Bara 3 av 10 företag använder sig av Google Analytics. Hur är det möjligt?

Ja, dessa chockerande fakta är bland det första som möter mig när jag sätter mig i skolbänken på IHM för att gå deras nya tre-dagars utbildning IHM Digital Marketing - Goals & Analytics. Vår handledare, Max Wimnell, drar några slides om hur det ser ut i Sverige idag, och ca 90% av alla hemsidor har Google Analytics installerat. Men det är bara ca 30% av alla som loggar in och analyserar datan, mycket märkligt!

Mycket märkligt, varför då?

Jo, till och med jag, som har sysslat med kommunikation i princip hela mitt yrkesverksamma liv i någon form, som älskar annonser, stortavlor, reklamfilmer m.m. har för länge sedan insett att webben är navet i all kommunikation, och här tror jag att de flesta håller med mig. Men…

…varför då inte åtminstone försöka göra det så bra som möjligt?

I analytics får vi ändå svaret på om det vi gör uppfattas rätt av våra konsumenter. Det är här vi ser om vi måste göra om saker på vår webb av olika skäl. Kanske ser vi att väldigt många inte hittar det de söker av olika anledningar, att vi använder en annan terminologi än våra kunder, att betalningslösningen är för krånglig osv. 

Rätt använt, så är det här alla våra teorier får ett svar. För så är det med kommunikation; vi utgår från en idé som vi tror är rätt sätt att möta konsumenten på, utfallet av tanken är det som gör det möjligt för oss att förändra under gång, alltså utifrån kundens verklighet.

Om vi då väljer att inte logga in på analytics, som då ca 70% gör, så låter vi alla intryck från våra kunder gå oss förbi. Men varför skulle vi lita på hur våra kunder agerar på vår plattform, det är ändå vi som vet bäst?

Jag kan inte riktigt släppa det här. Att ett gratisverktyg, som kan betyda skillnaden på sista raden, är så underanvänt i svenska företag är definitivt ett stort hot om man tittar ut mot den globala konkurrensens annalkande flodvåg. Räkna med att utländska bolag som försöker slå sig in på marknaden kommer att sitta klistrade framför skärmen för att snabbt hitta vägen till de svenska konsumenternas hjärtan.

Hur svårt är det då?

Svårt! Men inte för svårt. Jag tillhör definitivt inte de generationer som mer eller mindre är uppväxta, eller fastväxta, i den digitala världen. Som kreatör kanske jag inte heller är närmast när det gäller att titta på massor av siffror i en oändlig massa varianter av staplar. Men…

…det här är kul! De flesta som håller på med analytics är i grunden självlärda. Det är först på senare år som det har dykt upp utbildningar i ämnet, och man lär sig ganska snabbt - till en viss nivå - av att bara klicka runt, och det var så jag började. Att publicera någonting på nätet, lägga en peng på att få ökad spridning och direkt i realtid se att folk responderar på annonsen, blogginlägget eller vad man nu lagt ut är oerhört spännande. Om man då inte får den förväntade responsen, måste man snabbt inse att man gjort något fel och agera utifrån det.

Nu har jag jobbat med verktyget i ca 5 år, och någon gång då och då dykt på någon som jag upplevt kunde verktyget, fått lite tips och utökat mina sanningar. Nu var det dags att grotta ner mig lite djupare i denna djungel av fakta kring hur kundens verklighet ser ut.

På tre intensiva dagar så fick jag oerhört mycket kunskap och tankar genom utbildningen. I mitt fall handlar mycket handlar om att förstå hur jag kan bli bättre på att automatisera de mätprocesser jag är intresserad av. 

Att rensa i vad som är intressant är också en viktig insikt jag tar med mig. Som vår handledare sa; – Du måste förstå vad det är du mäter och varför. Om du mäter allt, för att man kan göra det, så är risken stor att du inte gör rätt analys av all data du samlar på hög. 

Det här handlar naturligtvis om vilka resurser man har på företaget, men flera av de företag jag jobbar med har inte så stora resurser. Där kan vara så att en och samma person ska sköta all kommunikation och analys, och även för mindre företag har ju dygnet bara 24 timmar.

Jag upplevde att vi var en bra klass, där det var stor spridning på hur vi använde verktyget. En del var insatta i vissa saker, medan andra hade fokuserat på möjligheterna ur ett annat perspektiv. Efter kursen har vi i väldigt mycket högre grad en gemensam plattform, vilket gör att man faktiskt kan diskutera på ett annat plan. Branscher kan skilja sig åt på många sätt, men mätning av konsumenternas beteende är ganska universellt.

En annan skrämmande tanke!

40% av webbanvändarna överger en sida om den tar mer än 3 sekunder att ladda. Men bara 27% av svenska företag har gjort mätningar på webbplatsens kapacitet och hastighet. Va, hur är det möjligt? 

Detta måste ni bara ta tag i! I sin enklaste form kan du bara slå in din webbadress på www.sajtkollen.se, sidan är utvecklad av Internetstiftelsen IIS, för att förbättra svensk internetinfrastruktur. Här finns det massor av mer avancerade verktyg, men du måste börja någonstans, annars är chansen stor att du ger bort delar av din affär.

Detta var några tankar jag fick under utbildningen, men det kommer säkert fler. I vilket fall måste många av oss bli bättre på att utnyttja de verktyg som finns där ute, för vi vill ju att våra företag ska växa både i antal och i omsättning, eller hur?

Aludd

p.s. Ta första steget redan idag! Logga in och kolla hur många besökare du haft under det gångna året. Utifrån detta borde du snabbt få koll på om din webb verkligen är navet i din kommunikation. Utifrån det, så borde du också kunna se över de resurser du lägger på en av de, enligt mig, viktigaste delarna av ditt företags framtid: att synas och sälja. 

 
1 december 2017

Vill du ha vårt nyhetsbrev?

Till toppen av sidan Till topp