av incitamenten till att handla på nätet idag är att priserna pressas ner, man behöver inte den dyra lokalen mitt i stan eller den dyra kommunikationen i gammel-media. Och det känns som ett naturligt insteg för att få till en beteendeförändring i folks shoppingvanor. Men så kommer det inte att förbli, tittar man på den stora massan av människor så värderar de tid och energi före pengar. Vilket innebär att den eller de som kan presentera enklaste och snabbaste E-handelslösningen kommer att vinna det racet.
 

Så, vad får detta för konsekvenser?

Massor naturligtvis! Men det som vi redan får signaler på, från framförallt USA, är att de stora varuhusen utanför stan kommer att dö!
 
Specialisterna kommer att jobba globalt (och därmed också möta global konkurrens) för att man väldigt lätt kan öka sitt kundunderlag i en digital värld. Ett kundunderlag, som rätt förvaltat, också blir den framtida utvecklingsavdelningen.
 
24/7! Konsumenten kommer att handla på dygnets alla timmar, alla dagar i veckan, men helst när barnen gått och lagt sig och man har krupit upp i soffan med en kopp te, och det kommer att ske via mobilen. Så har du inte en hemsida/E-handelssida som är anpassad för mobilen så kommer du inom kort vara helt rökt. Inte minst för att Google rankar upp alla sökresultat för mobilanpassade sidor, och som jag har skrivit i tidigare blogginlägg så börjar 84% av alla kundresor på Google om man ska tro IBMs marknadschef.
 
Och detta gäller också i allra högsta grad B2B företag, som, av en outgrundlig anledning, ofta säger sig stå utanför den digitala världen. Vad man måste tänka på är att det som vi, i min generation och uppåt, ser som något nytt och lite skrämmande anammas med bröstmjölken i yngre generationer. 67 procent av 2-åringarna använder internet och 32 procent av dem gör det dagligen. 
 
De som lägger mest pengar på E-handel är män i åldern 30-49 år. Men de som handlar mest, sett till antalet köp, är kvinnor  i åldern 18-29 år. Dessa grupper, och de som är yngre, tar naturligtvis med sig beteendet till sina arbetsplatser på lite sikt.
 
Så, detta var några tankar från gårdagen påbyggt med lite kringfakta, som tur är trivs jag i soffan, för det är där allt händer inom snar framtid!
 
Aludd
 
31 maj 2016
Till toppen av sidan Till topp