Är det verkligen Adblockers som är problemet?

Hej, dags för lite tankar om pressen, igen. 

För i dagarna så läser jag om att Mittmedia, alltså Gefle Dagblad, Östersunds-Posten, Hudiksvalls Tidning, Nerikes Allehanda och några tidningar till, stolt basunerar ut att de har löst problemet med adblockers. Spännande!

Adblockers är en liten programvara som döljer de annonser som finns på hemsidor, naturligtvis till förtret för tidningarna för att de kan ta mindre betalt för annonsplatserna som idag är en betydande del av inkomsten.

Aftonbladet gjorde tidigare ett försök där de helt enkelt blockade läsare som hade någon form av adblocker, det tog inte lång tid innan man förfinat programvarorna så att man kom runt den problematiken. Men…

…nu lanserar Mittmedia en app där annonserna integreras i den redaktionella texten så att inte adblockers känner av att det är en annons, och därmed får de upp sin statistik på sidan och kan ta mer betalt av köparna av annonser. 

Så nu ska reklamköparna återigen få betala för de reklamtrötta konsumenterna och allt ska fortgå som vanligt, ingenting har hänt och journalistiken ska åter blomstra. Nja?!

Jag tycker de angriper problemet från fel håll och att de reagerar väldigt sent. Problemet uppstod inte 2015, läsarna har hittat andra kanaler för sitt nyhetsbehov redan i början av 2000-talet. Enligt statistik från Nordicom så går papperstidningsförsäljning ner, från 2002 till 2015 så har kvällspressen rasat från 24% av befolkningen, som läste den varje dag, till endast 7% 2015.

Lägger man då till reklaminvesteringarna formkurva under den här perioden så ser man tydligt att det funnits andra som sett vad som var på gång i ett tidigt skede. Jag läser på Thomas Baekdals blogg att intäkterna för amerikansk press, från reklamköparna, justerat för inflation, ökade från ca 20 miljarder dollar 1950 till 67 miljarder dollar 2001, men sedan händer något, det rasar!

Det rasar till drygt 16 miljarder dollar 2015 och om man lägger till de digitala reklamköpen som gjorts på tidningarna så kommer man upp till 19,9 miljarder dollar, alltså under nivån på 50-talet.

Vad har då hänt och vem har tagit del av kakan, för det är väl inte så att reklaminvesteringarna har minskat?

Google!

I början av 2000-talet så upptäcker reklamköparna värdet av att synas på en plats där konsumenterna aktivt söker efter information kring en viss produkt. Alltså motsatsen till att pusha ut sitt budskap där konsumenterna uppenbart har tröttnat på att ta del av den. Detta resulterar i att Google idag tar ca 65 miljarder dollar av den amerikanska reklammarknaden. Och…

…dessutom tar Facebook ca 18 miljarder dollar. Gemensamt för båda dessa företag är att de har en helt annan betalningsmodell och eget krav på leveranssäkerhet gentemot konsumenten. Vad menar jag? Jo, båda dessa företag har insett att om de inte levererar bra sökresultat eller rätt riktat innehåll/reklam så kommer konsumenten att avsluta relationen med dem. Konsumenten sätts i första rummet och vi reklamköpare får betala utifrån uppnått resultat. Vi reklamköpare kan också se det resultatet i realtid så att vi kan ändra vårt budskap om det inte fungerar.

Så är det då helt kört för våra kära press? Nej, absolut inte, de som reser sig ur askan och levererar bra journalistik och dessutom tittar på andra betalningsmodeller där konsumenten sätts i första rummet kommer att gå en ljus framtid till mötes, men det kommer inte vara på papper, det är jag övertygad om.

För övrigt vill jag bara tillägga att det är inte bara pressen som inte fattat vad som är i görningen. LinkedIn verkar vara inne på helt fel spår när de inte tillåter riktat innehåll till mindre målgrupper än 300.000, från tidigare 10.000, de kommer helt säkert tappa mer av sin redan knappa reklamkaka i Sverige. När jag ändå är inne på spåret att inte helgonförklara all form av sociala medier så kan jag bara konstatera att Twitter nu minskat sin population till 2013 års siffror. Det händer grejer hela tiden och det känns otroligt spännande inför framtiden.

Aludd

PS Andelen digitalt överstiger för första gången 40 procent av den totala reklamkakan enligt IRM:s rapport "The Nordic Advertising Market Jan-Jun 2016".

24 oktober 2016
Till toppen av sidan Till topp