Ni har väl kommit ihåg att framtidssäkra verksamheten?

Det här med hållbarhet… 

Att hamna i ett samtal om hållbarhet är ganska vanligt nu för tiden. Du har säkert själv hamnat i någon diskussion som tangerar hållbarhet på sistone. Kanske i samband med en föreläsning, vid ett affärsmöte eller på en middag med vänner? Vi möts dagligen av hållbara budskap, produkter och frågeställningar var vi än är. 

Har du någon gång tänkt eller mötts av tanken: ”Det här med hållbarhet… Det är viktigt, men kanske inte just nu. Eller, det är inget för mig. För oss”?

Flera har tänkt den tanken - Det är inget för oss. Inte just nu. Det kanske inte gällde hållbarhet den gången, men situationen var densamma. Man var upptagen i det som var just då och missade det som förändrades runt omkring en. Framförallt missade man att anpassa sig och hänga med. 

I värsta fall kunde det innebära att man gick från att vara världsledande till att helt ”plötsligt” behöva kämpa för överlevnad. Eller ännu värre.

Det går inte att värja sig från att fundera på hållbarhet eller hur man ska förhålla sig till det. Oavsett vilken verksamhet eller marknad vi befinner oss i. Både samhället och miljön utvecklas i en riktning som gör att alla kommer att påverkas. Den allmänna beskrivningen av en hållbar utveckling är ju att vår generation ska kunna tillgodose våra behov utan att vi för den delen förstör det för våra barn. Just nu lever vi över våra tillgångar och vi är i ett världsläge där mycket står och väger. 

Men, det är just nu vi har ett läge att göra något åt det. Det är just nu vi har möjligheten att verkligen tillgodose våra behov och det utan att våra barn ska bli lidande, tvärt om faktiskt! 

Jag är säker på att de organisationer som vågar vara tidiga med att lyfta in hållbarhet i affären och verksamheten kommer att vara de stora vinnarna. På kort sikt kommer det att skapa värde såsom starkare varumärke, en mer attraktiv arbetsgivare och inte minst ökad lönsamhet. I det långa loppet kommer det att sätta avtryck i både samhället, miljön och ekonomin. 

Priset är dessutom väldigt lågt så länge vi gör det på riktigt och med ett ärligt uppsåt. Kostnaden för att inte investera i hållbarhet kan däremot bli betydligt bli högre. Dessutom kan vi vara ganska säkra på att någon annan kommer att välja att hoppa på utvecklingen och investera i framtiden. Det har ju vid flera tillfällen visat sig att det gäller att hänga med i utvecklingen om man inte vill riskera att gå under. 

Någon kanske tänker att detta är oerhört förenklat och att det i verkligheten är ganska svårt att implementera hållbarhet i organisationen. Visst kan det vara svårt, om man gör det svårt. Men, när vi gör det enkelt, tar lagom kliv och vet vart vi vill. Då kan vi vara med och sätta avtryck!   

Det sägs att barnen är vår framtid. Jag skulle hellre vilja uttrycka det med frågan: Vilken framtid vill vi ge våra barn? 

Fredrik 

Fredrik Löfgren, tidigare hållbarhetschef på Länsförsäkringar och regionchef på BRIS, nu delägare i SMIND Sustainable Mind AB som hjälper företag att effektivt utveckla hållbarhetsarbetet. Mångårig erfarenhet av förändringsarbete, ledarskap och styrelsearbete.

 

 
15 mars 2017
Accelerera digitaliseringen av er affär med IHM!
Testa dina kunskaper här

Vill du ha vårt nyhetsbrev?

Till toppen av sidan Till topp