Ånej Volvo…

…var detta nästa steg? Hej igen alla, dags att skriva om Volvos nya reklamfilm med Avicii, eller Tim Bergling som han egentligen heter.

Det blir nu den fjärde reklamfilmen från Volvo som jag försöker recensera ur mitt perspektiv, och så var det aldrig tänkt, men nu är vi här.

Jag har egentligen inga stora förväntningar på den nya filmen men efter flera förfrågningar under veckan om jag ska skriva om Aviciifilmen så sitter jag ändå klistrad framför TVn när det är dags för premiären.

Ånej, blev det inte mer än så här, är första tanken som slår mig. Inte för att jag är någon stor fan av Avicii, men det är ändå kul med en ung kille från Sverige som lyckats slå sig in bland de stora. Inte för att jag tror att Volvo står och faller med en film, eller att Forsman & Bodenfors skulle halka ner på världsrankingen.

Ånej, för att jag faktiskt såg fram emot ett nytt ställningstagande från vårt stora svenska bolag med kinesiska ägare, och jag hittar inte det. Jag bestämmer mig för att titta nästa morgon igen och se om jag får samma känsla.

Är det viktigt?
Ja, för mig som reklamnörd är det här viktigt. För Göteborg, Olofström och Sverige är det här viktigt, det gäller att visa de kinesiska ägarna att Volvo är ett viktigt svenskt bolag.

Jag tittar några gånger på fullversionen på YouTube och även några gånger på nerklippta versioner på TVn, och det är något, som jag inte riktigt kan sätta fingret på, som ändå tar tag i mig.

2 minuter och 54 sekunder in i filmen så ligger 10 sekunder som får mig att förstå. Det handlar inte om Avicii, eller klart att det handlar om Avicii, men det är snarare så att hans story illustrerar Volvos väg från den framgångsrika tiden, när livet lekte, med 240-serien som syns i bakgrunden, in i ett hemskt amerikanskt ägande och till dagens kinesiska ägande.

Ford-tiden illustreras av mörker och ett ständigt sökande efter fyrljuset, man tittade tillbaka mot sin storhetstid, men fick aldrig riktigt vara sig själv, det kändes helt overkligt. Men nu är det en ny gryning, en ny dag och ett nytt liv. Och Volvo mår bra!

Gott!

Jag kan känna detta när jag möter folk från Volvo, det finns en glädje nu som jag inte riktigt såg under Ford-åren när jag jobbade med flera av volvobolagen, och kanske är det detta som nu manifesteras, åtminstone i mitt huvud. 

Kanske är det både en kraftig markering och en hyllning till de kinesiska ägarna sekunderna efter vi har sett barnens lek och trollsländorna som flyger iväg. Dragonfly out in the sun, eller om man vill, dragon fly out in the sun. Den kinesiska draken har visat sig vara solen för ett nytt Volvo, det är en ny start och friheten är här.

Ja, här sitter jag och filosoferar över en reklamfilm och vet att jag kommer att få mail eller kommentarer om att jag borde göra något bättre av min lördag, men jag tycker faktiskt att det här är kul. 

I detta lagbygge av reklamfilmer så är naturligtvis fortfarande Zlatan Ibrahimovic den givna lagkaptenen och målspottaren och det känns som Robyn är en given ytter. Att allt detta startade med Swedish House Mafia-filmen ”Leave the world behind” för XC60 får vi betrakta som en del i förberedelserna, nu är det ”Made By Sweden” som gäller och Volvo står starkt med Börje, Emma, Carin och Timbuktu på mittfältet. Kanske Avicii och det kinesiska ägandet är precis det starka försvar Volvo behöver, jag hoppas det.

Kanske kan känslan också smitta av sig lite på oss som land, vi börjar om. Vi glömmer den senaste tidens hårda debattklimat, vi glömmer hat och destruktivitet. Vi ser fram mot en ny dag där vi alla mår bra.

Naivt och välvilligt, jag vet, men det behövs ibland.

Aludd

 

 

 

9 maj 2015

IHM Update

Vill du ha vårt nyhetsbrev?

Till toppen av sidan Till topp