Att på riktigt förstå kundens affär!

Lamin Sonko, PR Advisor och projektledare på Jung Relation i Stockholm, men mycket mer än så. Jag träffar Lamin för att få reda på lite mer om honom och varför han valt att läsa IHM Business Management




– Hej Lamin, riktigt kul att ses, ska vi börja med lite bakgrundsfakta!

– Hej, det här känns spännande. Ja, lite snabbfakta om mig är att jag är född och uppvuxen i Fisksätra, jag är 28 år, gift, nybliven stolt pappa, jobbar på Jung Relations och studerar nu parallellt med jobbet på IHM Business School.

– Bra, om vi börjar efter gymnasiet, hur tänkte du då kring din framtid och yrke?

– Jag var som många i den åldern lite vilsen i mitt val av yrke men bestämde mig för att bli byggnadsingenjör, efter ca 1,5 år så insåg jag att det här var inte riktigt det jag tänkt mig. Istället läste jag en kurs i entreprenörskap och startade en konsultverksamhet där jag tillsammans med min vän och medgrundare jobbade för Nacka kommun i syfte att förbättra dialogen mellan beslutstagarna i kommunhuset och kommunens unga. Parallellt med detta var jag vice ordförande i den ideella föreningen "Låt våra röster bli hörda” och det var genom kombinationen av dessa roller som jag också upptäckte charmen och kraften i kommunikation.

– Och då började du på Berghs Strategisk kommunikation och PR?

– Ja, jag googlade runt för att kolla vad det fanns för utbildningar inom kommunikation, för det här var en ny värld för mig, jag hade aldrig hört talas om Berghs och alla skrev på nätet om hur svåra deras antagningsprov är, men jag bestämde mig för att klara det, och kom in ett halvår senare.

– Och det gick bra har jag förstått, du fick till och med vara VD en dag på PR-byrån Golin Stockholm som ingår i en internationell koncern.

– Ja, riktigt kul att bli utvald efter många intervjuer, också kul att få en inblick i en VD:s vardag även om man bara skummar på ytan. Min praktik på AWB, A. W.orld B.eneath var också mycket nyttig och kul.

– Och efter examen 2013 så började du på Jung?

– Jag var fast besluten att få jobb från dag ett, dels för att betala tillbaks det lån som min mor tagit för att bekosta utbildningen, men också för att jag ville omsätta egna teser och idéer kring kommunikation till verklighet så fort som möjligt. Redan en månad innan examen så hade jag skrivit på för Jung Relations och det var världens bästa känsla.

– Sedan dess så har du jobbat där, med vilka kunder?

– Adidas, Absolut och Blocket för att nämna några, men även startat upp ”Stockholm Open”, med David Orlic på Volontaire och Maja Bredberg på Forsman & Bodenfors, som det skrivits en del om.

– Berätta mer om ”Stockholm Open”!

– Det är ett initiativ som syftar till att göra plats för nya referensramar och talanger i vår bransch. Detta genom att skapa ett ramverk som gör det lättare för ungdomar i stadens ytterområden att upptäcka kommunikationsbranschen. Vi har tillsammans med Stockholm stad, Berghs och femtio av Sverige och världens främsta byråer; Forsman & Bodenfors, Edelman Deportivo, Åkestam Holst, Jung Relations och Volontaire för att nämna några, skapat 300 arbetstillfällen under sommaren där de får utbildning och insikter kring kommunikationsbranschen. Det finns för mycket bra talang som vi inte får gå miste om. 

– Riktigt spännande, det får du berätta mer om nästa gång vi träffas! Någonstans på vägen så kände du, trots utbildning och jobb, att du ville utbilda dig ytterligare, berätta!

– Ja, i takt med ökade insikter om mina kunders vardag så kände jag att jag ville komplettera mina kommunikationskunskaper med ett djupare fokus på affärsaspekten och de variabler som driver kundens affärsmål. För att bättra på de kunskaperna tog jag, efter rekommendationer av några vänner, kontakt med IHM och har nu börjat läsa Business Management. I vår bransch pratar man ofta om de glidningar som sker mellan olika kommunikationsdicipliner, vilket såklart är relevant. Dock känner jag att de omställningar som branschaktörer behöver göra vad gäller utbud av tjänster snarare är en hygienfaktor som de flesta, förr eller senare, kommer att genomgå. Annars blir det svårt att överleva. Det jag tycker är mer intressant, och tror kommer komma allt mer i och med att mätmetoder förfinas, är ökade krav på en tydligt påvisad korrelation mellan kommunikativa insatser och siffrorna på sista raden. Creative Management Consultant kanske blir en vanligare titel för folk i vår bransch. 

– Och nu har du börjat på IHM Business Management, hur känns det?

– Det känns riktigt bra men jag har bara hunnit med ett par lektioner för jag blev pappa för en vecka sedan. 

– Grattis, hur hinner du med allt?

– Det går bra, får planera lite extra och har ett bra stöd från min familj.

– Tack, det låter som du har läget under kontroll, lycka till med utbildning, jobb och familj!

– Tack!

Aludd 

 

30 november 2016
Välj en tid som passar direkt i kalendern!
Linda Hallgren, Enhetsutvecklingschef på Optimera Svenska AB
Möt Emelie Johansson, Service Manager på MTR Express
Till toppen av sidan Till topp