// //

Blogginlägg

IHM-alumnen Ruth Westberg utsågs till Årets Unga VD 2014 Vi på IHM Business School tycker att bra ledarskap, hållbarhet och tillväxt ska premieras. Därför är vi partners till Årets VD och delar ut priset i kategorin Årets Unga VD. Din kandidat ska uppfylla följande kriterier: Ledarskap - Pristagaren har förmåga att leda människor och har genom sitt ledarskap fått människor att växa. Hållbarhet - Pristagaren tar aktivt ansvar för hur företaget påverkar samhället, ur såväl ekonomiskt, miljömässigt som socialt perspektiv. Tillväxt - Pristagaren har kunnat visa på goda resultat i den verksamhet som hon/han är vd förvara under 30 år eller fylla 30 år i år.   Du som nominerar kan vara nära medarbetare eller sitta i styrelsen för verksamheten, men det är inget krav. Du kan nominera vilken ung vd som helst så länge din kandidat uppfyller kriterierna. Nomineringar ska vara juryn tillhanda senast 31 augusti.   Läs mer och nominera här  

Mia Piuva har precis avslutat kursen Business Management på IHM och står nu inför en värld av möjligheter, speciellt med tanke på hennes tidigare roll som högt uppsatt chef på Ikea. Vi träffade denna drivna och glada affärskvinna en solig dag i Malmö och pratade karriär, Ingvar Kamprad och personlig utveckling. – Vad hade du för karriärplaner när du var yngre?– Direkt efter gymnasiet flyttade jag till min pappa i Minneapolis i USA för att börja plugga psykologi. Totalt hade det landat på åtta år om jag skulle specialisera mig, men jag kom fram till att det skulle bli lite för lång tid. – Så du blev ingen amerikansk psykolog?– Nej, jag insåg att jag trots allt saknade Sverige och ville komma hem, så jag flyttade tillbaka. Jag jobbade först två år för Malmö stad och sedan fem år inom Retail and brands. Det var där jag påbörjade min ledarkarriär och blev så småningom butikschef för Polarn & Pyret. Sen fick jag ett tips om möjligheterna att göra karriär inom Ikea. Då började jag som...

I vår intervjuserie med IHMs lärare, har vi nu kommit till malmöiten som startade med insamling av pantflaskor i förorten och slutade som en av stadens mest hyllade entreprenörer. Han är vd:n som ledde Euroflorist att öka omsättningen med 100 miljoner och fick till Sveriges första Google Adwords-avtal. Han är IHM-studenten som tapetserade lägenheten med studieanteckningar och blev uppkallad till rektorn. Möt Magnus Äng. – Var växte du upp?– Jag kommer från vanlig arbetarklass och växte upp i de södra delarna av Malmö. Det heter Almvik, vid Lindängen, och är ett segregerat område likt andra delar av södra Malmö. Jag älskar det området, men det finns många fördomar om det. Jag växte upp med alla möjliga nationaliteter under 70 och 80-talet, en fantastiskt bra uppväxtmiljö om man höll sig borta från den kriminella världen. – Hur hade du det hemma?– Vi hade det väldigt knapert och därför fick vi jobba och betala hemma för att överleva. Jag har sålt tidningar, påskkort, frallor; you name...

Hos oss så erbjuder vi många delar av automation. Ofta innehåller projekt för oss hela vårt erbjudande, men i vissa uppdrag är det endast vissa delar inblandade. När det bara är några delar kan det tex handla om att programmera om befintliga utrustningar, byta ut komponenter som är gamla/saknar funktioner, och bygga elskåp. Trots att alla våra utrustningar är specialanpassade så följer vi ett standardiserat tillvägagångssätt i våra projekt. Det går ifrån en funktionbeskrivning från sälj, genom hela kedjan med mekanik konstruktion, elkonstruktion, tillverkning el & mek montage , driftsättning och installation. Det var någon som sa att *allt hos oss är special, men för oss är det standard* vilket stämmer väldigt bra. Vi tänker beskriva ett projekt som innehåller hela vår kedja. Processen startar med en förfrågan, där man har en önskan om att automatisera hela eller delar av sin produktion. Våra säljare tar fram lösningar som, ofta är mekanikkonstruktörer och programmerare inblanda...

I stora drag kan all produktion automatiseras, det handlar oftast bara om priset. Som nämnt tidigare behöver det vara en viss återbetalningstid för att det skall vara värt det. Lite beroende på hur länge produkten väntas produceras så är det också krav på återbetalningstiden. I det fallet, alltså hur mycket och hur länge en produkt vänast produceras, brukar vi prata om årsvolymer och årsmaskiner. Är det en årsmaskin innebär det att den mängd detaljer som skall produceras i stort belägger utrustningen dygnet runt i ett år. Då, om inte den tekniska lösningen är oerhört avancerad, är det i regel värt att automatisera. Är det däremot en mindre mängd som skall produceras, blir återbetalningstiden längre, och värdet att automatisera minskar/försvinner. Det kan vara möjligt att anpassa utrustningen så två halvårs produkter kan köras (eller flera), och då kan det göra att investeringen återbetalar sig. Vi brukar också prata om en 80/20 regel. Med den menar vi enkelt räknat att 80procent av ...

Alexander Pärleros, finns han på riktigt? Det var rubriken på intervjun som lästes av drygt 11.000 pers. Om du inte redan läst den, kan du göra det här. Under året har IHMs redaktion intervjuat massor med människor. Många berättar om sina liv efter IHM, om sina företag och utmaningar, andra ger tips inom "sitt" område och allt finns att läsa här på ihm.se. Här kommer listan över vårens mest lästa inlägg, plus tips på några nypublicerade intervjuer med IHMs omtyckta lärare. Micke Darmell, mötesevangelist, är en flitig bloggare och brinner för att skapa bättre och roligare möten och konferenser. Här kommer hans mest lästa inlägg: Icebreakers och energiövningstips för bättre möten!   Anna Tebelius Bodin föreläste tidigt i våras om den analoga hjärnan i en digital tillvaro. Anna är internationell föreläsare, sakkunnig om hjärnan och Harvard Graduate. Vi gjorde en intervju med henne, som du kan läsa här. Hon skrev ett inlägg om din hjärnas inre stridigheter - Arbetar din hjärna för din p...

  Få skills är lika värdefulla som den att kunna argumentera för sin sak på ett övertygande sätt. Här kommer sista delen i serien Magister Fällmans talarskola - läs och träna! Det ska finnas en tydlig koppling mellan huvudtanken och argumenten så att de blir språkligt och logiskt klara och riktiga. Det är viktigt att bevisen (argumenten) är exempel ur verkligheten som åhörarna kan känna igen. Detta är avgörande för hur din argumentation ska uppfattas och värderas. Gör en enkel och klar plan för hur du ska argumentera. Börja med en inledning, låt den följas av huvudtanken, stöd huvudtanken med argument, avsluta med en sammanfattning. Argumenten kan byggas upp som exempel, jämförelser, slutledningar eller orsak–verkan-företeelser.  Så här kan du förbereda din argumentation: Börja med det som ska fastna allra bäst. Fortsätt med sådant som ska fastna bra. Bädda in det som ska fastna minst nu. Avsluta med det som ska fastna allra bäst igen. Genom att ta upp ett starkt argument först visa...

Att bemöta härskartekniker är inte lätt, det kan vara så subtila ord eller handlingar. Men bara genom att känna igen dem har du en möjlighet att påverka i rätt riktning.  För varje typ av härskarteknik finns också en motstrategi som kan vara bra att ha i bakhuvudet, och som även kan användas för att bekräfta andra som råkar ut för samma sak. Ta plats! Om arbetsgruppen hoppar över dig när det är din tur att få ordet så våga säga till, vänligt men bestämt. Stöd nonchalerade kolleger genom att se dem och hjälpa dem att synas.   Ifrågasätt! Fråga vad vederbörande menar om någon gör sig lustig över dig och dina förslag. Be om en förklaring om du känner att du inte blir tagen på allvar. Respektera dina kolleger, bemöt dem seriöst och lyssna på dem som försöker få gehör.   Kräv korten på bordet! Ifrågasätt informella informationsvägar. Kräv bättre underlag och respekt för mötesordningen, se till att diskussioner förs i rätt arbetsgrupp så att du får vara delaktig. Informera kolleger, försö...

Social Selling är kanske ett av de mest omskrivna begreppen inom försäljning med 650 miljoner träffar på Google. Det lyfts fram som en av de viktigaste lösningarna, eller till och med den viktigaste lösningen, på digitaliseringen av försäljningen.  Social Selling är helt klart ett effektivt sätt att bygga relationer och få kontakt med nya kunder. Precis som med de flesta andra sätt att gå tillväga för att lyckas krävs det att man konsekvent och arbetar över en längre tid. Läs också "Bättre försäljning om hela företaget arbetar med Social Selling" Det finns dock flera snabba vinster med att börja arbeta med Social Selling. Två av dem kan uppnås med mycket liten insats och i stort sett så snart man börjat använda sig av Social Selling. Båda två handlar i grunden om att lära känna din kund bättre. Ökad kunskap om kunden Ökad marknadskännedom Låt oss titta lite närmare på hur du kan gå tillväga och på vinsterna. Ökad kunskap om kundenOavsett om du skall boka möte med en kund eller skall...

Försäljning och marknadsföring är inne i en omfattande och snabb förändringsfas. Många av de traditionella sätten att skaffa nya kunder fungerar inte lika bra och blir mer och mer kostsamma. Digitaliseringen gör att försäljning och marknad måste arbeta mycket tätare tillsammans och på nya sätt. Ett av de nya arbetssätten är Social Selling. Enkelt utryckt handlar Social Selling om att använda framförallt sociala nätverk för att bygga relationer med potentiella kunder. Social Selling kommer inte att ersätta allt traditionellt säljarbete men är att se som ytterligare ett sätt att bearbeta potentiella kunder. Att säljarna lär sig och börjar arbeta med Social Selling är för många företag redan en självklarhet. Det finns dock stora fördelar med att lära hela organisationen grunderna i Social Selling för att enkelt stödja sälj- och marknadsarbetet. Exempel på fördelar med Social Selling:   Ökad spridning av ert företags innehåll, vilket ger företaget ”kostnadsfri” marknadsföring och ökar ...

"Det måste bli rättvist. Det får absolut inte bli osämja mellan barnen. Det är mitt ansvar att se till det!" Så säger många entreprenörer som står inför generationsskifte. Som både ägare eller grundare av ett bolag och samtidigt förälder är det lätt att tänka att det är ett ensamt ansvar att skapa ett rättvist skifte. Men i generationsskiften finns ingen rättvisa, och risken är att det istället skapas konflikter för livet. Rättvisa är nämligen ett känsligt ämne, speciellt i familjer. Vem har inte hört ett barn skrika ”DET ÄR INTE RÄTTVIST!!” till sina föräldrar eller syskon? I familjen har vi testat rättvisa sedan vi var små. När ett familjeföretag ska byta ägare kan familjens inre dynamik från alla olika åldrar och tidsperioder aktiveras. Plötsligt blir någon tonårsrebell igen. Eller överdrivet följsam. Eller börjar kanske någon faktiskt skrika som en treåring? Jag har hört rutinerade revisorer påstå att ”i generationsskifte finns ingen rättvisa”. Det låter dystert, men jag tror fa...

Fiskmåsarna skriar, solen gassar, vågorna kluckar och i tången klättrar krabborna. Miljön vid Tullhuset vid Klåva Hamn på Hönö är som hämtad från en av Evert Taubes visor. Ur högtalarna strömmar hans 80 år gamla inspelningar och från Tullhusets terrass ser man tydligt Evert Taubes barndomshem, Vinga fyr sticka upp vid horisonten. Skärgårdsrestaurangen ger ett tidlöst intryck, trots att allt förutom en mur från det gamla Tullhuset bytts ut eller byggts om sedan Preben Pedersen och hans fru Sofie tog över verksamheten 2003. – Det finns faktiskt inget som är som det var. Vi utvecklas hela tiden och håller fortfarande på, det är det som driver, mig tror jag. Jag ska inte förvalta, jag ska utveckla, säger Preben. Han har precis tagit sin marknadsekonom DIHM-examen vid IHM och går nu i tankar om att själv starta en utbildning på Tullhuset. Han är uppvuxen på Hönö och har hunnit med mycket, allt från att resa med Transsibiriska järnvägen till att bli förbundskapten i innebandy i Danmark. T...

  Vi träffade nyligen IHM-läraren och entreprenören Michael Engström i Malmö. Vi fick en fin intervju med honom (läs den här) och passade på att fråga honom om affärstips för start-ups. Efter några sekunders betänketid delade han med sig av dessa ord:   Sälj tidigt Det första tipset är att man behöver komma igång med säljet på ett tidigt stadium. Sitt inte bakom skrivbordet och utveckla något helt färdigt innan du pratat och träffat kunder, där har du 97 procent av alla inkubatorföretags problem. Jag tror mycket på att sälja skinnet innan björnen är skjuten! Ta först reda på behoven och lös sedan de behoven.   Ha inte för mycket pengar Det kan vara för mycket fokus på att få in pengar i bolag. Från början vill man ofta ha in någon annans pengar och riska, men jag tror också det kan vara bra att ha ont om pengar, för det är då man kommer på de smarta lösningarna.   Tidigare i veckan var jag i Norge och träffade ett företag, och de berättade att de byggt en business som snart kommer o...

  Enligt wikipedia: Automation eller automatisering betyder att man låter en maskin eller teknik utföra ett arbete. Automation kommer från grekiskans 'automatos' och betyder på egen hand. Det finns såklart många olika typer av automation. När det kommer till att bygga maskiner, brukar vi prata om hel och halvautomatiska utrustningar. En helautomatisk utrustning är en enhet som efter startsignal helt själv utför arbete. En halvautomatisk utrustning kräver att vissa delar sker manuellt. Tex att en operatör placerar detaljer i läge, trycker på start, maskinen pressar ihop, kontrollerar att pressningen nått rätt moment och när det är klart plockas delarna ut av operatören. Exempel på helautomatisk utrustning kan vara en robotcell i en plastindustri. Roboten tillsammans med en formspruta och formsprutningsverktyg, hanterar ingående komponenter som hylsor och skruvar. Dessa placeras i formsprutningsverktyget av roboten, formsprutan stänger och pressar in plast och gjuter in hylsor och skr...

Kan man vara intelligent och dum på samma gång? Javisst! Man kan till och med sätta dumheten i system och ta betalt för det. Det kallas för funktionell dumhet, menar Mats Alvesson, professor och forskare inom organisation och ledarskap vid Lunds universitet och författare till bl a The Stupidity Paradox och The Triumph of Emptiness.  Gror i offentlig sektorFunktionell dumhet är särskilt tydlig inom offentlig sektor, enligt professor Alvessons forskning. Utgångspunkten för ledarskapet där, vilar på fyra värderingar som är utmärkande för oss i Sverige: försiktighet, följsamhet, feghet och förljugenhet. Resultatet är ett inkompetent ledarskap som tycks vara oförmöget att använda sina resurser på ett vettigt vis.  Orsakar kapitalförstöringKonsekvensen blir att viktiga samhällsfunktioner såsom skola, vård och polisväsende slukar alltmer tid och pengar utan att i egentlig mening leverera vare sig mer resultat eller kvalitativt arbete -  tvärtom urholkas kärnverksamheten. Istället växer ad...

  Hur skapar man en helt ny bransch? Michael Engström vet, och han kan verkligen konsten att berätta en historia. Vi träffade den jordnära pedagogen en solig majdag på IHM i Malmö för att prata om hans karriär. Så häng med på en affärsresa från trendigt 80-tal till IT-boomen vid millenieskiftet!    – Du har varit företagsledare i 25 år, varav 14 år utomlands. Var startade du din karriär? – Jag började jobba extra på tryckeri i Malmö efter gymnasiet. Det var där jag fick upp ögonen för marknadsföring och reklamvärlden. Då hette det reklambyråer, och jobbade man med reklam så var man ascool. På den tiden skulle man ha jeanskjorta och snusnäsduk, det var uniformen i den världen.    – Var det som man föreställer sig 80-talet med snabba bilar och snabba pengar? – Jo, men det var det. Idealet var yuppien, the young urban professional. Även om du var rörmokare så klädde du upp dig, så du såg ut som en börsmäklare när du skulle ut på stan.   – Hittade du något jobb inom reklambranschen? – J...

Sidor

Till toppen av sidan Till topp