Blogginlägg av Fredrik Svedberg

Fredrik Svedberg

VD för LogTrade Technology, ett molnbaserat system för snygga leveranser sedan 1992. Fredrik har arbetat med frakt, e-handel, och avancerade mjukvarusystem för transportdata långt innan logistik och artificiell intelligens blev det nya svarta.

Vad säger några av USA:s och världens ledande tech-innovatörer om e-handeln idag? Hur återuppfinner de sig själva och detaljhandeln?    Från Shopifys CEO, till Instagrams och Glossiers motsvarighet. Årets andra upplaga av Code Commerce hölls i New York den 17-18 september, och var, i vanlig ordning, en veritabel godisbutik för en logistik- och e-handelsnörd som mig.  I den här videon bjuder jag på några reflektioner om allt från hur framgångsrika e-handlare knäckt butikskoden till vilka nya försäljningsplattformar och kanaler som är värda att ta notis om. Och så pratar jag en del om Scott Galloway, som denna gång inte ”bara” talade om vikten av att Amazon delas upp i mindre bitar, vilket är en av hans käpphästar, utan också lyfte hur vi borde ta mer notis om organisk intelligens istället för artificiell intelligens.  

Mitt gäng på LogTrade frågade The Friendly Swede från Uppsala som sålt på Amazon, USA, sedan 2011. Och Søren Kipling från danska Be-ahead.com, som bland annat hjälper den danska regeringen i Amazonfrågor. Här är åtta tips till dig som vill göra Amazons superkraft till din.  I grunden är Amazon, och all e-handel, logistikföretag med en webbplats. 1. Lär dig hur Amazon fungerarAmazon är som ett Google för produktsök – fast större och strängare. Om du slarvar med din listning får det snabbt konsekvenser. Nyckelord är viktigt. Därför måste du förstå hur lättillgängligt Amazon är för sina kunder och hur de söker när de är på jakt efter en produkt som din.  Ingen vet heller exakt hur Amazons algoritmer fungerar. Men alla vet att det inte räcker att ha en produktsida som drar trafik. Folk måste köpa din vara. Conversion-rate är jätteviktigt. Och sedan måste de uppleva att du levererar denna vara snyggt. Köpet är INTE klart när de tryckt igenom beställningen. Vilket leder oss in på punkt 2...

Till toppen av sidan Till topp