Vi är inte intresserade av att bygga varumärket – vi vill bara skapa försäljning

Jobbar man med marknadskommunikation och i synnerhet med online är det oftast bara en tidsfråga innan du stöter på någon som bestämt häver ur sig att de inte vill bygga varumärke utan bara skapa försäljning. Antagligen åsyftas följande: Vi är inte intresserade av påverkan av konsumentens medvetande utan vill bara att denne skall köpa vår produkt. 

Hur detta resonemang blivit så utbrett är en gåta, eftersom resonemanget är så ologiskt att det brister vid minsta eftertanke. Hur kan någon köpa något som de varken känner till eller känner igen eller kan något om eller har den minsta åsikt och inställning till? Undrar hur många som skulle gå loss på följande erbjudande ”Ny röd bil - Nu bara 150 000 kr”. Känns det inte som att det saknas lite information och ganska viktig sådan dessutom? 

Tyvärr är det inom onlinemarknadsföringen som detta resonemang är som mest utbrett och det är även där vi omedelbart ser dess negativa konsekvenser. Är det några banners det definitivt inte klickas på så är det banners för okända varumärken. Är det några adwordsannonser som har det svårt att behålla en prominent plats i Google så tillhör de mindre kända annonsörer. Är det några e-handelssidor som har låga konverteringsnivåer så kan du ge dig på att även de tillhör mindre kända aktörer. Det verkar m.a.o. vara mycket svårt och även oekonomiskt att skapa försäljning utan att ha ett etablerat varumärke.

Detta är knappast något ny slutsats. Starka varumärken är och har alltid varit och kommer alltid att vara oljan som smörjer försäljningsmaskineriet.

24 februari 2011
Till toppen av sidan Till topp