Av, inte i! Del 2

Hej, efter mitt inlägg om Zlatan i Volvoreklamen så är det flera som undrat om jag ska skriva om Robyn också. Men när jag såg reklamfilmen första gången, med samma nyfikenhet som inför Zlatan, så beslutade jag mig för att inte göra det. För…

…den fångade mig inte. Nu har jag sett den ca 30 gånger (du som mailade att jag var dum i huvudet för att jag kollade så mycket på reklam behöver inte maila igen, jag vet din åsikt, synd att du inte försökte förstå min) och det finns saker som jag funderar på, så därför skriver jag här och nu om Robyn också.

Varför fångar den mig inte i samma utsträckning?
Ett skäl är säkert att jag är längre ifrån den tänkta målgruppen. Ett annat skäl är att jag som alltid uppfattat Robyn som stark och energisk helt plötsligt får se en bild av henne där jag uppfattar henne som ensam och skör. Tittar man rent filmiskt så finns det liknande scener i de båda filmerna, men Zlatan blir stark av dem och Robyn blir ensam, varför gör man så?

Naturligtvis för att visa allvaret i det stora miljöhotet.
Men man missar Robyns storhet tycker jag, hade vi fått se hennes energi och storhet från scenen som första scen så skulle filmen fått en helt annan pondus enligt mig. Den skulle blivit i grunden livsbejakande, men där livsbejakandet i sig skapar reflektion och oro om vart vi är på väg. En stark kvinna som vill förändra med hjälp av egna val.

Men hon är cool! Så cool att ingen jag känner eller några media jag läst har har tagit upp den antydan i filmen om att hon är lesbisk, är hon det? Är det hennes sätt att outa, eller är det ytterligare ett sätt att visa att ”Made By Sweden” inbegriper alla? Eller är det så att jag som gubbe är så efter i utvecklingen, och att alla ni andra har sett det men inte tycker att det är något att prata om, eller redan visste om det. Varför har man med det i filmen då?

Jag vet inte, men att skapa nyfikenhet är bra reklam, och jag tycker faktiskt att den växer.

Nu har Konsumentverket uttalat sig om filmen och annonserna och anser att den är otillbörlig för att påståendet ”vår största miljösatsning någonsin” anses ge ett vilseledande intryck av produktens miljöfördelar. Volvo har nu tre veckor på sig att ändra reklamen annars kommer Konsumentverket gå vidare i ärendet. 

ÄNDRA INGET Volvo! För…

…utan någon större juridisk erfarenhet, men med vanligt bondförnuft så anser jag att om Volvo kan visa på att de aldrig gjort en större satsning på miljön tidigare med sina bilar så är följaktligen det här den största, vem kan ta ifrån dem det? 

Om den satsningen dessutom inbegriper vår mänskliga miljö i frågan om allas rätt att älska vem de vill så kanske det lilla företaget med värdegrund hämtat från vårt lilla land faktiskt kan påverka vår miljö i världen på ett väldigt positivt sätt. Putin kan rimligtvis inte köra/åka Volvo efter detta om han inte ändrar sin värdegrund, detta gäller flera av de afrikanska regenterna också där Volvo allt som oftast ses som en lyxbil, kanske även några kineser i maktens korridorer tar till sig av budskapet. Tänkte ni på det Konsumentverket?

Så, jag kanske är i målgruppen iaf, trots att jag fyller gubbe till sommaren. Hoppas att ni tycker och tänker i frågan och givetvis hoppas jag att Robyn, precis som Zlatan, läser mina små funderingar och kommenterar.

Skrivet av, inte i, Aludd.

PS: Efter att jag publicerade detta så har det varit många sköna diskussioner på framförallt Facebook, jag tänkte reflektera lite över det som framkommit. 

Det är flera som har uppfattat det som att Robyn har en dialog med sin mamma, de är samtliga småbarnsföräldrar, och det kanske är sant, delvis. För sanningen ligger ju hos betraktaren och det som talar emot att det skulle vara Robyns mamma, i min värld, för mig, är att jag inte känner någon mamma som INTE skulle börja ett samtal med ”Vad har hänt” när de blir väckta av ett telefonsamtal från sitt barn. Sedan är det dialogen, jag har aldrig hört en vuxen kalla sin mamma för älskling. Älsklingsmamma, lilla mamma, mammsen och tuttan har jag hört, men aldrig älskling, för mig låter det inte som en mor & dotter dialog, men om det är äkta kan bara Robyn och hennes mamma svara på.

Men det är flera som har uppfattat det som jag, hon pratar med sin flickvän och hon är lite flirtig med tjejen på bussen, och det är den här uppfattningen jag vill komma åt. För om vi är många som ser just det och det är medvetet från kreatörernas sida så är det ett genidrag, att på ett så enkelt sätt visa världen vad Volvo och Sverige står för, att sända så subtila signaler om att alla ska få älska vem de vill är stort. Fakta som angetts emot detta som kommit upp i diskussionen är att det är Robyns pojkvän som regisserat filmen, jag ser inte egentligen att det talar emot, för Robyn kan fortfarande vara bi.

En annan sak som kommit upp är att jag skrev att jag uppfattade Robyn som skör, det verkar de flesta göra, men de ser det snarare som en styrka, spännande, och det kanske bevisar att jag, som jag inledningsvis skrev, ligger ganska långt från den tänkta målgruppen.

Fortsätt gärna att kommentera, tycka och tänka, jag svarar på allt!

Hej

 

19 maj 2014
Till toppen av sidan Till topp