Vad krävs för att bli framgångsrik som e-handlare på Amazon?

Mitt gäng på LogTrade frågade The Friendly Swede från Uppsala som sålt på Amazon, USA, sedan 2011. Och Søren Kipling från danska Be-ahead.com, som bland annat hjälper den danska regeringen i Amazonfrågor. Här är åtta tips till dig som vill göra Amazons superkraft till din. 

I grunden är Amazon, och all e-handel, logistikföretag med en webbplats.

1. Lär dig hur Amazon fungerar
Amazon är som ett Google för produktsök – fast större och strängare. Om du slarvar med din listning får det snabbt konsekvenser. Nyckelord är viktigt. Därför måste du förstå hur lättillgängligt Amazon är för sina kunder och hur de söker när de är på jakt efter en produkt som din. 

Ingen vet heller exakt hur Amazons algoritmer fungerar. Men alla vet att det inte räcker att ha en produktsida som drar trafik. Folk måste köpa din vara. Conversion-rate är jätteviktigt. Och sedan måste de uppleva att du levererar denna vara snyggt. Köpet är INTE klart när de tryckt igenom beställningen. Vilket leder oss in på punkt 2.

2. Reviews är på liv och död
Mejla alla kunder (som du tror kommer ge er höga betyg) och fråga vad de tycker om produkten och leveransen. Uppmuntra dem att skriva recensioner och ge produktbetyg. Du får däremot aldrig göra reklam för dina andra produkter i mejlen. 

Och du, även om din produkt är fantastisk så dras betyget ned om den kommer i en trasig förpackning eller leveransen är taskig. Observera att det idag har blivit svårare att mejla. Kunderna kan klicka i att de inte vill bli kontaktade.

3. Produktsortiment: kvalitet före kvantitet
Om en produkt i sig får dåliga Reviews bör du dra tillbaka den direkt. Det är bättre att ha färre produkter med höga produktbetyg än ett jättestort utbud med varierande betyg/kvalitet.

Får dina leveransservice dåliga betyg – be tusenfallt om ursäkt och se över logistiken – från checkouten, till utleverans och vidare. Analysera var det blev fel och varför.

4. Överväg Fullfilment by Amazon
The Friendly Swede har använt Amazons logistiktjänster (FBA) från början. Det betyder att de skeppar direkt från deras produktion i Kina till Amazons lager i USA. Sedan tar Amazon hand om allting: betalningar, plock och pack, leveranser och returer och all support kring hela transportadministrationen.

För The Friendly Swede har kostnaden för FBA varit prisvärd, eftersom de primärt sålt i USA och andra marknader där Amazon har funnits relativt länge och därför har en transportadministration och logistikservice med hög kvalitet. Men det är det inte för alla.

 5. Var inte bara på Amazon 
Vid sidan av sitt heltidsarbete som konsult driver Søren Kipling en e-handel där han säljer skor för tvåsiffriga miljonbelop varje år. Han har valt att inte använda Amazon som sin enda plattform. Även The Friendly Swede ligger i startgroparna för att även ha en egen e-handelsplattform ”utanför Amazon”.

Du ska inte ”bara” finnas på Amazon av följande huvudskäl:

  1. På Amazon är det Amazon som ”äger” kunden, inte du. 
  2. För att bygga ett starkt varumärke måste du ha en egen plattform att arbeta från. Hur stort Amazon än blir, är och förblir ett starkt varumärke ryggraden i din framgång även på Amazon.
  3. Med en egen plattform kan du driva in extern trafik till din produktsida på Amazon. Externa trafikflöden gillar Amazons algoritmer. Mycket.

6. Om du väljer att inte ha Fullfilment by Amazon.
Søren Kipling har, till skillnad från The Friendly Swede, valt att ha eget lager och sköter därför all sin leveransservice och transportadministration från sitt lager i Hellerup, i Danmark. Det ställer krav:

  • Se till att varan finns på lager, se till att erbjuda leveransalternativ som du kan leva upp till. Det viktigaste är att du håller vad du lovar, men samtidigt gillar Amazon dig mer om du kan erbjuda riktigt snabba eller flexibla leveransalternativ, som en-timmes-leveranser.
  • Tänk alltid på logistiken och transportadministrationen. Track and Trace-frågorna måste vara en del av ditt DNA: Kunden ska alltid kunna följa sin beställning hela vägen hem. 
  • Se till att kunden kan välja själv hur hon eller han vill få varan levererad
  • Se till att du har streckkoder på alla produkter och lagersystemet är genomtänkt.
  • Ha ett system för att hantera vad om händer när det saknas en vara på lagret.
  • När du inte har FBA blir den ännu viktigare att du har en eller flera i ditt företag som arbetar dedikerat med Amazon-delen och hjärtat i det som gör din e-handel konkurrenskraftig: bra leveranser. Och att de har bra digitala verktyg för det.

7. Köp annonsering
Särskilt om du ska in med en ny produkt och vill komma igång. Det ger dig också ett uppslag av relevanta nyckelord som du efter några veckor kan utvärdera resultat av.

8. Du måste alltid ta ansvar
Även om det rent av är Amazon själva som gjort en taskig leverans, måste du alltid ta ansvar gentemot kunden. Amazon kan visserligen ta bort effekterna av en dålig Review som beror på något de har gjort. Men det är jätteviktigt att du bemöter kunden generöst och vänligt. Ofta är ett dåligt bemötande värre än klagomålet i sig.

Sammanfattning
Om du vill lyckas nå ut till Amazons 300 miljoner kunder måste du vara besatt av kundnöjdhet och förstå att snygga leveranser är mer än halva grejen för att kunden ska bli nöjd när hon handlar online. Detta är sant även när plattformen heter Zalando, Alibaba eller är din alldeles egna domän på nätet. 

Lär dig grunderna i Amazon
Vill du veta mer om hur man lyckas på Amazon? Ladda ner PDF:en "Amazon For Dummies". Du hittar den här.

Fredrik Svedberg

VD för LogTrade Technology, ett molnbaserat system för snygga leveranser sedan 1992. Fredrik har arbetat med frakt, e-handel, och avancerade mjukvarusystem för transportdata långt innan logistik och artificiell intelligens blev det nya svarta.

Läs hela intervjun med The Friendly Swede.

Läs hela intervjun med Søren Kipling.

 
24 april 2018
Till toppen av sidan Till topp