// //

ALLTING HAR ETT SLUT, OCH BÖRJAN.

När jag var 6 år frågade min dagisfröken oss barn vad vi ville bli när vi blir stora. Det var många olika drömmar som kom fram men hos killarna så var de dominerande svaren brandman och polis. När det blev min tur så svarade jag copywriter. Fröken tittade frågande på mig för det var väldigt få människor som hade någon större kunskap om reklambranschen i slutet av 60-talet. Jag förklarade glatt: –Det är en sån kille som skriver reklam och så exemplifierade jag med några av den tidens mest kända reklamslogans, förmodligen något med TT-öl eller något cigarettmärke. Rent politiskt så kanske det inte var helt korrekt med reklam alls på den tiden och i synnerhet inte när en liten kille pratar om öl och cigg. Fröken gick snabbt vidare.

Anledningen till mitt tidiga val var naturligtvis att min pappa jobbade i denna ogudaktiga bransch och även om vi inte alltid har haft så bra kontakt genom åren så måste jag passa på att tacka honom för inspirationen till mitt yrkesval. När jag blev något äldre började jag åka ner till pappas reklambyrå på Kungsgatan efter skolan och det var där jag lärde mig att älska den här världen. Det var här jag gnuggade mina första rubriker, det var här jag försökte lära mig reprokameran, det var här jag gjorde några stapplande försök med air-brush och det var framför allt här jag lärde mig uppskatta den kreativa miljön. Människor som var annorlunda jämfört med människorna på den ekonomiavdelning mamma jobbade på. 

Mitt intresse för reklam fortsatte och jag tog mina första stapplande steg genom att börja designa och sälja T-shirts, det kunde vara skoltröjor, tröjor för band eller olika företag och det var ett perfekt extraknäck under mina gymnasieår. På den tiden fanns inte så många alternativ till reklamutbildning och jag sökte min egen väg, jag läste en experimentlinje i Olofström som bl. a. innehöll kreativ problemlösning och informationsteknik. Jag läste intervju och samtalsmetodik och praktisk filosofi på universitetet och så läste jag reklam och marknadsföring på kvällstid, på Komvux.

1989 var det då dags för mig att ta mig in i reklamvärlden, jag hade dock omformulerat min dröm från att bli copywriter till att bli projektledare. Ett första steg var i princip klart då jag fått klartecken till en tjänst som projektledarassistent på Ted Bates i Göteborg, men några veckor innan planerad start så ringde Karl-Åke upp mig och talade om att Saatchi & Saatchi, som koncernen hette, hade anställningsstopp över hela världen. Han bad mig att inte prata om det här och att vi skulle höras lite längre fram. Några månader senare, i början av 90-talet dog hela reklambranschen, och många med långt mer erfarenhet än jag sprang runt och letade jobb. Det blev några år på tysklandsbåtarna istället. Men drömmen fanns kvar.

Jag hade börjat mitt insteg i datorns (läs Macens) underbara värld 1989 och köpte min första egna 1993, en grym burk med färgskärm, 8 Mb Ramminne och hela 40 Mb hårddisk om jag minns rätt. Jag satte igång tillsammans med en kompis att utbilda mig inom det som kallades Desk Top Publishing. Och det var nu jag ÄNTLIGEN gjorde mitt insteg på riktigt. Men inte som projektledare som jag tänkt mig, utan som AD och kreatör. 

Det blev 20 roliga år på Spira, Rotmos, Stendahls, Hate Mozzies, Hundra och Sunny side up. Det blev 20 år med några av sveriges största varumärken som Volvo, Kosta Boda, Tanka, Getinge, Bokmässan, Bilia, Orrefors, Volvokortet, IHM, Husqvarna, Autodesk, Jonsered, SLU, Chalmers m.fl. Det blev 20 år med Ici, Oscar & den Lille, Record, Skoterförbundet, Advance, Hebes, Jakobsdals, Non Smoking Generation och många, många, många fler.

Det blev 20 år med oändliga diskussioner kring skillnaderna på information kontra kommunikation, om mod kontra pengar, rätt eller fel, nu, då och framtiden. Det blev 20 år av ständigt funderande kring hur människor tänker, vad de säger och hur de agerar. Det blev 20 år med massor av underbara människor, kunder, kollegor, vänner och även en del ovänner.

Men nu är det dags att stänga den här boken och som vanligt med bra böcker så infinner sig en viss saknad, ett tomrum och en gnutta avund mot de som inte läst den ännu. Den känslan kan bara botas med en ny bra bok.

Den 9:e oktober påbörjar jag ett nytt spännande kapitel, jag börjar som Content Creator på marknadsavdelningen, IHM Business School i Göteborg, Stockholm och Malmö. Jag blir en del i deras offensiva satsning på framtiden, en framtid där jag tillsammans med mina nya kollegor ska inspirera personal, lärare och elever att bli en del i diskussionerna på nätet. En framtid där jag tillsammans med alla dessa människor ska skapa innehåll på webben, diskussioner i klassrummen, lunchrummen, i tidningarna, ja överallt du kan tänka dig, och en del ställen jag förmodligen inte kan tänka mig idag. Jag ska prata med blivande marknadschefer om alla möjligheter som finns, jag ska prata med chefer om skillnaden på information och kommunikation, och jag ska prata om mycket, mycket mer tillsammans med alla jag ska träffa och arbeta med på IHM. Det känns oerhört inspirerande!

Så tack och hej då, och HEJ igen!

9 september 2013
Till toppen av sidan Till topp